Gå til innhold

Hvor mange ord sier ditt barn på 16-18 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt morsomt å se, for de er så forskjellige.

Venninna mi sin sønn sier lite, men er kjempeflink motorisk. Jenta mi er mer normal motorisk, men sier mye mer.

Hun er 17 mnd og har ca. 35 ord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror han sier rundt 70 ord (kan veldig mange ord syns jeg..)

og han setter sammen to ord...

han kan sette sammen 3 ord og , men bare hvis det handler om biler eller pappa.

:-)

motorisk tror jeg at han er ganske normal.

og jan kan telle til ti. (ikke bare telle oppover men også si hvor mange baller f.eks som ligger der.)

Skrevet

... han er 18 mnd .. glemte det :-)

Skrevet

16,5 mnd og prater masse. Setter sammen opp til 4 ord og har et enormt ordforråd synes jeg (sammenligner med storebroren som ikke sa særlig mye før han var ca 2 år). Har ikke peiling på hvor mange ord han sier.....

mamma, pappa, mage, fot, hånd, opp, ned, bort, der, mat, skje, fat, kopp, vann, jus, stol, bord, bukse, bleie, jakke, lue, hode, bil, tog, fly, gris, bæ, hest, mann, gutt, bæsj, do, tisse, tegne, pusle, min, brannbil, brannmann Sam, TV, bok, lese, nei, ikke, ja, klokke, is, eple, appelsin, melk, farfar, farmor, bære, sove, tenner..... og masse mer. Og så kan han mange navn, på familie og barn i barnehagen.

Skrevet

Gutten min sier mamma, pappa, bø, brombrom(bil), vov vov(hund), ja, mer, du og æsj. Han er 18mnd.

Skrevet

Jøss så mange pratsomme barn det var her da :-)

Gutten vår på snart 17 mnd sier ikke så mange ord. Han sier Mamma (kaller Pappa også for Mamma, tihi), takk-takk, æsj, sko, hei, hallo, hadet.. Det var vel det :-)

Men han babler masse, og er utrolig flink motorisk. Men jeg vet at det kommer. Storesøster var heller ikke tidlig ute med ord, men nå er hun snart 4, og skravla går dagen lang... Noen ganger angrer vi på at vi lærte henne å snakke :-) :-)

Skrevet

min er snart 18 mnd, han sier mamma,pappa, bebi,pus,hest, gris,hade, ja,nei, æsj og bæsj:P men babler masse. og har vært veldig tidlig ute med motorikken,så han har nok kanskje konsentrert seg litt mer om den enn å snakke;)

Skrevet

Jenta mi på 17,5 mnd er veldig pratsom og i barnehagen kallar dei henne pappegøya... Halvt om halvt at ho brukar enkeltord og 3-4 ords setningar. Ho lærer nok mykje av storsyster på snart tre år, slik som "gå vekk mamma" Fekk litt bakoversveis fyrste gong eg høyrde det! Ho er veldig lita og eg trur ho kompanserar litt for det, må liksom vise seg ekstra mykje. Ho er også veldig flink motorisk. I tillegg er ho tospråkleg og eg trur det berre er ein myte at dei som veks opp med fleire språk tek til å prate seinare, storesystra var også tidleg ute, men kom på setningstadiet fyrst då ho var nærare to år. Moro er det iallefall når dei tek til å prate - tidleg eller seint!

Skrevet

her følte jeg vi lå etter ja....

mini er ca 18 mnd, og sier ikke stort.. går mest i det det det..

sier mor, far, bæ, voff, nei, hei, se.. ja, egentlig ikke så mye ellers.. men forstår utrolig mye av det vi sier, så er ikke så veldig bekymra..

Skrevet

hm, sier ikke så mye vår lille ramp heller.

Han er 16 mnd og kan si:

Mamma

Pappa

Se

lys

neeeei!

goddag

brrrrr (bil)

hei

Skrevet

Telle og si hvor mange det er av en ting i en alder av 18mnd? Ja, det tror jeg mye på du...

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2
Skrevet

Godgutten vår er 17mnd og sier heller ikke så mye, men gjør seg allikevel veldig forstått. Han sier:

Mamma

Pappa

Hei

Ha det

Æsj

Tittit

Kykkeliky (tytty)

Vov-vov

Takk

Nam-nam

Brrrr (bil)

Setter sammen to ord, "hei pappa".

Prøvde seg på to nye ord i dag. Drue og kjeks. Gikk ikke så aller verst. ;p

Skrevet

Det er helt klart forskjell på barna i den alderen,men jeg tror nok at det er mange mødre som skal være "best" i denne klassen gitt....er jo flere som reagerer på det!!

Har hørt at barn som er på 2 årskontroll og som kan MINST 20 ord er "normale"...alt over eller kall det hva du vil er ett pluss...

Skrevet

Tulla her er rett over 15 måneder, og forstår mye av det vi sier.. Vi derimot, forstår ikke alltid like mye av det hun sier, men det er jo bare morsomt :)

Hun sier (norsk)

Mamma

Pappa

ball

bade

se

der

boka

takk

hest

mat

og så vet hun at kua sier mø, sauen sier bæ (men vi blander jo disse sammen av og til), og håper at de fleste andre dyr sier mø også :)

på engelsk sier hun dadda, duck og hat

Dette har jo egentlig ingen ting med saken å gjøre, men en ting jeg syns er så utrolig morsomt er hvor utrolig mye sånne små liker å høre at de gjør det bra! Hver gang vi sier "så flink du er!" gliser hu stort og begynner klappe for seg selv.. festlig :) Ella må ha astma-medisiner morgen og kveld, og tok ikke lang tid før vi fikk overbevist henne om at dette var jo bare morsomt, for så snart vi er ferdig begynner hun å klappe for seg selv... Vi teller også til 10 på hver gang (engelsk og/eller norsk, avhenging av hvem av oss som gir henne (eller begge)), og sånn en eller annen gang mellom 9 og 10 så trekker hun seg unna, for da vet hun at hu er ferdig.. lille luringen min!

Skrevet

18mnd og sier:

hei

hade

mamma

pappa

hest

vovva

kopp

eple

lys

seks(kjeks)

æsj (både æsj og is)

appol(appelsin)

bama (banan)

bapa (bestefar)

gaga (bestemor)

ba (ball)

Sikkert noen flere som jeg ikke kom på.. Her kom de første ordene tidlig, 8mnd. Men så stoppet det liksom opp i 2 perioder, sikkert når han konsentrerte seg om å lære seg å gå.

Jeg som mamma syns selvfølgelig han er kjempe-flink! :)

Men det som er litt morsomt er at flere sier ting som "kan han ikke snakke", "Så få ord han kan", "setter han ikke sammen ord..." "alle" kjenner jo unger som er så flinke til å snakke. Likevel så mener barnehagen at han er flink for alderen med språk. ;)

Om jeg ikke tar helt feil er "normalen" 8 ord ved 18mnd alderen... Altså at de fleste kan si rundt 8 ord.

Skrevet

jenta mi er 15 mnd og 1 uke, og hun sier ikke så veldig mye enda. men hun forstår masse! vi kan feks si "Victoria, kan du plukke opp det papiret der, og kaste det i søpla?" og så gjør hun det :)

dette sier hun:

mamma

pappa

der

hei

heihei

vov vov

maman (banan)

maman (namnam)

nei

Skrevet

Mye babling, men de vanlige ordene.

det kuleste ordet er PARTY!!

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Hun sier de vanlige ordene..ikke noen hele setninger enda.

Kuleste ordet her må bli: oh yeeeeah!! haha:-)

Skrevet

jenta mi e 16 mnd.

Ho sir mange ord, vet ikkje korr mange....kanskje ca 40???

Skrevet

Gutten min er 18 mndr, og dette kan han si, banan, eple, tiss, do, mamma,pappa, navn på alle barna på sin avdeling(14stk), og de voksne, telle til 3, bil, tog, traktor, apekatt, vovvov,pus,takk-takk, værsågod,bade, tur,sko,sokker, jakke,nei,ja,lys,natta,hjerte, tottit,øre,øye,nese,doktor,ratt,hjul,sete,sikkert mere også men kommer ikke på det nå, han sier ikke alt riktig da, og babler maaaassseee....

Skrevet

Flinke unger dere har da.. Jenta mi er født i august å sier ikke mange ordene.. Mamma, pappa, hennes eget navn, vovva, bææ, hei! Men hu er veldig motorisk utviklet da!! Oxo skravler hu hele tiden!! Men ække mange som skjønner hva hu sier!!

Men det kommer vel :)

Skrevet

hmm.. Han kan vel rundt 45-50 ord.. :-) Noen ord setter han sammen. Det er helt individuelt fra unge til unge hvor mange ord dem kan. Det er jo ingen fasit ;-) Har ei venninne som har en sønn (17 mnd) han har langt fra så mange som min gutt har..

(Min gutt blir 19 mnd på tirsdag :-))

Skrevet

Babler masse, og forstår veldig mye, tror hun er ganske vanlig når det kommer til å snakke. Hun er atten måneder, og kan disse ordene:

Mamma, tutti, hei, hadet, takk, øye, munn, bade, bleie, sitte, oj, ja, nei, ho-ho, baby (baba), bæ, jakke, gakkgakk, drikke, æsj, der, ball og titt-tei.

Skrevet

Er 19 mnd og 1 uke. Kan sette sammen 2-3 ord i blant, og sier ellers: snø, sitte, opp, yste(ost), kake, ute, der, denne, disse, tute(koppen), vann, katte, vovvov, hadet, hei, mamma, pappa, deler av flere navn, nei, ja, øye, øre, gakkgakk, æsj, hest, bæ bæ lille og helt sikkert flere jeg ikke husker nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...