Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

da jeg gikk gravid, var mine tanker om at jeg vil ha ett barn til, innen kort tid.

min fødsel var normal som de sier, men det var det værste jeg noen gang har vært med på i mitt liv.

nå er det 19 uker siden fødselen og enda sitter angsten der, jeg vil ikke ha en til, vil ikke gå igjennom det en gang til. klarer ikke den smerten igjen.

er det andre som har det slik?

og hvis det er noen som hadde det slik, men fikk flere barn selvom?

hørt at med tiden glemmer man fødselen til neste gang,og neste fødsel går mye fortere. men har ikke tro på dette. sitter veldig dypt.

er dette noe jeg må få snakket med noen om? vet ikke om det er normale følelser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det normalt, men jeg føler det akkurat som deg. Jeg var så redd for å glemme de forferdelige smertene at jeg skrev ned fødselen i detalj kort tid etter, slik at jeg ikke skal gå i den fella igjen...

For et par uker siden så jeg svenske "jordmødrene" på tv, og reagerte med redsel og skrekk og tårer. Leste masse innlegg her da om hvor flott alle syntes det programmet var, at de gledet seg til å føde igjen, de ble så rørt etc...Skjønte vel da at jeg kanskje har fødselsangst.

Jeg har lyst på flere barn, men kun ved keisersnitt.

Man kan prate med helsesøster om dette.

Skrevet

Følelsene dine er helt normale og det er mange som har det slik. Jeg synes du skal prøve å få snakket med noen om det så du kan bearbeide det og kanskje slippe å ha problematiske følelser og tanker med deg videre. Det er jo veldig synd hvis det skulle hindre deg i å få et barn til hvis du ellers ønsker det.

Jeg hadde en fødsel med litt komplikasjoner, mistet veldig mye blod fordi morkaken satt fast og de måtte røske og herje fælt for å få den ut. Måtte sy 10 sting og jeg har aldri hatt så intense smerter som under og like etter fødselen. Men jeg fikk nok bearbeidet det som jeg skulle for jeg tenkte allerede etter kort tid at selvom det var vondt og hardt så skulle jeg kunne klare det en gang til....Men jeg har ikke glemt det da, det er noe jeg bestandig vil huske både på godt og på vondt.

Du kan enten ta kontakt med fødeavdelingen din og spørre om å få en samtale med jordmoren du hadde under fødselen, gjennomgang av journalen din etc. Eller du kan snakke med helsestasjonen eller fastlegen din. Det kan være fint for deg å få snakket med noen om dette og få gått igjennom fødselsforløpet ditt punkt for punkt. Kanskje det kjennes greiere etterhvert.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Jeg hadde det slik etter min 2. fødsel.

Når jeg hadde født nr.1 så var det bare dagen etterpå jeg sa at dette klarer jeg 2-3 ganger til. Og jeg snakker om fødselen til alle som bare gidder å høre på. Blir aldri lei. Men jeg gikk til samtale med jm på sykehuset for å snakke om den pga jeg synes det var veldig fælt!

Men da jeg hadde født nr.2 var det så vondt at nå 8 mnd etterpå så er jeg så redd for å føde igjen at jeg har ikke tatt avgjørelsen om jeg klarer det igjen. Har lyst på en liten til, men vet ikke om jeg klarer det.

Jeg snakker lite om fødselen og prøver å fortrenge alle minnene fra den. Orker ikke å tenke på det engang.

Men det går bedre nå. Selv om det gikk lenge før det begynte å bli bedre!

Skrevet

tusen takk for svar. skal snart på helsestasjonen igjen så kan ta det opp med helsesøsteren om hva jeg skal gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...