Gå til innhold

Har noen adoptert fra et muslimsk land????


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er norsk, men min mann er muslim (kommer fra Tunisia). Vi reiser mye på ferie dit, og jeg trives godt i landet og er veldig glad i familien hans. Hadde vært praktis å adoptere fra hans hjemland ettersom han behersker språket, hvet jo ikke hvor små barn vi får adoptere. I tillegg vil jo ikke barnet av utseende være så forskjellig fra oss. Min mann er selvfølgelig mørk, men lys i huden, og jeg er jo veldig nordisk av utseende. Dersom vi adopterer et mørkhudet barn vil det jo skille seg veldig ut fra vårt utseende, og dessuten vil vi da komme fra 3 nasjoner, og også kanskje fra 3 forskjellige kontinent. Har noen adoptert fra et arabisk land, og i så fall hvilken vei har dere gått for å komme i mål, noen som har noen erfaringer å dele??

 

På forhånd takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke gjort det, men veien dere må gå i forhold til norske myndigheter er privatadopsjon. Kravene for slike er høye, men det er mulig dere kan bli godkjent i og med at din mann kommer fra landet som er aktuelt. Du kan lese mer om de formelle kravene på bufetat.no

 

Hva som kreves i Tunisia aner jeg ikke, det kan sikkert din mann enklere finne ut av. Men generelt bruker muslimske land være restriktive på adopsjon, og spesifikt til ikke-muslimske familier. Men Tunisia er jo mer sekulært enn mange av de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimske land har ikke noe som kalles adopsjon. De har også andre lover og regler enn det Norge har.

Dere kan selvfølgelig sjekke med Bufdir i Oslo, men reglene er såpass strenge at det skal mye til før adopsjoner utenom adopsjonsforening går igjennom.

Jeg har jobbet med dette i Bufetat, så derfor kan jeg litt om dette. Jeg vet iallefall ikke om noen som har fått en slik sak igjennom.

Dersom dere vil adoptere et barn som ikke skiller seg så mye ut dere, hvorfor ikke søke norsk adopsjon? Ellers så er det jo også mulig å adoptere fra noen av de østeurpeiske landene?

 

Håper dette svaret ikke høres frekt ut - det er iallefall ikke meningen...

Lykke til i prosessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...