Gå til innhold

er det vanskelig å legge ut bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk min sydd til meg da jeg var 15 år,og for å si det slik...har Kine fått noen hofter siden den tid..og jeg må legge den ut...mamma som skal gjøre det men hun sier hun har aldri gjort det før..er det så vanskelig ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ingen kunst, om man har litt peiling på søm. Dvs jeg har selv lagt ut vesten, mens mamma tok stakken. Syns ikke. Men noen er rigid på det i frykt for å ødelegge. Men man klipper jo ikke i den uansett, så om man ikke får til er det bare å få tak i en god gammeldags bonadssyer.

Skrevet

ja eg vet på vesten er den liksom bretta inn mot midten,så det er egentlig bare til å åpne sømmen og sy igjen...stakken er det verre med..der vet jeg ikke.

Skrevet

Er ikke så let å få riktig fasong på den, men er jo bare å prøve. Klippr jo ikke

Skrevet

nei det var jo også noe..men man har vel på seg vesten mens man prøver å ordne sånn at den er bare til å sy..?

Skrevet

Altså, når du har spretta opp vesten på sidene tar du den på deg på vranga, og fester med nåler, dermed får du den jo riktig i fasong. s

Stakken måler man, men kommer an på hvordan foldene er laget (varierer fra bunad til bunad) hvordan man gjør det. Av og til må man legge foldene på nytt fra hoften og frem, men på noen (de fleste?) er det lagt inn et ekstra stykke (vises som en stor folde/brett), som gjør det enklere å legge ut om det ikke er snakk om veldig mye, ofte oppmot 10 cm og hente i den folden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...