burre Skrevet 13. april 2008 #1 Skrevet 13. april 2008 Jeg sitter her og undrer meg. Har nå lest om alle som anbefaler Sandvika Ultralydsenter fordi det er så billig. Dere må ikke blande sammen det å ta ultralyd hos en radiograf med videreutdanning på 1 år, dermed sonograf. På sykehuset får en radiograf ta bilder men ikke vurdere dem. De er ikke leger som så mange her inne tror! Er det viktig for deg å bare få fine bilder men ikke vurdere barnets helse? Nylig mistet kusina mi babyen sin i 39 uke. Morkakesvikt. Selv var jeg hos Kvinnedoktor i Tønsberg som er spesialist på svangerskap og lege. Han målte blodstrømmen inn til morkaka og fra morkaka. Dermed kunne jeg være trygg på at babyen min har det bra. Se www.kvinnedoktor.no Der betalte jeg 850 kr. altså 50 kr. mer for en medisinsk sjekk sammen med 3D ultralyd. På Jessheim er det også en lege som har samme utdanning, han tar litt mer ser jeg 1100 kr og 1500 på Majorstua klinikken. Ja de er alle dyrere enn Sandvika, men så er det en lege med spesiell utdannelse på graviditet du kommer til og ikke en sonograf. HELSE ELLER SPARE EN 50 LAPP! Hm vanskelig valg.... NOT!!
Gjest Skrevet 13. april 2008 #2 Skrevet 13. april 2008 vi drar uansett ikke for å finne ut om det er noe galt eller ikke.. det kan vi ikke gjøre så mye med til og fra uansett, kan vi vel? vi drar egentlig bare for å se litt bilder av babyen vår igjen hadde ikke forventet meg noe medisinsk skjekk, bare se hvordan hun ser ut..
Mamma mjaua Skrevet 13. april 2008 #3 Skrevet 13. april 2008 hadde det vært så nødvendig med en legeundersøkelse til etter odinær, så hadde man fått dette gratis:P 3D ultralyd gjør jeg for å se babyen! og 3 uker etter må jg til ul på sykehs i uke 32 for å sjekke vekst uansett:) de som må få oppfølging får dette gratis. 3D ultralyd er mest for gøy:)
burre Skrevet 13. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2008 Det kan du si, men kusina mi sin baby hadde vært redda om det hadde vært sjekket slik og ikke bare bilder. Så at du ikke får gjort noe er jeg ikke enig i!!! Ikke mye kult å begrave den lille kista. Synes det er merkelig holdning, men så er jeg vel fortsatt preget av hendelsen. Jeg betaler i allefall det lille mellomlegget for å få en ekstra forsikring! Synes at teknologien og den medisinske kunnskapen skal brukes fornuftig og ikke bare for show for å tjene raske penger og ha morsomme bilder. Vi som brukere har jo også et ansvar. Hvem som helst kan faktisk kjøpe et ultralyd apparat og lære å ta bilder. Vil vi det eller skal vi ha kvalitet og medisinske kvalifikasjoner og en hensikt med undersøkelsene. Han på kvinnedoktor sa at han innimellom oppdaget ting som gjorde at man måtte følge svangerskapet tettere. I såfall er det ikke bedre å anbefale og bruke en som kan oppdage slike ting? Og kan man i såfall ikke gjøre noe fra eller til? Jeg er ikke enig med deg. Håper flere kommer på banen i denne diskusjonen fordi jeg synes den er viktig.
L@boline Skrevet 13. april 2008 #5 Skrevet 13. april 2008 Jeg forstår hva du mener, spesielt etter det du har opplevd, men jeg synes du blander kortene litt. Alle får tilbud om en ultarlydundersøkelse i ca uke 18, og utover det får man ingen fler med mindre det er mistanke om at noe er galt. Selv vet jeg ingenting om de legesenterne du nevner, men når det gjelder 3D ultralyd så gjøres det som flere nevner som regel for å se bilder av babyen. Selvsagt er det en fordel at dette gjøres av folk som samtidig kan oppdage avvik, men det bringer et annet dilemma på banen. Er det bare de som har råd til å betale for det som skal ha mulighet for denne sjekken som du mener er viktig. Jeg håper og tror at man oppdager feil ved vanlige kontroller, og at oppfølgingen er så bra at man ikke må gå privat for å være trygg. Man kan uansett ikke helgardere seg desverre. Jeg ser ikke noe etisk dilemma i at folk vil ha 3D bilde av babyen, og at dette er hovedformålet med ultralyden. Selv hadde jeg en privat ultralyd i uke 12 (ikke 3D) og den ordinære. Jeg kommer ikke til å ha noen flere med mindre noe skjer. Jeg føler ikke noe behov for å "se" babyen før h*n er her.
Sauen Shaun Skrevet 13. april 2008 #6 Skrevet 13. april 2008 Synes ikke det er galt å bruke 3d kun fordi man vil få bilder av babyen. Dette vet man før man drar dit og venter ikke noen medisinske svar. Dersom man er urolig for evt morkakesvikt og vekstavvik(Som forøvrig er veldig alvorlig) bør man snakke med sin jordmor og få time til ekstra ul for å måle blodgjennomstrømningen. Jeg har selv hatt ett svangerskap der morkaka ikke fungerte normalt og jeg måtte ta keisersnitt i uke 34. Dette ble fanget opp hos jordmor og jeg ble godt tatt vare på. Fikk også ekstra ul i mitt andre svangerskap,og selv om alt gikk bra da(heldigvis), får jeg også nå ekstra oppfølging i mitt tredje. Føler derfor jeg blir tatt godt vare på gjennom det gratise tilbudet av svangerskapsomsorgen. Men ser selvfølgelig ikke noe galt i å få vurdering av babyn privat, men da må man som HI sier være sikker på at det er godkjente leger der som har kompetansen til å vurdere helsen til babyen i magen.
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 13. april 2008 #7 Skrevet 13. april 2008 Jeg hadde morkakesvikt i forige svangerskap og var ikke urolig for det i det hele tatt. Hadde litt høyere blodtrykk på slutten (som førte til infarkt og dermed morkakesvikt), merket ingenting og fikk ganske sjokk da jenten min kom ut 5 dager før termin bare litt over 2 kg pga av underernæring. Alt gikk jo bra men hun kunne faktisk like gjerne vært død. Jeg hadde ikke 3D ultralyd, bare den ordinære i uke 18 men viss jeg likevel skulle vært til en ekstra ultralyd ville jeg nok absolutt satt pris på om de sjekket det medisinske i tillegg til det å se babyen. Ja faktisk ville jeg mye heller ha visst at alt var i orden. Dersom man har morkakesvikt kan de gjøre noe for å redde babyen. De kan passe på at babyen ikke dør av mangel på næring og setter i gang fødselen litt før tiden, men det er jo litt vanskelig dersom man ikke aner at alt er ok. Håper jeg ikke skremmer noen med dette jeg har skrevet, var ikke ment sånn......
gullunge+1imagen Skrevet 13. april 2008 #8 Skrevet 13. april 2008 Jeg skjønner ikke helt denne "diskusjonen".. mener HI at man ikke bør ta 3D-UL eller at man må være forsiktig med hvem man tar det hos og ikke ta hos radiografer? Skjønner ikke det heller helt? Er ikke 3D-UL et ekstra-tilbud til gravide kvinner for å kunne se babyen i sin fulle prakt? Jeg mener, vi har jo den ordinære der de ser om det er noe eventuelt galt med bebis, og så har vi 3D-UL for å kose oss litt med å se bebis ved siden av, eller har jeg misforstått?
burre Skrevet 13. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 13. april 2008 Jeg synes bare det er ille når man velger å betale noen nesten det samme bare for bilder når man kan få medisinsk vurdering inkludert. De oppdaget ikke noe alarmerende hos kusina mi når hun gikk til sine gratis kontroller. Det jeg mener er at vi er med på å forme markedet og er det da ikke bedre å stille krav til medisinsk ekspertise når man velger å gjøre en 3D? Det virker som at alle og enhver gjør det uansett og da er mye gjort om ting blir oppdaget og fulgt opp slik at liv blir reddet. Du tok tidlig ultralyd. Jeg vet det finnes aktører på markedet som utfører dette uten rett kompetanse. Det har vært en diskusjon om dette i Tønsberg. Stiller ikke vi krav kjøper vi oss falsk trygghet.
burre Skrevet 13. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 13. april 2008 Selvfølgelig skal man kose seg med å se babyen i full prakt. Det utelukker jo ikke at man får medisinsk vurdering også. Hvorfor ikke - ja takk begge deler? Hadde alle som tok 3D vært enig i det så hadde mange liv vært spart, desverre er det slik. Jeg støtter helt Gullunge+1imagen. Om hun hadde tatt en UL og det var hos en fødselslege så hadde det vært oppdaget, hadde det vært ren 3D så hadde man ikke sett at morkaka var i ferd med å svikte. Hva er viktig i denne sammenhengen? Gutten til kusina mi hadde vært redda. Vi kan som forbrukere være med på å sette en standard og dermed redde liv samtidig som man får se gullungen. Ca 300 barn dør i mors liv, sånn vi bruker 3D i dag er jeg helt sikker på at mange av dem ville vært reddet om man hadde en medisinsk vurdering sammen med ultralyden. Morkaka kan ikke sjekkes på funksjon før man er langt ut i svangerskapet, rundt da mange tar 3D. Jeg mener at både teknologien og våre penger blir brukt mer fornuftig om man setter standard på 3D og ikke bare går til en for show som skal tjene masse penger på det. Er det noe galt i det da?
Guttemamma75 Skrevet 13. april 2008 #11 Skrevet 13. april 2008 Skjønner standpunktet ditt og veldig synd å høre om kusina di, men hva med de som opplever at noe går galt og kanskje IKKE har hatt råd til en 3D ul.. Hvordan skal de kunne leve med vissheten om at om de bare hadde betalt for en 3D ul og fått en medisinsk sjekk så kunne kanskje barnet blitt reddet??? Jeg stoler på at jordmor og legen gjør jobben sin og tar de undersøkelser som trengs om de oppdager at noe ikke er som det skal.. Mer enn det kan de jo ikke gjøre.. Ved å gjøre 3D ul til en medisinsk undersøkelse og ikke det det er i dag : en liten kikk inn til babyen sin og fine bilder, skaper man et behov for å sjekke at alt er bra og et unødig press overfor alle de som pga økonomi IKKE kan ta 3D ul.. Eller skal vi nå få en diskusjon a la salami debatten der man selvsagt skal gjøre ALT for barnet sitt og leve på knekkebrød en mnd for å få tatt en 3D ul???
Lunis Skrevet 14. april 2008 #12 Skrevet 14. april 2008 Min erfaring er vel at også 3D ul hos lege kan gi falsk trygghet. I mitt forrige svangerskap var jeg i uke 30+2 hos kvinnedoktor i Tønsberg som HI anbefaler. Målet var å få bilder av babyen i magen som han kunne se etterpå, men det gav også en trygghet å vite at vi fikk en ekstra sjekk av babyen - for jeg følte noe var galt. Alle kontroller hos jordmor, den ordinære UL`en og babyens spark tilsa imidlertid at alt var normalt. Vi fikk fine bilder, og bekreftelse på at alt var normalt, både i forhold til organer, vekst, og blodgjennomstrømning. Tre uker senere ble min lille gutt hentet ut med hastekeisersnitt fordi det ble stille i magen. Fem dager etter det - nøyaktig en måned etter vi var hos kvinnedoktor, døde min lille gutt. Årsaken var hjerneskader grunnet oksygenmangel, forårsaket av en type morkakesvikt. Defekten hadde vært der hele svangerskapet, men siden morkaken frem til det "smalt" klarte å kompensere, gav det ikke utslag på barnets vekst. Og det fremkom heller aldri på blodgjennomstrømningen - verken på UL hos kvinnedoktor, eller UL da jeg kom til sykehuset og var bekymret den dagen gutten ble hentet ut. Alt var normalt begge de gangene. Dette er ikke et innlegg for å sverte kvinnedoktor - vi er veldig fornøyd med ham og skal dit i neste uke for å se inn til lillemann som er i magen min nå - men, et lite varsku om at selv om teknologien er bra i dag, så er det ikke alt som kan oppdages på kontroller likevel. Verken vanlige jordmorkontroller, ordinær UL, eller 3D ul. Heldigvis kan mye oppdages - men lagt i fra alt. Det vi har fått beskjed om i ettertid, er at generelt sett er det slik at skal vekstkontroll og blodgjennomstrømningsmålinger via UL ha noen hensikt, så må de utføres jevnlig og over tid. Normalen for størrelse hos et foster sent i svangerskapet er så enormt forskjellig. Så har man bare en ultralyd, vil denne sjelden kunne fange dette opp, med mindre man er så "heldig" at undersøkelsen utføres når morkakesvikten har vart lenge og barnet har fått mye underernæring grunnet dette, og derfor er betraktelig mindre enn normen. I forhold til blodgjennomstrømningen er det noenlunde det samme - da må man være "heldig" og være til UL på et tidspunkt denne er nedsatt. Det finnes mange ulike typer morkakesvikt, noen er der hele tiden, og gir utslag hele veien, eller bare i korte perioder - mens andre typer utvikler seg over tid, eller kommer akutt. De fleste vanlige ultralydleger måler forøvrig vanligvis bare blodgjennomstrømningen i navlesnoren. For å få et korrekt bilde bør man også måle gjennomstrømningen fra mor til livmoren. Disse årene finnes på høyre og venstre side av livmoren (ved hoftene). De fleste tar vel den ekstra 3D ul`en på grunn av bildene - og ikke for å sjekke om noe er galt. Jeg synes det er viktig tema HI tar opp - altså gjøre oppmerksom på at et tilbud om 3D ul kan være så mangt - og slik gjøre folk bevisste på de valgene de tar. Så må vi respektere at noen finner trygghet i en ekstra medisinsk vurdering - for andre betyr dette mindre. Om man setter problemstillingen på spissen, dersom det er den medisinske vurderingen som er viktig, og bildene ikke så viktig, kan man jo også gå til vanlig ul hos de samme legene - dette koster mindre. Temaet ble vel heller ikke brakt opp for å presse alle til å ta 3D ul - eller skape dårlig samvittighet blant de som ikke ønsker det/ikke har råd til det. Bare rett og slett for å gjøre de som tar 3D ul oppmerksom på forskjell i tilbud. Nå er det engang slik at tilbudet finnes - noen har råd til det, andre ikke, noen ønsker det, andre ikke. Man kan ikke nedlegge et tilbud, eller unngå å ta opp enkelte temaer bare fodi noen vil kunne føle seg tilsidesatt. Så synes ikke den debatten om rettferdighet/fattig/rik hører helt hjemme her.... 3D ul er to ting i dag - en mulighet til å få se hvordan barnet ser ut før det kommer ut - og en mulighet for en ekstra medisinsk sjekk. Men ingen av de to gir garantier. Man kan velge en eller begge av disse mulighetene. Likesom man kan få dårlige bilder - så er det ikke sikkert den medisinske sjekken fanger opp alt - feks fordi legen ikke ser det - eller fodi legen ikke kan se det fodi det ikke er alvorlig nok fatt akkurat der og da..
burre Skrevet 14. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 14. april 2008 Hei Lunis. Så trist historie du har med deg! Du må jo ha det helt forferdelig dette svangerskapet. Selv er jeg helt på tuppa etter det som skjedde med kusina mi i januar. Vi er 3 kusiner som skal føde etter dette skjedde og ingen av oss føler oss trygge. Det er sant som du sier, man kan aldri få garantier. Ting oppstår jo også akutt og man kan jo ikke springe til sjekk daglig heller. Jeg ser den. Takk for at du ville dele kloke ord og din erfaring med oss. Håper alt går bra denne gangen. Vi får dytte i vei alle sammen;)
Gjest Skrevet 14. april 2008 #14 Skrevet 14. april 2008 hei burre vil bare si at jeg er helt enig med deg. Men at du kansje har missforstått meg.. såkart er det viktigst at vi skjekker at babyen har det bra. men jeg har aldri hørt om disse kontrollene for å skjekke morkaken osv.. trodde det enten var 3D ul eller ingenting liksom. at dersom det var nødvendig ville man få en ny undersøkelse av jordmor av ordentlige fødselseksperter! har absolutt ingenting om å ville spare penger, bare har ikke hørt om hvor/hvordan/hvorfor man kan ta disse kontrollene til eksperter.. hadde vi vist det hadde vi kansje bestilt der istede.. så hadde kansje vært fint å fått litt mer informasjon om det fra flere hold, så flere hadde valgt en medisinsk skjekk, og ikke bare for å se babyen.. viste bare ikke om disse tilbudene.. trodde ikke det var flere ultralydtilbud annet enn ordinær ul fra ordentlig utdannede leger dersom man ikke har blitt sendt til det av en jordmor/legen.. så for oss var liksom 3D en liten mulighet til å få se babyen igjen før hun kommer ut.. håper du skjønte hva jeg mente da
ninanja Skrevet 14. april 2008 #15 Skrevet 14. april 2008 Bare show! Jeg var på 3D UL i Sandvika på fredag. Synes det var ganske useriøst, egentlig. Fyren svarte på 5 telefoner mens vi var inne til konsultasjon. Han tjener sikkert rått på geskjeften, og unnskyldte seg ikke for å hente oss inn 20 minutter for sent til avtalen. Babyen vår lå med leggen foran ansiktet hele tiden, så vi fikk ikke noen bra bilder av ansiktet. Fikk tilbud om gratis time om 14 dager. Det var pent gjort, synes jeg. Fyren kan operere utstyret sitt, men ikke noe spesielt mye mer. Dette er bare for moro skyld!
burre Skrevet 14. april 2008 Forfatter #16 Skrevet 14. april 2008 Det er akkurat det jeg mener. Etterspør vi 3D for show uten å sette standard kommer det mange aktører på markedet som ikke er utdannet for å vurdere det medisinske. Jeg ser han på Sandvika snakker på nettet med oss jenter som om han var lege og ekspert panel. Det er han ikke og vi blir dermed lurt til å tro han er noe han ikke er og dermed gir det oss falsk trygghet. Jeg synes også det er ufin framferd å bruke seg selv som "ekspert" og svare oss når han ikke har lov å gjøre det. Det er jo kun for egen reklame og kapre kunder! Det er jo også rart at han tar like mye for bilder som show som Kvinnedoktor tar med 3D og full medisinsk gjennomgang. Det er LITT forskjell på utdannelsen de har dessuten er det stor forskjell på seriøsiteten til det. Hvorfor bruke aktører som ikke kan vurdere det medisinske når det finnes så mange som kan det? Det var mitt hjertesukk, vi former selv markedet med etterspørselen vår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå