Gå til innhold

Ang å søke fødeplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Trøndelag og hører til St Olav. Må jeg søke får å få fødeplass der og må jeg gjøre det selv eller gjør jordmor/lege det for meg. Visste ikke at man måtte søke om plass en gang jeg. Ble litt stresset her nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen min gjorde det for meg. Jeg bor i Oslo da, men det er vel det samme i trøndelag vil jeg tro.. Kan du ikke bare ringe å høre med legen din hva som er foretrukket?

Skrevet

Skal gjøre det :)

Skrevet

Tror det bare gjelder for de som bor i Oslo/Akershus...

Skrevet

Ja, eller for de som ønsker å føde der. Jeg har fått plass på Rikshospitalet, men bor i Østfold:)

Skrevet

Lova.

Kan jeg spørre hvorfor du har fått plass på Rikshostpitalet?

Har du risiko svangerskap.

Jeg er opprinnelig fra oslo, men bor nå i indre østfold og da vil jeg vel bare bli plassert på fredrikstad da eller???? Eller kan jeg søke plass i oslo, vet du noe om det?

Gjest Mammamoms
Skrevet

Jeg bor også i Østfold, og vil det si at jeg automatisk får plass i Fredrikstad uten å søke? Det er jo der jeg vil føde uansett. Snakker sikkert med legen om dette på første kontroll uansett.

Tror jeg må ta med meg det rådet om å notere spørsmål på en lapp, for det er så fort å glemme det man lurer på når man sitter der.

Skrevet

Alle kan søke om plass der de vil. Det er fritt sykehusvalg.

Jeg har ikke risikosvangerskap, men ønsker ekstra oppfølging fra 18 ukerskontrollen (UL), siden jeg fikk et barn med hjertefeil sist. Jeg bodde i Oslo sist jeg fødte og var først på Ullevål og fødte der men ble overført til Rikshospitalet etter bare noen timer . Vi har bodd på Rikshospitalet i flere måneder tilsammen, og jeg har følt meg så utrolig godt ivaretatt og trygg der. Fredrikstad har liksom ikke vært noe alternativ for meg. Jeg er ikke fornøyd med Fredrikstad sykehus i det hele tatt, men vil ikke skremme noen. Det er min private opplevelse. Vet at mange andre er fornøyd med fødeavd.der. Vi har bare vært på barneavd. der og den er helt forferdelig. Har vært like forferdelig hver gang...

Skrevet

Da får du automatisk plass der, hvis du ikke søker et annet sted. Det har jeg snakket med legen min om:).

Skrevet

Jeg har også fått plass på Riksen selv om jeg egentlig hører til AHUS. Du må søke tidlig dersom du ønsker plass på Riksen. Selv søkte jeg i uke 5, men du bør nok ikke vente lenger en til uke 10 for å være sikret plass...

Lykke til

Skrevet

Jeg forstod på legen min at vi skulle søke om fødeplass da jeg er der til kontroll i ca uke 8.... Så da kan de virke som at det ikke går automatisk selv om man bor i Østfold.

Jeg har ikke noe kjennskap til Fredrikstad, men kunne veldig gjerne tenkt meg å føde på A-hus igjen, men det løpet er vel kjørt da jeg har flyttet ut av Oslo.

Da jeg bodde i Oslo hørte jeg til A-hus, men hadde hørt litt forskjellig om det sykehuset og prøvde å søke plass på Ullevål. Det fikk jeg ikke. Glad for det idag.

Det er menneske/ansatte man møter som gjør utslaget på hvor god eller dårlig opplevelsen blir. Så jeg håper igjen på å få en like dyktig jordmor som sist:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...