Gå til innhold

er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at guttungen til mannen min skal få en sykkel til 4000 kroner utenom både jul og bursdag?

Er mor som har insisert på dette, for broren fikk til en bursdag for noen år tilbake.

De får flere hundre kroner inn på sparekonto hver måned, men det er aldri snakk om å bruke ei krone derfra.

så vi må bare pent klare å hoste opp halvparten av pengene, for nå har hun bare kjøpt en sykkel til den prisen...

så blir selvsagt jeg anklaget for å være gjerrig av far, når jeg sier at jeg tror kanskje ikke dette er en vanlig måte å gjøre det på, når vi ikke akkurat har overflod av penger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde aldri skjedd hos oss i hvertfall. Her får han kun store ting som sykkel til bursdag eller jul. -Og da avtaler vi _før_ det kjøpes inn noe. Hvis den ene kjøper noe utstyr utenom så betaler den det separat.

(Feks. far kjøpte slalåmski & hjelm nå nettopp på salg, på eget initiativ og krever da ikke noen penger av meg for det, det har han hos far og bruker de bare der, siden jeg kun står på snowboard og det gjør jeg ikke nå som jeg er gravid.)

Når jeg har kjøpt feks. barnevogn tidligere (vi har hatt 5 vogner så langt)så har jeg heller ikke bedt om noe fra ham. (En gang tilbydde han seg å spleise uten at jeg bad om det og det er jo selvsagt noe annet.)

Skrevet

Jeg hadde nok blitt ganske sint om det hadde skjedd hos oss. Om det er meninga at man skal spleise, så må da dette avklares på forhånd!

Det er ikke alltid det passer å kjøpe sykkel til bursdagen (f.eks om barnet har bursdag midt på vinteren), og noen mener også at dette går utenom bursdagsgaver osv. Stesønnen min fikk halvparten av den sykkelen han har hos mora i bursdagsgave av henne, resten betalte han selv. Sykkelen han har hos oss kjøpte jeg på auksjon for 150 kr, og så har vi brukt omtrent det dobbelte på å pusse den opp (men det er jo fortsatt en billig sykkel). Det er for langt mellom hjemmene til at det er praktisk mulig med bare en sykkel. Om mora til gutten hadde krevet at vi skulle betale noe for den sykkelen han har der, hadde vi nok vært negative til det (jeg foreslo det faktisk for mannen min, men han mente at vi heller fikk kjøpe en sykkel gutten har glede av hos oss, vi kunne jo ikke kjøpe to sykler heller). Og vi hadde i alle fall ikke godtatt det om hun hadde kjøpt sykkelen først, og så avkrevd oss for penger.

Hva barnas sparekonto brukes til varierer jo en del. Noen sparer for at barna skal få førerkort, startkapital når de flytter hjemmefra osv, mens andre har sparekonto nettopp for ting som sykler osv. Et alternativ kan jo være å ha en "hovedsparekonto", som brukes til mer langsiktig sparing, og så en mindre sparekonto til sykler, ski osv? Det hadde jeg selv, og syntes det var veldig praktisk.

Skrevet

Akkurat det samme skjedde hos oss her forleden. Bare det at vi måtte betale hele sykkelen til 4300kr (noe jeg syns er vanvittig mye til et barn). Mannen min har to barn fra før, og moren hadde visst kjøpt sykkel til datteren i fjor, men da en brukt sykkel hun hadde kjøpt fra samboeren sin etter hans datter som hadde vokst fra den... Og nå får gutten velge seg DEN offroad sykkelen i butikken med moren, fordi faren skal betale den. Merker jeg blir skikkelig irritert... Jeg fikk ikke så fin sykkel før jeg var 18... Gutten er 12, og mannen min sa at han sikkert må ha ny om 2-3 år igjen fordi han vokser.. Hva f....? hva med å kjøpe en litt større som han kan ha litt lengre enn det? Og hva skjedde med å gi det i bursdagsgave?

Skrevet

Dette er jo klart en ting som må avtales på forhånd. I dette tilfelle hadde eg satt ned foten å sagt NEI, så lenge du ikke har avtalt dette med oss på forhånd blir det ikke aktuelt å betale 2000 kr for en sykkel.

Slike situasjoner handler ikke om å være gjerrig eller ikke gjerrig, det handler om å med overlegg kjøre over andre mennesker og forvente at de skal gi deg labb etterpå.

Høres ut som det trengs å settes et eksempel hos dere, på hvordan en må gå frem for komme til en enighet.

Har selv tenkt å kjøpe ny sykkel til minste frøkena mi snart, hun har bursdag rett før jul og derfor passer det veldig dårlig å kjøpe sykkel til bursdag.

Selv har eg større glede av å kjøpe alt selv, så håper eg eksen min har god samvittighet for alt han bidrar med, ha ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...