MiniBassen Skrevet 13. april 2008 #1 Skrevet 13. april 2008 ...hvor mange ultralyder tok dere under svangerskapet? Det er noen som påstår at man får venstrehendte barn, dersom man tar mange ultralyder, så derfor spør jeg! Vi hadde 3 ultralyder. Den første viste at jeg ikke var så langt på vei som først antatt, den andre var den ordinære. Og så hadde vi en 3D senere, for å se kjønnet. : ) Synes absolutt ikke at det gjør noe. Men ville bare høre med dere andre... Om det i det hele tatt er noe i det, eller om det bare er vås!
Koala *g07* Skrevet 13. april 2008 #2 Skrevet 13. april 2008 Vås, tenk på de som var venstrehendte før ul kom. Tror ikke antallet har økt, er vel ca 10 % av befolkningen. Selv tror jeg mamma hadde kun en ul med meg, jeg er venstrehendt.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #3 Skrevet 13. april 2008 Ingen som vet om UL medfører risiko eller noe lignende. Men siden man ikke vet, så anbefaler de å være forsiktige, føre var. Vi har hatt tre UL'er vi også. Jeg bruker både høyre og venstre om hverandre og det ser det ut til at vesla gjør også :-) Det har noe med hjernehalvdelene å gjøre. Siden høyrehendte bruker høyre hånd, er det venstre hjernehalvdel som er aktiv i forhold til den type motorikk og den er da dominant som man sier. Dersom man er venstrehendt, er det omvendt. Hos meg og vesla har vi fått dobbelt opp, hvor begge hjernehalvdeler jobber like bra, i motsetning til hos andre, hvor kun en hjernehalvdel er dominant.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #4 Skrevet 13. april 2008 Et norsk studie viste dominans av ventrehendte hos barn som mor hadde hatt ultralyd. Tror ikke det var noen stor undersøkelse og heller ikke på de apparater som brukes i dag. Min lege fortalte det under mitt første svangerskap.Som pedagog og utreder vet jeg også at det er vanlig å bruke begge hender frem til 7år så det tar litt tid før man vet hvilken hånd barnet brukes. Uansett hvilken rolle spiller det?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. april 2008 #5 Skrevet 13. april 2008 store deler av min famlie, inkludert meg er vensktrehendt. jeg tør påstå at det er arven mer en UL som gjør at blandt annet jeg er venstrehendt.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #6 Skrevet 13. april 2008 3 UL venstre hendt gutt, men tror heller det er arv som gjør det.. Jeg er venstre hendt,pappa er det, min bror er det, min farmor er det... Min mor var ikke på Ul med min bror og heller ikke med meg - men vi er venstrehendt for det om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå