Gå til innhold

Hvor nøye er dere ifht toxoplasmosesmitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står jo så mange ting og mange mener så mye om det. Jeg har feks klappet katten vår uten å tenke på å vaske meg etterpå, og jeg har av og til spist uvaskede epler. Hvor farlig kan det være? Blodprøven jeg tok i uke 9 var negativ. Tar ikke kattekassen og vasker meg etter å ha tatt i matskål osv. Steker alt kjøtt osv godt, og skyller grønnsaker og frukt, med unntak av epler av og til.... Nå har jeg lest litt om temaet, og blir kjemperedd for å ha pådratt meg smitte...

Men så tenker jeg også: Jeg har levd i 30 år, hatt katt i mange år, spist jordbær osv uten å vaske det (frem til graviditet), spist oster osv. Og aldri blitt smittet.... Da kan vel ikke smittefaren være så stor?

Blir sprø av alle bekymringene. Var forresten på UL i uke 14 og 16 og alt så bra ut... Nå er jeg 17+5.

Setter stor pris på innspill fra dere :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser sjelden salat ute når jeg er gravid, unngår katter (hadde katt som liten, men har ikke hatt på mange år nå), vasker frukt og grønnsaker osv.

Menm ja; det er ikke enkelt å bli smittet.

Jeg er nå 36 år og passet meg jo aldri for dette utenom svangerskapene mine. I tillegg har jeg bodd flere år i Sør-Europa, i et land der mellom 40-60% av den voksne befolkningen har antistoffer mot Toxoplasmose (altså er det lett å få der). Mens jeg bodde der passet jeg meg heller ikke spesielt mye, utover å vaske frukt og grønt på vanlig måte.

I alle fall har jeg ikke antistoffer mot Toxoplasmose.

MEN skulle man bli smittet under graviditet er det jo liten trøst....

Skrevet

Har hatt katt siden jeg ble født. Koser med pus hver dag. Hun ligger på magen min og passer på lille tulla inne i magen min. Behandler pus som jeg alltid har gjort, men tømming av kattedo må samboer ta seg av;-) Jeg er 35 år og har alltid hatt katt. Har aldri hatt smitten i meg, større sjanse å vinne 10 mill i lotto, enn å bli syk av pus nå. Både lege og jordmor sa at sjansen var mikroskopisk. Kattens avføring som ev er farlig, så du bør ikke akkurat ha så mye med den å gjøre;-)

Skrevet

Jeg har hatt katt i alle år, og nå er jeg over 30. Toxo antistoff var negativ i uke 23. Jeg koser med pus på vanlig måte, men vasker meg på hendene før matlagning og når jeg har tatt i matskålen hans. Han er utekatt, så kattekasse har han ikke. Jeg tror det er veldig liten sjanse for å bli smittet!

Skrevet

Legen min sa at jeg omtrent måtte slikke katten vår i baken for å få toxoplasmose!

Jeg har overlatt kattesanden til mannen min, men har ikke tenkt på å vaske meg etter jeg klapper katten eller noe. Toxoplasmosetesten var negativ i uke 12, men vi har bare hatt katt et par år.

Regner med at det går greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...