Lillepusen-78 Skrevet 13. april 2008 #1 Skrevet 13. april 2008 Det står jo så mange ting og mange mener så mye om det. Jeg har feks klappet katten vår uten å tenke på å vaske meg etterpå, og jeg har av og til spist uvaskede epler. Hvor farlig kan det være? Blodprøven jeg tok i uke 9 var negativ. Tar ikke kattekassen og vasker meg etter å ha tatt i matskål osv. Steker alt kjøtt osv godt, og skyller grønnsaker og frukt, med unntak av epler av og til.... Nå har jeg lest litt om temaet, og blir kjemperedd for å ha pådratt meg smitte... Men så tenker jeg også: Jeg har levd i 30 år, hatt katt i mange år, spist jordbær osv uten å vaske det (frem til graviditet), spist oster osv. Og aldri blitt smittet.... Da kan vel ikke smittefaren være så stor? Blir sprø av alle bekymringene. Var forresten på UL i uke 14 og 16 og alt så bra ut... Nå er jeg 17+5. Setter stor pris på innspill fra dere :-)
Pysjen Skrevet 13. april 2008 #2 Skrevet 13. april 2008 Jeg lever som vanlig. har aldri vært smitta før så sjansen for at det skjer meg iløpet av disse 9 mnd ser jeg som minimal siden jeg ikke har vært smitta de andre 348 mnd jeg har levd;-) Men dette er mitt valg da, andre får gjøre som de vil.
anette&tutta mari :) Skrevet 13. april 2008 #3 Skrevet 13. april 2008 Hei, jeg har 2 katter. Vasker meg ikke på hendene etter å ha tatt på de, jeg koser jo med de hele tiden. Men vasker meg alltid kjempegodt hvis jeg har tømt kattedoen, som regel bruker jeg hansker når jeg gjør det. Vasker også alltid frukt og sånt nøye. Men føler ikke at jeg er så veldig mye mer forsiktig nå enn jeg alltid har vært. Det at man fikk negativ prøve (det fikk jeg også) - kan faktisk også bety at man har vært smittet engang. Har man hatt det en gang, kan man aldri få det igjen.
AO3 Skrevet 13. april 2008 #4 Skrevet 13. april 2008 Når man får negativ prøve, har man ikke hatt toxoplasmose tidligere. Får man positiv prøve, har man enten hatt det tidligere, eller man har akkurat blitt smittet like før blodprøven ble tatt, dvs en ny infeksjon. Jeg tar det egentlig helt med ro... Samboeren min tar kattekassene, det er alt. Jeg koser med kattene mine som vanlig, uten å vaske meg på hendene etterpå. Selvsagt vasker jeg hendene ofte i forbindelse med matlaging og mat, men det gjør jeg ellers, også. Kattene mine er innekatter, og får aldri rått kjøtt, så jeg ser på det som usannsynlig at de skal bli smittet av toxo i utgangspunktet. Jeg er nøye med å gjennomsteke alt kjøtt, og vasker vel grønnsaker og frukt som før. Jeg har vært i risikosone for å få toxo i hele mitt liv, jeg har hatt katter, bodd mange år i utlandet, reist masse, og spist alt mulig. Likevel har jeg ikke fått toxo enda, så jeg skal vel ha helt utrolig mye uflaks for å få det nå.... Sånn tenker i alle fall jeg. Ta vanlige forholdsregler, og ikke bekymre deg. Det er likevel ikke noe mer du kan gjøre.
nybakt mams Skrevet 13. april 2008 #5 Skrevet 13. april 2008 Jeg testet positivt, så er da på en måte immun. Legen kan se på blodprøven om du nettopp er smittet eller om det er lenge siden. jeg ble sannsynligvis smittet som liten, så er ganske heldig:) Spekeskinke, nam nam
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå