ALMA1 Skrevet 13. april 2008 #1 Skrevet 13. april 2008 Får man ikke forlenget permisjon i forhold til når fødselen skjer?? Altså jeg tenker hvis du f eks går 11 dager over tiden,blir ikke permisjonen forlenget med 11 dager da??? Hvis du evt føder 2 mnd for tidlig,så må du vel begynne å jobbe tilsvarende 2 mnd tidligere enn først antatt etter ULtermin?? Elr er jeg heelt fjern....
morijuni Skrevet 13. april 2008 #3 Skrevet 13. april 2008 Sett at man føder 2 mnd før tiden. Hvordan får NAV egentlig greie på det ? Må jeg si fra til de når ungen er født..? (de har jo termindatoen min, men den sier jo ikke stort mye.. )
Gjest mphs Skrevet 13. april 2008 #4 Skrevet 13. april 2008 Sykehuset sender inn opplysningene til NAV og helsestasjonen om når du fødte. Om du føder 2 mnd før UL termin begyner du på permisjonen fra fødselen og de 3 ukene som skal tas før fødsel faller bort. Om du føder 11 dager over termin har du allerede begynt på permisjonen din 3 uker før Ul termin og får da ikke noen ekstra enn de ukene du har valgt.
Gjest Skrevet 13. april 2008 #5 Skrevet 13. april 2008 det er litt feil ,du kan få en avtale med nav at permisjonen din starter den dagen du tar bebisen med hjem,men da må det være født lenge før termin
NormaJean Skrevet 13. april 2008 #8 Skrevet 13. april 2008 Er barnet ditt sykt og ligger på sykehuset mens du har permisjon så får du sykmelding for den perioden og kan da forlenge sv.permisjonen tilsvarende. DVS, hvis ditt barn blir operert og ligger på sykehus i feks 4 uker, så kan du forlenge permisjonen din med 4 uker. Samme hvis du er syk også og er sykmeldt. Jobber på barneavdeling og vi gjør dette ofte for foreldrene.
Guttemamma75 Skrevet 13. april 2008 #9 Skrevet 13. april 2008 Men er det ikke sånn at dersom mor blir sykemeldt så må pappaen overta permisjonen?? Altså man får ikke "lenger" permisjon pga man er syk, men pappaen må være hjemme for å hjelpe mor???
NormaJean Skrevet 13. april 2008 #10 Skrevet 13. april 2008 det er jeg ikke sikker på, men vet iallefall at hvis barnet er sykt får du forlenget. Men mener at samme regel gjelder mor, men skal ikke sverge på det altså men det er vel bare å ringe NAV.
morijuni Skrevet 13. april 2008 #11 Skrevet 13. april 2008 det er ikke alltid bare bare å ringe NAV...
Bobine Skrevet 13. april 2008 #12 Skrevet 13. april 2008 Hvis mor er så syk at hun ikke kan ta seg av barnet, må far overta permisjonen. Men hvis barnet er sykt (med sykehusopphold etter prematur fødsel), så får man forlenget permisjonen sånn at den begynner når man kommer hjem fra sykehuset. De tre ukene som mor skal ta ut før termin, mister man da. Nav får "automatisk" melding fra sykehuset når ungen er født sånn at de kan utbetale barnetrygd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå