Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #1 Skrevet 13. april 2008 Er gravid men jeg har sukkersyke.. må jeg passe på noe spesielt?? skal snart til lege så jeg kan spørre der, men jeg lurer på om dere har noen råd? Blodsukkeret mitt er høyt!! får det ikke ned heller.. er det skadelig??
Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #2 Skrevet 13. april 2008 Du må vere ekstra påpasselig i svangerskapet. Har ei venninne med diabetes 1, og ho sleit veldig med å halde blodsukkeret jamt i svangerskapet, fekk veldig lett føling og hadde mykje høgt bl.sukker. Ho var også innlagt fleire ganger i svangerskapet pga dette. Trur du skal belage deg på ekstra tett oppfølging.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #3 Skrevet 13. april 2008 Jeg har ikke diabetes, men fikk svangerskap diabetes..går ut for det samme igrunn.. Blodsukkeret ditt bør ligge under 8 når du er gravid. du vil også få oppfølging på sykehueset med diasykepleier/lege, kostfysiologen trenger du kanskje ikke til siden du sikkert er klar over hvilket kosthold du skal ha.. Vekstkontroll med UL vil du få..så de måler hvor stor ungen din er.. jeg fikk dette i 3 trimester da gikk jeg på kontroll hver uke og annen hver uke med vekstkontrol (UL) Vet ikke hvor ofte du må i begynnelsen..mulig det er annen hver uke..men visst du ikke greier å kontrolere blodsukkeret ditt så vil du sikkert få tettere oppfølging. Evt bli innlagt visst du har veldig høyt. Kan være de regulerer insulinet for deg også , jeg brukte ikke insulin selv..var i grenseland, men greide meg med kostholdregulert jeg da.. Ville ta kontakt med lege snarest jeg siden du har diabetes..så får du høre hvilken oppfølging du har. Ungen i magen har like høyt blodsukker som det du har fikk jeg beskjed om..derfor er det veldig viktig å prøve å holde det under 8. Ble sikkert rotete forklart dette Med nr 1 gikk jeg på svangerskapkurs på sykehuset..der var det ei med diabetes.. Hun var ikke flink med kostholet..sa på kurset hun spiste som hun ville..hadde kikk på appelsiner osv..og jeg vet jeg hadde sett henne på sykehuset..hun stod foran meg i luke..var veldig høylytt så hørte jo hva hun sa..og da var hun innlagt med blodsukker på 20!!! å det var før kurset..jeg bare kjente henne igjenn..så da hun sa hun spiser som hun vil..da er det jammen ikke rart hun fikk så høyt. Man bør greie å tenke litt på den lille i magen..jeg hadde ikke insulin engang og jeg hadde strengt kosthold med lite karbohydrater..men alt for den lille i magen Lykke til iallefall..med god oppfølging og men riktig kosthold så greier du deg nok fint skal du se
Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #4 Skrevet 13. april 2008 Du bør virkelig gjøre en innsats for å få blodsukkeret ned, høyt blodsukker kan øke risikoen for skader på fosteret tidlig i svangerskapet og gi store barn. Mål blodsukkeret ditt når du står opp, før hvert måltid og to timer etter hvert måltid, samt kl. 03 om natta. Kontakt gjerne diabetespoliklinikken du sannsynligvis går til på sykehuset snarest, så får du tett oppfølging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå