Gå til innhold

SNOP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hans barn er store, jeg korrigerer ikke den oppdragelse og de retningslinjer foreldrene opererer med, men holder meg fint i bakgrunnen.

Problemet jeg har er at hans unger sitter og gafler i seg snop og junk både til hverdags og fest, og de deler villig vekk med vår to-åring.

Jeg har bedt dem pent om å la det være (far forholder seg taus), og de har sluttet å tilby godter, men når de sitter der med snope-posene sine og chipsen og ostepopen, og brusen og ikke minst alle disse tingene som er direkte farlig for små, som drops og karameller, og kjærlighet på pinne, hjelper egentlig det egentligen fint lite. Det blir sutring og grining, fra en liten som også selvfølgelig da får lyst på.

Faren bare lar de holde på, og griper ikke inn om vårt fellesbarn faktisk spiser dritt hver eneste dag særlullsbarna er her, tiltross for at han sier seg enig med meg at vi bør begrense snopingen.

Nå i det siste har de vært her veldig mye, og det har bare toppet seg for meg, og jeg er så vannvittig lei av maset etter sjokolade og chips, som varer dagesvis etter at stebarna er ute av døra.

Har noen synspunkter bortsett fra at dette selvsagt er veldig usunt, og at faren selvsagt ikke burde la noen av barna sine få spise så mye junk, og at alle deres barn selvsagt bare spiser frukt og grønt, bortsett fra litt barne-tv godt på lørdagen. Er det noen andre som er i litt samme situasjon, om enn ikke så ekstremt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi et barn som er vant med godis "til alle tider" hos mor... Vel, fullt så ille er det ikke, men det er mer enn vi tillater her.

Hun blir hyper av for mye godis og har fått beskjed av legen om å ikke spise så mye, men ingenting ble gjort før jeg kom inn i huset. Da var det godis fra fredag til søndag når hun var her. Og hos besteforeldrene var det rett opp i godisskapet for å finne noe snop når hun kom dit.

Jeg satte rett og slett restriksjoner.

"Det heter lørdagsgodis, fordi man spiser det på lørdager".

"Hos mamma får jeg godis på tirsdager også!"

"Innimellom kan du få godis på tirsdager her også, men til vanlig er det lørdager det er godis på..."

Far og jeg pratet om det, barnet blir helt utslitt av å bli hyper, han så jo det selv, og vi var helt skutt på lørdagskvelden, etter to dager med godis.

Jeg pratet med ungen og sa at "du vet jo selv hvor sliten du blir av så mye snop" og hun sa seg jo enig.

Nå setter hun mye mer pris på lørdagsgodteriet, og om vi gir henne noe godt utenom lørdagen. Farmor har sagt hun er mye mer rolig, og maser ikke om godisen i skapet mer, nå vil hun spare det til lørdagen...

Mitt argument til far har vært at _jeg_ alltid har spist for mye godis, noe som ikke er bra. Og det er hvertfall ikke bra å få vanen når man er så liten. Da vil det søtsuget alltid være der, og ordentlig mat vil ikke smake.

Lørdagsmorgenen lager jeg innimellom en boks med oppkuttet frukt, etter hennes smak, som hun koser seg med.Det blir alltid tatt godt imot! Og lørdagsgodtet til barnetv er mye mer stas nå, når hun kun får det da.

Hos mor blander vi oss ikke inn, men om hun har med seg en godtepose fra mor på freag, legger vi den i skapet sammen med det andre snopet som hun får på lørdag. Og det har ikke vært noe problem faktisk. Så lenge vi har snakket med henne om det på en ordentlig måte, og forklart hvorfor vi vil ha det slik, har hun godtatt det. :)

Selvfølgelig maser hun fortsatt til tider og innimellom får hun godis på en vanlig dag også, men da med måte. Som sagt setter hun mer pris på den kosen når den ikke alltid er der...

Tror ikke dette var til hjelp for deg, ville bare dele min erfaring....

Skrevet

Skjønner deg veldig godt. Barna til mannen min spiser også mye godteri. De går til og med i skapet vårt på ukedager og bare tar sjokolade eller chips jeg har kjøpt inn til helgen uten å spørre. Eller tar brus, lager seg kakao osv. Mannen min er enig i at dette ikke er bra, men han "ser" det ikke like lett som meg virker det som. Jeg legger jo merke til sjokoladepapiret som ligger utover barnerommet eller i sofaen foran TV eller lignende. Veldig veldig irriterende!!! Jeg sa klart i fra til barna, jeg... At dette var godteri jeg hadde kjøpt inn, og at det IKKE var til å stappe i seg i ukedagene, men skulle spares til helgen og deles av alle. Vi snakket også om ulempene med den type mat, det å ha overskudd og leve sunt osv... Virker som de skjønte det, og nå har det nesten blitt sånn at de demonstrativt viser at de tar en gulerot osv, ha ha. Vi er nå gravide med vårt første barn, og jeg har snakket mye men mannen min om kosthold osv når barnet blir født. Det er altfor mye sukker i et barns kosthold for tiden, og vi skal ikke la den lille drikke brus eller spise godteri. Har snakket med stebarna om dette, og forklart de hvorfor. Tror det blir en utfordring med mannen min sine foreldre også, som alltid serverer kake og brus til enhver tid (og som inviterer til besøk flere ganger i uken)...Men kanskje det hadde fungert for dere også? Å prate ordentlig med stebarna dine om kosthold osv, og forklare at toåringen din ikke skal ha den type mat osv? Kan lage deilige fruktsalater og drikke Bris istedenfor brus? Evt smoothie? ja ja, ikke enkelt dette her, og skjønner veldig godt at du er frustrert...

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg mener det er helt unødvendig at større søsken skal spise sånt som frister de minste.

Skrevet

Hva er det med fedre? Er det slik at med engang de får en ny "kone", så slipper de opp all grensesetting selv, for å være den "geme fattern" (ref Espen Eckbo)????Jeg har det slik selv og begynner å lure på om det er slik det er?? Noen som er enig/uenig???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...