Gå til innhold

Noen som er kløppere i økonomi her....??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 millioner i lån tilsammen

.

Vi har 2 hus. Vi bor i det ene, og leier ut det andre (vi får 12 000 kr i leieintekt) (-28% skatt)...

Jeg har lyst til å selge utleiehuset som er verdt ca. 2,5 mill.

Da blir vi jo gjeldsfrie,

-men siden vi kommer til å pusse opp huset vi bor i nå for 800 000 kr så får vi tilsammen 300 000 i lån.

Jeg mener dette er økonomisk riktig (å selge huset vi får inntekt på) mens min mann mener det er mest riktig å beholde det...?

Er så lei av å være gjeldslave... og jeg som skal på skole og alt til høsten. FÅr jo ALDRI igjen denne tiden med mine to små døtre... og har lyst til å være mest med dem isteden for på jobb...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husleien dere har på det andre huset dekker vel lånet og vel så det? Dere går vel i pluss på å leie det ut?

Skrevet

jeg vet ikke hvordan du får 2 mill i lån til og bli dekt av 72% av 12 000.

men jeg vil gjærne vite det :-)

Skrevet

Var nok litt kjapp med å svare.. men det er jo ikke noe vits å leie ut et hus om en går i minus på det... Uansett burde vel utleiehuset belånes slik at de slipper unna 28% skatt, for man skatter jo bare av fortjenesten...

Har liksom innihodet mitt at det lønner seg å eie, men orker ikke tenke akkurat nå :o)

Skrevet

Renta vi betaler er 12 000... på lånet våres på 2 mill.

Jeg vil bare overbevise min mann at det er bedre for oss , og barna og alle å sitte med lite lån... enn å sitte her med 2 mill... vi kunne heller hatt 500 000 kr i lån... og betalt 3000 kr i rente (+avdrag).

Nå føler jeg vi konstant er blakke + ingen av oss har fat jobb...

Skrevet

Regner vel med at det er 12.000,- i mnd ikke i året.

Økonomisk fornuftig er det sansynligvis ikke å selge huset om dere bruker pengene til økt forbruk eller redusert arbeidsintekt, men det kan jo være verdt det. Hva er din manns plan med huset?

Skrevet

Dere betaler 12000 i renter og har 12000 i leieinntet. Det betyr at dere går i null der, koster det dere mer enn 3000 kr i mnd å leie ut huset da? Altså cabeltv, renovasjon osv osv?

Skrevet

Så må du huske at dere får rentefradrag, og det blir en del med gjeld på 2 mill...

Skrevet

Jeg ville beholdt. Dere har jo sikret dere mange år fremover med å leie ut. Men ikke for en hver pris selvfølgelig.

Skrevet

Han vil bare leie det ut. Skjønner om noen år til så er det nok en pengegruve (når vi har betalt ned enda mere på lånet våres). Men I DAG så er det ikke det. Vi har brukt mye penger på utleiehuset for å holde det i stand... og for å være litt korttenkt så har jeg lyst til å heller pusse opp mitt eget hus...

Synes det er litt trist å må jobbe meg i hjel + skole pga jeg skal bli "rik" på penger om 15 år til...??? Vet ikke... er jeg helt idiot her, hehe?

Skrevet

Prøv å sette opp et regnestykke for hvordan det blir om dere beholder huset og hvordan det blit om dere selger:

Renter:

Leieintekter:

Vedlikehold:

Offentlige avgifter:

Skatter:

Arbeidsinntekt:

osv

Hvis dere setter opp regnestykkene på samme måte kan dere få et brukbart sammenlikningsgrunnlag.

Skrevet

Men hvordan skal dere få så mye bedre råd av å selge det og pusse opp eget da? Jeg skjønner ikke regnestykket ditt... Og hilket hus er det som er belånt i dag? Dere skatter vel ikke 28% av de 12000?

Skrevet

nettie86 Juli07+November08 , men det innebærer at jeg må jobbe mye nå som barna er små... så når de kommer i alder av å skal flytte ut (15 år til eller noe, hehe) s¨ååå vil jeg jo merke at det ruller inn 12 000 inn på kontoen min...

Men jeg tenker litt kort nå kanskje, men jeg har lyst på ny sofa, jeg har lyst på nytt bar MED fliser og nytt kjøkken.... Og jeg har lyst på noen nye bukser... Er så lei av å spinke og spare og alikevel så går det i minus...

:(

Skjønner i lengden så er utleiehuset et gullgruve... men hva skal jeg med alle pengene om 15 år til liksom...?

Skrevet

Nei, du er ikke idiot, men om du spørr hva dere økonomisk kommer best ut av det med, så tror jeg mannen din har rett. Dere skal imidlertid leve nå også og det er jo liten vits i å legge opp til at dere skal få med dere en kjempesum når dere dør. Da har dere jo ingen bruk for pengene.

Skrevet

Selger vi huset og pusser opp våres eget hus for 1 million, så sitter vi igjen med 500 000 i lån. Da har vi alt flonk nytt her, og vi slipper jobbe oss i hjel (+det er mye vedlikehold og mas fra utleie...).

Vi får 12 000 i mnd på utleiehuset men må skatte 28% av det... Så sitter igjen med 8600. Så 8600 er det vi har i inntekt på utleiehuset.

Skrevet

Mulig jeg har misforstått noen skatteregler.. men jeg trodde man bare skattet av fortjenesten? Altså etter at utgiftene på huset er betalt, og dermed vil det lønne seg å belåne utleie huset og ikke eget hus... slik at skatten på leieinntekten blir minimal.

Også må du ta med rentefradraget i regnestykket ditt. Hvor mye mindre skatt betaler dere fordi dere har 2 mill i gjeld og ikke 500 000.

Jeg kan ikke skjønne at dere skal få så mye bedre råd, men jeg er heller ingen økonomiekspert.

Skrevet

Takker for alle svar.

FÅr få min mann til å regne på dette... jeg kan ikke såpnn

Skrevet

Vi har leieinntekt på 5500kr (skattefri) og min bankpappa mente at det dekket ca 1,2-1,3 mill av lånet vårt, da regnet han med skattefradraget..

Skrevet

Og så må du ikke glemme at en evt gevinst (salgspris - kjøpspris) ved å selge huset, blir også skattlagt med 28 %.

Og det som flere over her sier om at det lønner seg å belåne utleiehuset for å få ned overskuddet, er bare tull. Renter skal ikke trekkes fra ved beregning av overskudd ved utleie. Rentefradraget får man jo uavhengig av hva som er belånt, og skal stå for seg selv i ligningen.

Skrevet

Der er ein mulighet til: å gjere om utleigehuset til ei form for aksjeselskap. Då blir det utbytte dokke tar ut, og der er mange fradrag. Veit ikkje heilt kossen det funker, men har ei rekenskapsvenninne som tenkte på å gjere det med hus nr 2...

Ein må jo betale skatt av utbytte også no, men det var noke lurt med det ang fradrag og avskriving eller noke sånt.

Eg ville ha sjekka den muligheten. For å selge, meiner eg er dumt å gjere.

Skrevet

For å starte aksjeselskap må man ha 100000 i aksjekapital, og man må ha revisor og får masse utgifter til det. Aksjeselskap vil tvilsomt lønne seg her...

Skrevet

AS skatter også 28 % av evt overskudd (før utbytte). Og så må aksjonærene skatte av evt utbytte i tillegg. Blir både mer skatt og mer utgifter da...

Skrevet

Jeg ville absolutt solgt.. =)

Skrevet

Kan det være en mulighet å forlenge nedbetalingstiden slik at dere betaler mindre per mnd på lånet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...