Gå til innhold

Lite nyskjerrig spm. om bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg hadde hatt råd og skulle skaffe meg en bunad.

Hvordan skulle jeg valgt den?

Ut fra hvor jeg kommer fra eller ut fra hvor en av foreldrene

mine kommer fra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det velger du selv.=)

Skrevet

Mener begge deler er greit. Der du føler mest tilhørlighet til, eller den du synest er penest :-)

Skrevet

Eg er fra Vest-Telemark og syns egentlig ikkje at den bunaden er den finaste, sjav om mange meiner det. Eg likar Øst-Telemark bedre og har lyst på endten det eller ein beltestakk. Beltestakken er bare Telemark og ikkje noko skille på øst og vest.

Eg bur i Øst-Telemark nå så det er ikkje så gale uansett valg da. Søstra mi har ein fra Toten, hugsar ikkje heilt navnet på den, er nokon å velge mellom der da. Ho arva den av mormora til mannen sin som er fra Toten, ho er kjempe glad for den og brukar den så ofte ho kan, ho har tilknyttning til den grunna mannen hennars.

Skrevet

Jeg mener man bør velge bunad utifra hvor man kommer fra. Men vet om noen som har bunad fra der foreldrene kommer fra, fordi de synest den er finest.... Men da synest jeg også man bør føle tilhørighet derifra også.:)

Skrevet

For ca 10 år siden, var jeg regid på dette. Bunad skulle komme fra der du var født og vokste opp.

Slik er ikke livet lengre, man flytter stadig på seg.

Velg en bunad du føler deg vel i og som har en viss stor grad av tilhørighet med deg som person. Om det er der du bor nå, ble fødet eller mamman/pappan din kom fra, spiller ingen rolle.

Jeg er født i telemark, bodde der til jeg var 20. Min far er fra området. Mine bunader er der i fra, min mor er fra Hallingdal og mine barns bunader er fra dette området. Min mann er fra trøndelag og har ikke bunad.

Når mine barn er voksne mener jeg de kan velge bunad fra telemark, hallingdal eller der de velger og bosette seg som voksen :-)

Skrevet

Jeg synes begge deler er greit. Altså enten der du kommer fra selv eller der en av foreldrene dine kommer fra.

Min far er fra nord, og jeg har tilbragt mye tid der oppe(bor på østlandet). Derfor valgte jeg nordlandsbunad og føler sterk tilknytting til den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...