Gå til innhold

Noen med kunnskap om lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok noen prøver hos legen før helgen, og fikk brev om at jeg trolig har lavt stoffskifte. Verdiene var forhøyet senkning SR 60..?

Har prøvd å google, men har ingen helsefaglig bakgrunn så det sier meg lite. Hadde vært fantastisk med en "Stoffskifte for dummies" ;-)

Legen skrev at jeg skulle få time til oppfølging. Vil det si at jeg får medisin (forstår det bare blir synsing)?

På forhånd takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har selv lavt stoffskifte.

prøvene som viser det er T3, T4 og TSH. Er TSH forhøyet og T4 lav og under normalverdier har du lavt stoffskifte.

Jeg går på medisiner, Tyroksin og må gjøre det livet ut.

senkningen din skulle ligget under 21 for en normal kvinne under 50.

Skrevet

Søk på hypothyreose, du;)

Og lykke til! Ev medisinering består av tilføring av hormonet thyroxin gjennom medisinen ved navn Levaxin. Ingen restriksjoner, men sannsynligvis livsvarig behandling.

Skrevet

He he, jeg har søkt på det og lest om det, men er nok bare litt dum ;-)

Skal lese om disse medisinene, og håper legen forteller det jeg trenger å vite.

Takk for svar!

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og har valgt og ikke ta medisiner. Tar stoffskifteprøver annenhver mnd. Legen sier d r greit uten medisiner siden jeg ikke har noen plager med det.

Skrevet

Ok. Hvorfor har du valgt det da? Er det store bivirkninger av medisinene?

Skrevet

Jeg har medisinangst, hehe. Vil bruke minst mulig av det. Og når en først har begynt med Levaxin, så er det oftest for livet. Det kan gi bivirkninger også. Tilstanden forverrer seg så pass sakte at det ikke er fare på ferde så lenge jeg har hyppige kontrollprøver. Det kan også ordne seg av seg selv. Mine var noe bedre denne gangen.

Skrevet

Det tok noen år før jeg begynte med medisiner også, men konsekvensen for et foster kan bli stor hvis mor har ubehandlet hypothyreose. Jeg selv valgte å begynne pga dette, samt at mange er veldig slitne, trette, litt overvektige osv. når de har hypothyreose. Ingen bivirkninger på medisin, annet enn at en kan få hjertebank ved for rask øking av dose.

Skrevet

Okei ;-)

Tusen takk for svar. Blir spennende å høre hva han sier/ foreslår.

Håper bare jeg kan unngå å ha med meg minsten på 15 mnd. Da er det ikke lett å få med seg informasjon :-S

Skrevet

Om det kan ordne seg av seg selv er avhengig av hvilken type du har. Som oftes skyldes hypothyreose at kroppen selv går til angrep og ødelegger kjertelen. Måles ved TPO...

Skrevet

Ja, ok.

Kan man håpe på å bli mindre trøtt og mindre tjukk av medisinen også da? ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...