AnneM. Skrevet 12. april 2008 #1 Skrevet 12. april 2008 Jeg leste nettopp at det nesten ikke er astma på Island. Er det noen som vet om det stemmer? I alle fall - der jeg leste det sto det at astma og noen typer allergier kan utløses av elektriske ledninger, spesielt høyspentledninger og ledninger og elektriske apparater innendørs nær sengen. På Island har man stort sett vannbåren varme, derfor ingen astma. Med andre ord, dersom dere har astmabarn bør dere: 1) Holde barna unna elektriske apparater og ledninger innendørs 2) Plassere senga langt unna lamper og el-ledninger. 3) Bo i et hus minst 200 meter unna høyspentledninger og transformatorbokser. Bare et tips.
Gjest ->>- Skrevet 12. april 2008 #2 Skrevet 12. april 2008 Har også hørt påstanden, men aldri funnet noe godt belegg for den. Har du en kilde? I f.eks denne artikkelen fra Folkehelseinstituttet: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&Main Left_5669=5544:28115::0:5667:2:::0:0 tilsier jo figur 3 at forekomsten er omtrent lik på Island og i de andre nordiske landene, i hvert fall hos barn.
AnneM. Skrevet 12. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2008 Hehe... Jeg har forsøkt i snart 1 time å finne kilden, uten å lykkes.... Så nå gidder jeg ikke mer. Det eneste jeg fant var dette: "Det interessante er at vinterdepresjoner er tilnærmet ukjent på Island, men finnes i alle nordlige land. Island benytter naturlig varmtvann til oppvarming. Strømforbruk og feltbelastning er svært lavt. Trolig er ikke feltbelastningen høy nok til å overdøve lysets styring av melatoninet og døgnrytmene. Island har også Europas høyeste levealder." Dette kom fra en side som het www.sykavhuset.no. Jeg vet ikke om de er seriøse (virker en smule fanatiske), men det er videre kildehenvisninger på siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå