Gå til innhold

Bryllupskake som kan stå fremme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har forslag til kaker som kan stå fremme under hele middagen? Marsipanlokk vil jo bli svett etterhvert, så det er dårlig deal. Fruktkaker tåler vel heller ikke stå så lenge ute. Har tenkt på kake med lokk av hvit sjokolade, men er ute etter flere forslag. Noen som kan tenke seg til ei kake som tåler å stå fremme i flere timer og fortsatt holder seg fin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter og håper noen kan hjelpe :)

Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe deg med noe - bortsett fra kransekake kanskje... Men lurte egentlig veldig på hvorfor kakene må stå framme så lenge???

Skrevet

Er bare selve bryllupskaken jeg vil ha stående fremme... Som pynt, sånn at gjestene ser den fra de ankommer lokalet og til den skal åpnes etter middagen. Vil den skal være en del av kulissene hele dagen og kvelden, liksom :)

Skrevet

Da må du nok kjøpe kake av papp. De fleste kaker inneholder krem, og den tåler som regel ikke å stå fremme i mange timer. Du må nok regne med at den skal stå frem i 5-6 timer før den skal spises. Blir nok mange gjester som blir syke dagen derpå.

Skrevet

Oki, sånn sett ja :-) Høres vanskelig ut, så kan dessverre ikke hjelpe nå heller..

Skrevet

Det var da veldig :) Finnes et hav av kaker. Så vanskelig er det nok ikke nei. Har vært i bryllup hvor bryllupskaken var sjokoladekake med hvitt sjokoladetrekk, og den stod fremme hele kvelden. Smakte fantastisk! Klart det finnes andre kaker som også tåler å stå fremme, bare kommer ikke på noen selv. Krem utgår, det forstår jeg selvfølgelig!

Skrevet

Om du fryser frumasjkaken så kan den stå framme hele kvelden og tine. det kan du kansje med marsipankake også. men marsipankaker tiner så sakte at du faktisk kan risikere at den ikke tiner i løpet av kvelden.

Sjaman bruker et trekk på sine kaker som er hvitt som snø, men ikke marispan, men av marsmillovs. da blir kaka vit uansett hva du har inni. Å skjokoladekaker foreksempel er jo best i rompemratur

Skrevet

Så lenge det bare er "ren kake" tror jeg det ikke er noe problem uansett hva du velger. Så problemet oppstår vel hvis kaken er så lite spennende at du må ha mye fyll inni, for fyll har ofte dårligere holdbarhet i romtemperatur enn selve kaken. Så hvis du velger en kake som kan være uten fyll, eller med en type fyll som holder seg bedre vil det vel være mulig. De gode ideene som dukker opp i hodet mitt er enten sjokoladekake (som nevnt over) eller fruktkake/krydderkake (finnes utallige forskjellige varianter).

Hvis du skal ha noe inni kaken må du unngå ingredienser som har dårlig holdbarhet utenfor kjøleskap. Det er for eksempel fromasj, ostefyll eller andre kremer som inneholder melk/fløte. Derimot kan du bruke fyll som består av melisglasur eller smørkrem (godt smør holder seg i dagevis utenfor kjøleskap).

Jeg tror ikke det skal være noe problem med marsipan eller sugarpaste, eller forsåvidt marshmallow fondant som nevnt over, hvis du bare ikke har krem under. For jeg tror (men jeg kan ikke love deg, spør en konditor) at når denne typen lag svetter er det fordi den trekker fuktigheten fra kremen under. Så hvis du bruker noe som er litt mindre vått vil ikke dette problemet oppstå, tror det skulle fungere greit med f.eks. smørkrem. (Hvis du har sett på utstillingen hos bakeren er den jo laget av ekte marsipan, men "kaken" er laget av isopor, sånn at marsipanen holder seg bedre. Og det tar jo noen uker/måneder før de bytter utstillingen, så marsipanen i seg selv kan da ikke ta utseendemessig skade av å stå en dag. Men jeg vet ikke om jeg ville ha spist den om den sto i solen i en uke...)

Men skal dere bestille kaken hos en konditor vil jeg anbefale deg å ta en prat med vedkommende og høre. De har jo utdannelse og burde vite hva som tåler en dag ute eller ikke. Lykke til!

Skrevet

Takk for hjelpen, dere! Jeg ble mye klokere :) Da er det visst en del muligheter...

Skrevet

Det er ikke kremen som bestemmer om marsipanen blir "fuktig" det er luftfuktigheten. Om det regner ute blir kaka sånn uansett, eller om du har et dårlig/fuktig kjøleskap. Varme kan også gjøre at maripanen svetter, men regn og tåke er desidert værst.

Dropp marsipan på kaka om du skal være sikker på å få en vakker kake. Marsipan er ustabilt, det er napolionskaker også

Skrevet

Sjokeladekake med MMF.... kan stå fremme i flere timer....med bær eller annet godis inni hihi...se på www.festkaker.no for tips...

Skrevet

vi hadde mørk sjokoladekake, med hvitt sjokoladetrekk og frukt inni:9 den var rett og slett himmelsk! den stod fremme i 4 timer før vi begynte å gomle:)

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...