Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen har rådet meg å nattavvenne.

Gutten min er 5 1/2 mnd, våkner mye om natten og får lite sammenhengende søvn. Har vært mye grinete i det siste.

Sliter også med lurene om dagen.

Legen tror det vil bedre seg hvis han får mer sammenhengende og dyp søvn.

Hun mente jeg skulle starte med å få til 6 timer sammenhengende søvn.

Gi ett måltid mellom 23-24 og deretter stenge melkebaren i 6 timer.

Ikke ta han opp av senga, bare trøste.

Har ingen mann til å hjelpe meg.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke du har noen å hjelpe deg blir det tøfft. Da er det bare å sitte og trøste ham og han kommer til å skrike. Det pleier ta 3-4 netter før han begynner å sove bedre. Hvis du ikke har noen som hjelper deg er du jo kjempetrett på dagen...Har du noen som kan ta ham et par timer om dagen sånn at du kan spve da?

Skrevet

Har også bare hørt at man må la det stå til. Dytte smokk i noen timer hver natt i noen netter, før det går over.. Vet ikke om noe annet jeg..

Skrevet

Har en jente på snart 6 måneder som også våkner hver 4-5 time for å få mat. Så hvis jeg gir henne mat før jeg legger meg ved midnatt på jeg opp 1 gang i løpet av natten. Våkner hun før det er gått 4-5 timer dytter jeg bare inn smokken, men hører tydelig forskjell på gråten når hun er sulten og bare vil ha smokk.

Spurte helsesøster om råd, og hun sa at når hun bare får flere faste måltider med grøt om dager vil hun sannsynligvis sove bedre og lenger på natten. Prøvde en natt å gi vann i stedet, men da ble det sånn ramaskrik at jeg er sikker på at naboene våknet:(

Skrevet

Tror 'cluet' er at de må være mette og utørste nok, så sover de.. Min gutt på 7 mnd fikk grøt fra èn uke før 4 mnd, da bare på dagen. Men nå også flaske og grøt på kveld, i tillegg til både frokost, lunsj og middag.. Alle er jo forskjellig, men ingen vits med å 'la det stå til' om barnet er sultent eller tørst..

Skrevet

Jeg gav vann når nr 1 skulle avvennes

Skrevet

Vi har samme problemet her, men har mann til å hjelpe meg. Problemet er at lillejenta ligger på samme rom som oss, så jeg blir like våken når hun skriker selv om han skal ta seg av henne. Hun er syv mnd, og får nå både to grøtmåltid og litt middagsmos og pupp (ganske ofte). Huntar ikke flaske, heller ikke m tut som vi også har forsøkt. Hun tar ikke smokk (joda, vi har virkelig prøvd !!). Hun virker like sulten på natta til tross for maten hun spiser på dagtid. Mye av det er muligens vane og kos. Vanskelig å la henne skrike... men det må kanskje til?

Skrevet

For vår del hjalp det veldig å flytte han over på eget rom da han ble 6 mnd! Gikk fra mat 4-5 ganger om natta til å putte tutten i et par ganger om natta, men vi var veldig heldiga da! Det er ikke alle det går like greit med, noen må begynne med skrikekur, noe jeg ikke var veldig klar for. Ønsker deg lykke til! =)

Skrevet

Jeg trodde også dette skulle bli en virkelig kamp. Men gutten min ga seg faktisk overraskende lett. Det lengste han var våken var vel en time og da var det stortsett bare småsutring og ikke det engang.

Var likevel noen ganger nødvendig å ta han opp for å trøste, lar ikke gutten min ligge i senga og hyle i flere minutter. Fant ut at han roet seg fortere om jeg lot han sitte på fanget, ikke hold hodet inn mot deg altså. Da begynte han jo med en gang å leite etter maten...

Ellers brukte jeg smokken.

Skrevet

ei venninne av meg brukte en metode som jeg synes høres fin ut;

hun begynte å gi flaske om natta. hadde med seg kokt vann på termos som hun kunne varme den i regner jeg med, men også vannet hun gradvis, sakte men sikkert, ut morsmelken =) tilslutt fikk jenta hennes bare vann, og hun sluttet å våkne midt på natta =) det var ikke så attraktivt lenger da ;) er jo ikke sikkert dette funker for alle,men om vi ser oss nødt til nattavvenning vil jeg gi dette en sjangse :) han er snart 6 mnd og vi har kun de minste "tuttene" til tåteflaska, på den måten må han fortsatt jobbe litt for å få i seg nok melk, og har ingen problemer med å ta puppen igjen etterpå :)

Skrevet

jeg sluttet med pupp om dagen og etter en uke uten dagpupp, fikk han mme på flaske om natten. og nå ingenting. har en periode om natten hvor han vrir seg og hufser seg. og da ligger han i storsengen sammen med meg. når han ikke hufser seg i løpet av natten lengere, skal han få tilbake i egen seng.

Skrevet

vår er ca 4 mnd gammel nå. den siste uka har han fått grøt før han har lagt seg. han legger seg ca 19, sov til et sted mellom 01-05, så mat. og sove igjen til 08 ca. i går natt tenkte vi å prøve å gi han vann istedet for mat, og han sovna med en gang igjen! han hadde da ikke spist siden 18.30, og sov helt til 08 på morran=) håper det fortsetter. for han har egentlig ikke virka veldig sulten alltid på nattan, så han har nok bare vært tørst. tar jo max 5 min å gi han litt vann før han sover igjen! så kanskje etterhvert så trenger han ikke våkne for vann heller=)

Skrevet

Nå har jeg vært heldig og stort sett aldri ammet mer enn 2ganger om natta og mini våknet til samme tidspunkt stort sett hver natt og da tok jeg han opp og ammet fordi det var så lettvint. Så fant jeg ut at jeg skulle begynne å gi smokken mest mulig i stedet for og i begynnelsen gjorde jeg sånn at hvis han våknet en gang så fikk han smokken, hvis han da fortsatte å sutre eller våknet igjen før det hadde gått en halvtime, så fikk han mat og på den måten utsatte jeg måltidene mer og mer og til slutt så spiste han bare en gang på natta, det måltidet ville han ha, så da fikk han det. Tror han var 3-4mnd når jeg begynte med det. Vil understreke at han lå aldri å gråt uten å få mat, men når han våknet og sutret, så fikk han smokken og sovnet stort sett igjen veldig raskt så det var nok ikke egentlig mat han ville ha.

Det ene nattmåltidet fant jeg ut at han kunne få beholde så lenge han ville for jeg ville ikke at han skulle gråte flere netter selvom jeg var hos han hele tiden. Når han var 8,5mnd fant jeg plutselig ut en natt det var ekstra slitsomt å stå opp og amme i naborommet at jeg skulle prøve nesten samme metode igjen, nå ga jeg han smokken når han kun sutret, men hvis han begynte å gråte, så hadde jeg bestemt meg for å gi han mat. Ga han smokken to ganger i løpet av 10min første natta, så sov han til neste morgen og de neste nettene fikk han stort sett bare smokken en gang og så sov han til klokka var 7 de fleste dagene! En gang måtte han få mat tidligere og da var klokka 6 og da er det jo nesten morgen!

Hvis han ikke tar smokk fungerer jo ikke denne metoden, men du kan jo prøve å trøste og bre over dyna og se om han roer seg ned da. Eller så kan det hende det kan være lurt å snu det og prøve å få ham til å sove mer på dagen og se om det hjelper for nattesøvnen. Kan jo hende du allerede har prøvd det, men mini sover mye bedre i vogna si ute og selvfølgelig aller best hvis vi triller tur.

Hvis du fortsatt kun ammer kan det jo være verdt et forsøk å begynne med grøt også, men det er ikke sikkert det hjelper på nattesøvnen. Mini våknet flere ganger de første nettene og etter noen dager sov han akkurat som før vi begynte. Man skal jo helst fullamme til de er 6mnd, men som helsesøster sa til meg, så er det nok ikke veldig stor forskjell om man begynner 1-2uker før eller etter 6mnd, så du kan jo prøve.

Skrevet

Takk for alle råd.

Natt 1 gikk bedre enn fryktet.

Han var våknet 1 gang og var våken i 1 1/2 time, gråt litt i starten, men ikke lenge, så var det litt sutring og en del bare våken. Hele tiden holdt jeg han i hånden, men tok han ikke opp.

Selv fikk jeg dessverre nesten ikke noe søvn i natt, sikkert fordi jeg gruet meg og fordi jeg ble liggende å vente på at han skulle våkne.

Vil bare minne alle om at jeg gjør dette for gutten min, ikke meg selv - han har over lenger tid hatt søvnproblemer - og det er etter anbefaling fra barnelege.

Skrevet

Det høres ut som du gjør det veldig fornuftig, synes jeg :) Her har det også fungert bra med Sove-Karins "hysj-metode" - bare hysje høyt mens barnet ligger i sengen, evt. holde i en hånd, holde en hånd på brystet eller kinnet, til gråten stilner (noe som går veldig fort her i huset - hysj-lyden er magisk:)

Lykke til videre - det kommer sikkert til å gå enda bedre i natt!

Skrevet

Holder han også litt på brystet, lager litt "vind"-lyd eller småhvisker litt.

Noen ganger roer han seg også fint når jeg holder begge armene hans rolig nede.

Glad for å være i gang og gleder meg til han skal få det bedre. Hele tiden i natt tenkte jeg at jeg gjør det for han - det hjalp på motivasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...