Gå til innhold

Hvorfor mener akkurat DU at det er ekkelt å amme en 2 åring.....


Cat.68

Anbefalte innlegg

Frem til 2 år er greit, men helst ikke i offentlighet etter at barnet kan gå, det tror jeg mange kan reagere på, og da bør man la være.

 

Etter 2 år begynner jeg å føle at mor ammer mest for egen skyld og for å hindre utviklingen.

 

Jeg har sett en mor amme en 6 åring på bussen (jeg hørte henne si at hun skulle snart bli 6,5 år og at hun fortalte om skolen som hun nettopp hadde begynt på). Jeg holdt på å spy. Noe så egoistisk, var tanken min. Jenta var gammel nok til at hun kunne overlevd på egenhånd, og så behandlet moren henne som om hun var en baby. Hadde henne liggende på fanget og koste med håret hennes som om hun var 8 mnd.

 

STAKKARS jente om skolevennene ser det.

 

Og fy f... som jeg tenker at mammaen gjør dette for sin egen skyld for ikke å miste babyen sin. For å hindre at jenta løsriver seg.

 

SYKT og EKKELT og ja, jeg har ikke ord.

 

Men under 2 år... Det er bare på grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Etter 2 år begynner jeg å føle at mor ammer mest for egen skyld og for å hindre utviklingen."

 

Hvilken utvikling mener du mor hemmer ved å la barnet die frem til det er f.eks 3 år?

Tror du barnet blir hjerneskadet på noe vis?

Er det fysisk, psykisk eller emosjonell utvikling du mener tar skade ved langtidsamming?

 

Observasjoner blant primater viser at morens melk er en naturlig del av kostholdet frem til ungen har fått alle jeksler. Dette skjer hos mennesker mellom 5-7 år. Evolusjonsmessig er det derfor "normalt" å amme et barn frem til den alderen.

 

Hva jeg personlig syns om den saken har ingenting å si. Amming av en 2-åring syns jeg er helt greit.

 

En over her skrev at det er ekkelt å amme et barn som kan gå...

Hva med dem som kan gå ved 10 mndrs alder? Skal man slutte å amme den dagen barnet tar sitt første skritt uansett?

 

"Jenta var gammel nok til at hun kunne overlevd på egenhånd, og så behandlet moren henne som om hun var en baby. Hadde henne liggende på fanget og koste med håret hennes som om hun var 8 mnd."

Jeg kjenner ikke mange 6-åringer som kunne overlevd på egenhånd, og at en 6-åring liker å bli kost med synes jeg er helt normalt.

Å amme en 6-åring på bussen kan dessverre bidra til stigmatisering pga slike som deg som føler at de har rett til å dømme denne moren og barnets valg.

 

Neste gang; snu deg vekk og gjenta 20 ganger: Dette er ikke min sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får beklage hvis du ikke skjønner mine setninger, jeg er ikke opprinelig norsk og kan bruke ord feil noen ganger.

 

Hvorfor tror du folk reagerer? Ikke for at de bare synes det er rart, jeg er nok ganske sikker på at mange synes det er litt "ekkelt". Hadde man kun ment at det var litt rart så hadde nok ikke folk snudd seg andre veier eller flyttet seg på restauranger.

 

Og jeg vet maaange som synes det er ekkelt og kvalmendes og tør å være ærlige om det. Beklager det men spør man må man tåle ærlige svar, uten å måtte falle bort fra tema og bemerke andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenten kanskje ikke blir hjerneskadet eller noe annet fysisk skadelig, men fy fan hvordan hun ska tenke tilbake på sin skoletid, hengende ved mammaens pupp.

 

Er man 6, 5 mener jeg det går ved noe sykt, og burde rett og slett være forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..veldig rart det der egentlig, for jeg har alltid synes det var litt rart og unødvendig å amme en 2-åring. Men så fikk jeg til ammingen selv og var lei meg når hun selv-avvente seg rett før hun fylte året. Nå nærmer hun seg 2, og jeg ser av og til på henne og tenker at dersom hun hadde ønsket å fortsette ammingen, så hadde hun nok fått holde på til hun var 2 år ja, for i mine øyne er hun fortsatt en baby. Så jeg har endret litt oppfatning, for det er noe annerledes når det er min egen lille bebis det er snakk om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymium!!

 

Seriøst, bruker du "flaskeunge" som skjellsord??? Det er det frekkeste jeg har lest på DIB hittil, og det sier litt!!

 

Mange av oss bruker av ulike årsaker flaske, og ingen trenger å forklare deg hvorfor!

 

Jeg har faktisk ikke ord.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dæven.. Hvis det er det frekkeste du har hørt her inne, så kan du umulig ha vært her så veldig lenge...

 

Og det virket jo som du hadde ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager språkpirkingen min, men altfor mange konstruerer ord som de snapper opp fra dagsrevyen (virker det som) med heller ymse utfall. Trodde det var det som var tilfellet her.

 

Uansett.. Det er ikke slik at den store majoriteten av mødre syns amming av toåringer er ekkelt. Og jeg mener bestemt at en kvinne som selv har barn, som selv har ammet, er noe forknytt dersom hun mener det er ekkelt å amme en toåring.

At man kan føle seg ubekvem om man blir eksponert for andres amming, at man syns det er rart at noen ønsker lengre enn man strengt tatt er nødt osv kan jeg forstå, men slett ikke at voksne mennesker som vet hva amming er sitter og syns det er ekkelt og kvalmendes (!), det er for meg totalt fremmed.

 

Så jeg tror neppe du kan generalisere og si "folk" og "maaange" for dere er nok ikke så mange som du liker å tro.

 

Ellers kan jeg fortelle deg at det ikke var jeg som stilte noe spørsmål, så jeg bemerker og faller fra så mye jeg lyster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette styret. Alle har sin grense om amming som ALT annet. Hvis det er naturlig for noen så de om det. For meg er det langt i fra naturlig å amme min 2-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir unaturlig og veldig feil når ungen er stor nok til å klatre opp på fanget, dra opp genser på mor, ned med bhen og legge seg til rette med puppen selv. Om jeg skulle ammet mitt barn så lenge, ville jeg personlig nesten følt det som et overgrep. En 2-åring har tenner, går, prater og begynner å gå bort fra å være baby. Noe som er helt naturlig og nødvendig for et lite barn. Om jeg ser noen som ammer et barn på 2 år pluss snur jeg meg bare en annen vei forørig. Er ikke min sak å blande meg opp i akkurat det. En mor som ammer så lenge, gjør det nok av egne grunner og er sikkert veldig stolt over at hun har klart det så lenge. Det er et sårt tema som jeg ikke vil blande meg opp i når det gjelder person.Tanta mi ammet sønnen sin til han nærmet seg 4 år. Han hang faktisk langt tilbake når det gjaldt språk, selvstendighet og samspill med andre barn og ellers forståelse av hvem han som individ var. Da ble til slutt min gamle oldemor som har ammet og fostret opp 14 barn lettere trekt til slutt og sa hva hun mente om saken. Tanta mi ble dypt fornærmet så klart, men sluttet å amme kort tid etter. Og plutselig utviklet gutten seg normalt. Kan hende dette kun gjaldt det ene tilfellet av et barn. Men det ga meg en god pekepinn ihvertfall. Har forøvrig ikke lest noen forskning om dette.

Hadde søstra mi forøvrig ammet så lenge, hadde jeg nok sagt noe. Ellers er jeg veldig for amming og syns man bør satse på å amme til babyen er 12 mnd om man klarer og barnet ønsker det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er ganske kjipt gjort av deg å insinuere at fetteren din ble hemmet av å die til fireårsalderen.

Har selv en venninne som ammet datteren sin lengre enn det som blir sett på som akseptabelt her inne, og datteren snakket to språk så å si flytende fra tre-fire årsalderen.

 

Det er garantert ingen holdbarhet i det du sier. Fint og flott at du påpeker at du ikke har noen forskning å underbygge dette med, men ganske amatørmessig å konkludere med at du har funnet en pekepinn på hvorfor fetteren din var treig i starten.

Barn er forskjellige, de utvikler seg forskjellig og til tider i rykk og napp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min mening om den saken uavhengig av hva du mener om det KaMa. Jeg hadde aldri i livet ammet så lenge selv. Men som sagt, bestemmer folk dette selv. Men jeg kommer aldri til å sitte å si til en mor at jeg syns det er flott at hun ammer så lenge. Fordi det mener jeg ikke i det hele tatt. Men jeg forstår at den saken har jeg like lite med som hva hun og mannen hennes gjør på soverommet. Og derfor snur jeg meg en annen vei. Her inne kan jeg derimot si hva jeg mener om det generellt. Mente ikke å henge ut min tante og fetter, men det var nå bare et eksempel. Har da som sagt ikke sjekket noe som helst forskning innen dette utover det allmenn-kjente at det anbefales å amme det første året - og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er ekkelt, men dumt hvis man skal amme en 2 åring offentlig. Etter ca. 10 måneder er det ikke nødvendig med å amme mer enn til morgen og kveld (vet det er veldig individuelt da...) men en 2-åring trenger overhodet IKKE å die offentlig. Så greit at man gjøre det hjemme men hvorfor skal man gjøre det i butikken eller på resturant? Da begynner jeg å tenke at den moren er litt rar. Men jeg liker ikke å amme sønnen min offentlig nå og han er bare 8 måneder, og det har aldri vært noe kos for oss. Han har ikke tid til det. Gleder meg veldig til den dagen jeg kan slutte. Er ikke noe stass å dra frem hengepuppene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo en helt annen diskusjon. Om amming bør forbeholdes hjemmets fire vegger etter en viss tid.

Det er ikke det det er snakk om her. Her diskuteres det hvorfor noen syns å amme en toåring er ekkelt. Altså vissheten om at en toåring ammes.

 

Uansett, jeg syns fremdeles at det er skremmende underlig å synes amming er ekkelt, dersom man har ammet selv (og det ikke har vært problematisk) og vet hva det dreier seg om.

Og at det skal gå en magisk grense ved ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å være låst i en mening om et tema selv om man i utgangspunktet er for det. Det meste her i livet har sine naturlige grenser. Hvor disse går, får vel den enkelt avgjøre for sin egen del innenfor rimelighetens grenser. Alle som har deltatt i denne debatten har svart på spørsmålet til Cat. Nemlig hva DU mener. Ikke noe rart ved det syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til hønseguri;

Jeg ville bare illustrere et mulig likhetstegn. Ekkelt med flaskebarn og ekkelt med puppebarn. Flaskebarnet var ikke hovedpoenget, men jeg sammenliknet ekkelheten.

Men er du så hårsår, så anbefaler jeg deg et annet forum å jatte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...