Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #1 Skrevet 12. april 2008 Hvordan sparer dere i hverdagen?? og hvordan "sparer" dere slik at dere får igjen en slump med penger for skatt??? Jeg jobber nå ca 80% og har redusert OS. barnet er i barnehage, og jeg får det dekket aed 64% av nav.. Egentlig merker jeg ikke så mye av De 64% jeg får av nav, pga barnehage regningen skal betales den 1 hver mnd og de pengene jeg får i den forbindelse av NAV kommer veldig sent i mnd?? Tror jeg kan klare meg uten den... men har jo lyst å få det jeg på en måte for å kanskje få til litt "ekstra" Er det lurt å "si opp" Barnehagestøtta?? for å få mer igjen på skatt??
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #2 Skrevet 12. april 2008 Selvfølgelig er det ikke lurt og si opp de pengene pga skatt.... Du TAPER penger hvis du sier den opp. Du Tjener ikke noe... Å få igjen på skatten får du jo hvis du betaler for mye skatt hver måned året rundt.. Jeg har fikk igjen 14.000 nå i år, og har da betalt litt over en tusenlapp for mye hver måned... De sparetipsene jeg har er: Skriv handleliste og FØLG den! Skru av alle lys i rom du ikke er. å til butikken og de steder man kan istedet for å ta bilen. Del brød i 2 og putt i frysern, så unngår du å kaste brød fordi det blir gammelt. Frys ned alle middagsrester og ha en "restedag" i uka hvor du spiser litt av hvert.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #3 Skrevet 12. april 2008 Takk for tips... Føler det er så mange alenemammaer som får så sinnsykt mye igjen på skatten i år.. og har hørt noen ikke mottar noen form for støtte til barnehage rekning... Jeg fikk igjen 5000 så egentlig burde jeg vært fornøyd.. *litt sjalu bare* får be de trekke litt ekstra skatt da... *prøve å følge liste*
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 13. april 2008 #4 Skrevet 13. april 2008 jeg får igjen 25000 på skatten i år:) men betaler da ca 2000 for mye i skatt pr mnd. blir ikke så mye å leve av hver mnd, men vi klarer oss fint:)
Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #5 Skrevet 13. april 2008 Se over alle regninger på strøm, TV-lissens, evt. forsikringer, studielån, m.m. og finn ut hva disse "kvartalsregningene" blir på pr. måned. Opprett egen regningskonto, og trekk fast den summen du har funnet ut på "kvartalsregningene" hver måned, sammen med husleie og andre faste utgifter du har. (ikke mat, for da er det fort gjort å bruke mer enn det du skal, siden regningskonto vil inneholde en god del penger til enhver tid). Da slipper du toppene annenhver eller tredjehver måned, og trenger ikke tenke på at om du har nok penger til dette. Hjelper kjempemye. Opprett egen husholdningskonto, der du overfører et fast beløp på det du bruker på mat og drikke. Brus, øl og røyk og godterier regner ikke i denne posten. Dette er noe du bruker av lommepengene dine, dvs det som er igjen ETTER at faste utgifter og mat/drikke er trukket fra. Invester i skikkelig fryser. Kjøp inn stort av ting som er på tilbud som du vet du pleier å bruke. KJøp inn flere brød, del dem i to før du fryser dem, og så tar du bare opp et halvt brød i gangen. På den måten har du alltid ferskt brød, og slipper at det blir gammelt og "må hives". Smør alltid matpakke og ha med vann til barnet ditt uansett hvor kort tur ut dere skal, i stedet for å gå for lettvinte kjøpeløsninger når h*n blir sulten eller tørst. Spises ikke maten opp, legg den i kjøleskapet og server den til kveldsmat. Får du igjen på skatten eller får uventet en slump penger på annet vis, opprett en egen sparekonto og kjør pengene konsekvent alltid inn der. Det kommer alltid en tid da du har bruk for ekstra penger fordi noe går istykker hjemme, barnet ditt skal ha ski eller sykkel ol, eller du rett og slett har lyst til å bruke litt ekstra penger på deg selv. Sørg for å ønske dyre ting, slik som nytt vintertøy, sportsutstyr og andre nødvendige artikler til jul- og bursdagsgave av besteforeldre ol. Kjøp gjerne også inn nytte-ting som en del av bursdags- eller julegave fra deg selv også. Før i tiden, da jeg var liten, var det faktisk veldig vanlig å måtte få/ønske seg nytteting til jul og bursdag. Har inntrykk av at det er mindre vanlig nå i dette overflodsamfunnet. Men skader ikke å gå tilbake til det "gammeldagse systemet" med å ønske seg nytteting istedet for at det kommer utenom alle jule- og bursdagsgaver. Det kan dessuten gi barnet ditt litt motvekt mot dette bruk-og-kast-samfunnet det har blitt, lære verdien av at ting faktisk koster penger og sette mer pris på det man har. (så, der fikk jeg faktisk moralisert litt også. he-he) Dette systemet innførte jeg for lenge siden da jeg var aleneforsørger. Hadde ikke god råd. Men på den måten her, så hadde jeg alltid muligheten til å skjemme bort meg selv litt innimellom fordi jeg var så disiplinert og strukturert med økonomien til hverdags. Håper dette var til litt hjelp.
Solstråle* Skrevet 13. april 2008 #6 Skrevet 13. april 2008 Kjøp ting på salg! Kjøper årets modeller til halv pris for å bruke til neste år. I år har jeg feks kjøpt Skogstad dress til 479; (699;) og Ekko sko til 399; (699). Kjøper en eller to str større (spørs hva det er) På den måten får du skikkelige ting til en grei pris!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #8 Skrevet 14. april 2008 man får mye bedre rente hvis man selv "sparer" de ekstra pengene, isteden for å la arbeidsgiver eller NAV "ruge på de i over et år for så å betale tilbake.. ha automatisk trekk for den summen du kan klare å avse pr mnd. blir fort penger ut av det- til den dag du evt trenger de.. den beste tipsen er faktisk å holde seg hjemme og unna kafeer og butikker ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå