jente2008+septemberbaby2011 Skrevet 12. april 2008 #1 Skrevet 12. april 2008 Ble litt engstelig da jeg leste i felleskatalogen på nett for denne medisinen som jeg fikk foreksrevet av lege på legevakten i dag. Har fått kraftig bihulebetennelse og øyekatarr, og måtte til slutt oppsøke hjelp. Legen skrev ut denne medisinen til meg. Jeg sa jeg var skeptisk til å ta antibiotika i tilfelle det skulle vise seg å være farlig for barnet. Han svarte at han ikke ville ha skrevet det ut til meg dersom det var farlig, og at det helst var de første 3 mnd det kunne være uheldig mtp organdannelse etc. Men at siden barnet nå er ferdig utviklet, så kunne jeg trygt ta denne kuren. Men likevel føler jeg meg ikke helt trygg. Fikk ikke noen hestekur akkurat, men 2 piller x 2 daglig i 6 dager. Må jo bli frisk til fødsel uansett, er helt elendig nå. Noen som har erfaringer med Ery-Max og graviditet her?
<3 coccinelle Skrevet 12. april 2008 #2 Skrevet 12. april 2008 Syns det er rart du fikk ery-max under graviditet. Etter det som står i felleskatalogen skal det ikke brukes av gravide uten at det er helt nødvendig. Har legen sendt inn dyrkningsprøve fra nesen din for å vite hva slags bakterier det er snakk om? Ved bihulebet er det av og til en bakterie som heter Haemophilus influenza og da hjelper oftest ikke ery-max en gang. Hvis det er andre bakterier kunne han like gjerne gitt deg andre medikamenter. Ring fastlegen din på mandag. Stoler ikke på legevaktlegene! Det er så mye rart de finner på. En kan jo selvfølgelig være heldig og få en bra en men...
marinas skatt Skrevet 12. april 2008 #3 Skrevet 12. april 2008 Du skal IKKE bruke Ery-Max under graviditet etter de nye rettningslinjene............. Jeg har nettopp hatt lungebetennelse og fikk istedefor Ery-Max , Rovamycin som ikke er skadelig under graviditet.
Miniogmy Skrevet 12. april 2008 #4 Skrevet 12. april 2008 legen min tok meg automatisk av ery max fordi jeg er gravid. har gått på dalacin, og apocillin i stedet..
jente2008+septemberbaby2011 Skrevet 12. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2008 Tusen takk, jenter :-) Jeg ringte legevakta nå og snakka med ei veldig koselig og hjelpsom dame der. Hun slo opp i i en bok(sikkert legemiddelhåndboka eller felleskatalogen) og leste til meg derfra, og der stod det også svart på hvitt at Ery-Max ikke skal brukes under graviditet. Hun sa at jeg ikke skulle ta noe mer av det, og at legen som kom på vakt der kl 19 skulle ringe meg, eller så skulle hun ringe. Da får jeg sikkert ny resept og eventuelt ekstra medisin fram til mandag. Er glad jeg skrev hit inn, følte på meg at det neppe kunne være bra med Ery-Max ettersom det var enormt mye negativ omtale på det da jeg googla i formiddag. Får bare håpe de 2 kapslene jeg allerede har tatt ikke gjør noen skade da..
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 12. april 2008 #6 Skrevet 12. april 2008 Hei1 fikk denne antibiotikaen to uker etter fødselen p.g.a infeksjon. Fastlegen min sa det ikke var noe i veien for å bruke den som jeg fikk av legevaktslegen. Tipper det ikke har store forskjelle nå de siste ukene før fødselen, i utgangspunktet kan jo du føde når som helst nå. og barnet får nok i seg samme dose under svangerskapet som i morsmelken. Jeg tålte dem ikke, men jeg reagerer på mye antibiotika da. Sånn er jeg bare. Legen min er trygdelege og er meget dyktig når det gjelder medisinering og stille diagnoser. Grunne til det som står i felleskatalogen, er at man ikke ser at gravide bruker noen form for medikameneter i svangerskapet i det hele tatt. Og det er riktig at de tre første mnd bør man unngå alt av medikamener i utgangspunktet hvis det er mulig, dette da fostere er under utvikling og man kan ikke se bort i fra at medikamenter kan forstyrre denne utviklingen. Etter de tre første mnd, er det litt mere sikkert å bruke en del medikamenter hvis mor trenger det. Dette da medikamenet vil da ha ingen effekt på utviklingen av organgene da de allerede er laget. Men i 3 terminmester er det en del medikamener som man skal være forsiktig med, da dette kan påvirke barnet. Men disse medikamenten har dette skrevet i pakningsvedlegget. Alle pakningsvedlegg sier at man skal ta kontakt med lege før bruk under graviditet og amming. Da er det greit å bruke det hvis man trenger det i rette doser. Men hvis det står frarådes å bruke under hele graviditeten eller i deler, bør man følge dette. Men man skal være obs på at hvis det er livsnødvendige medikamenter som mor må har, vil man at mor skal ta dem alikvel men få tettere oppfølging av lege med UL. Håper dette hjelper dere litt på vei, slik at dere slipper bekymringer i forbindelse med foreskrevet medikamenter til bruk under svangerskapet. Lærte dette i forbindelse med medikamentlære som en generell regel, men vært enkelt tilfelle skal selvfølgelig vurderes av lege.
*FLoRinA* Har født!!!! Skrevet 12. april 2008 #7 Skrevet 12. april 2008 Jeg brukte denne i mitt 1 svangerskap for 4 år siden....Gikk helt bra for min del.. men sønnen min er allergisk mot denne typen..da han som 2 åring fikk den for halsbetennelse fikk han masse utslett..legen sa at det nok kom av at han var overfølsom pga jeg brukte d under svangerskapet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå