Gå til innhold

Hva syntes du om..

Anbefalte innlegg

Skrevet

utenlandske flagg på 17.mai?

dette er noe av det dummeste jeg ser,siden 17 mai er NORGES nasjonaldag,og da er det kun det NORSKE flagget som skal heves!!

(uten å være "rasistisk" av den grunn)

samme med norske bunader,ser dumt ut på de som ikke er norske!

min mening hvertfall;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Apropos bunadene, forresten; hvordan ser du om noen er norske?

Skrevet

enig med flagget, det er jo som du sier norges nasjonaldag. de med annen bakgrunn flagger sikkert med eget flagg på deres lands nasjonaldag. bunadene bryr jeg meg ikke noe om rett og slett.

Skrevet

Hvordan kan du vite om de som bær bunaden er Norske eller ikke?

Skrevet

Mulig du ikke er rasistisk, men du har meninger som det skimter en smule rasisme bak iallefall...

Hvem ser norsk ut da? Kari med langt lyst hår og blåe øyne som er født og oppvokst på Valdres sammen med sine blonde foreldre? Carlos med sort krøllete hår og brune vakre øyne som er født og oppvokst i Trondheim sammen med sine spanske foreldre? Fatima med sort blankt hår og brune øyne som er adoptert av sine blonde foreldre på Jæren?

Skrevet

Hva om det er Kari som er adoptert og har bodd i Norge i 24år??? Er det i grunn norn forskjell, teitere med de som bruker en bunad de overhode ikke har noen tilknyttning til og er norske selv da synes jeg...

Skrevet

Les artikkelen i som linken viser til. Får du ikke op øynene da så vet ikke jeg. Veldig godt skrevet. Og det bør få dere til å tenke litt. Hvilket Norge vil vi ha?

Jeg går så langt at jeg skriver at det er rasistisk å nekte barn å ha andre flagg en Norges i barnetoget. Syns det er horribelt, rett og slett.

Skrevet

Ja akkurat. Utseende kan ikke si noe om hvilket statsborgerskap en har

Skrevet

Det med kun norske flagg i 17.mai toget er jeg med på, er faktisk norges nasjonaldag vi feirer. Men den med bunaden synes jeg var rasistisk da.. Ser jo ikke om de er norske eller ikke...

Skrevet

Jamen Norge har forandret seg veldig mye siden de beggynnte å gå i tog.

Nå er Norge så heldig at vi har mange innbyggere som har en bakgrunn og en historie fra andre land. Veldig mange av barna med minoritetsbakgrunn er født i norge, men som likevel og naturligvis vil beholde litt av sine forfedres historie. Vi kan ikke nekte de å føle dette. Og siden det nettopp er Norge vi feirer denne dagen bør vi feire Norge slik det er nå og ikke slik det var før.

Heldigvis er vi mer åpne nå, og de fleste av oss er ikke så fordomsfulle som de var da. Hvem tar skade av at barna får ha andre flagg i tillegg til det norske?

Norge for nordmenn?

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Haha...jeg måtte bare le litt av dette fra den artikkelen: "Det kunne ha vært et tog som sa «peace and love»" Ser for meg masse små hippier som går i tog!:P Men samtidig så er jeg jo enig med artikkelen, og ikke HI! "Det er en forbrytelse mot sjelen til denne feiringen å komme med forbud, pålegg og trusler."

Har selv aldri feira dagen i Oslo, så aldri opplevd noen forbud, og skjønner ikke hvorfor det skal være her...eller, er de redde for at det ikke kommer til å være noen norske flagg med?

Og unnskyld, HI, for at jeg ser så dum ut hvis jeg har på en norsk bunad!

Skrevet

Ja nettopp. Vi feirer jo frihet og det Norge er. Demokarati osv

Hvor er HI egentlig? jeg orker sjeldent å bli provosert over ting som blir skrevet her, men det ble jeg nå. Og håper at dette er skrevet uten at hun egentlig har tenkt så mye over det, og at hun nå gjør det...

Skrevet

Ja, la for all del 17.mai være for oss ekte nordmenn. Vi vil jo for all del unngå at de som ikke fortjener den statusen, også skal være glade den dagen. Vi vil jo at 17.mai skal være en dag som viser Norge slik vi innerst inne ønsker å ha det- et etnisk homogent samfunn med hvite ansikter. Våre såkalte nye landsmenn ønsker jo slett ikke å feire Norge, de vil jo rasere det og ta over, og de aller verste er barna, disse skumle infiltratørene, som med glade ansikter skal ufarliggjøre deres skumle hensikter og lulle oss inn i falsk trygghet.

Nei til Norge anno 2008 og ja til Norge anno 1814 med jødeparagraf og det hele!

Skrevet

åh herregud,d er såå umodent å kalle meg rasistisk bare fordi jeg sier mi mening..(skjønner at mange har slettet seg her,hvis visse folk her alltid svarer sånn)greit d med bunaden da,man kan ikke alltid skille norske og utenlandske,men 17 mai er norges dag og d burde da være bare norske flagg...er da ikke rasistisk bare fordi j mener d..da foreslår j at dere tar dere en tur inne på bv(babyverden.no) og ser der,er en diskusjon om d der å...mange som er enig med meg,det vet jeg! alle andre land har da egne nasjonaldager,skal vi dra ned dit å vifte med norske flagg da? tror vi ville blitt sett rart på da!

Skrevet

Ja til Norge anno 1814 med en NORSK grunnlov, dog skrevet på dansk...

Skrevet

Men nå er det slik at vi kaller deg rasist fordi din mening er rasistisk.

Skrevet

Jeg sier ikke at du er rasistisk fordi du sier din mening, men meningen din er uten tvil en smule rasistisk. Du vil jo nekte barn å holde et flagg i hånden sin som ikke er det norske flagg.

Så klart det er flere som er enig med deg, er jo derfor det er en diskusjon.

Du sier det er Norges dag, og disse barna med minoritets bakgrunn er jo en del av Norge nå, så det er jo selvsagt at de skal få ta seg den friheten til å bære det flagget de vil. Det er jo ingen andre som har et slikt forbud (så vidt jeg ve iallefall). Og nasjonaldagen står jo for alt annet enn forbud, eller?

Det er ikke alle land som feiere nasjonaldagen sin, og ingen gjør det på vår måte med flagg og barnetog iallefall.

Skrevet

er da som sagt ikke rasist selv om man mener at det norske flagg skal veives med på norges nasjonaldag...herregud..

har mange utenlandske venner jeg,og t.o.m de er enige med meg

Skrevet

Øy Riga- du lurer nok mange, men ikke meg! Vet nok at Island sikler på fastlandsforbindelse og større smutthull, så du er definitivt ikke en del av "oss". Ikkeno' 17.mai tog på deg, din islending du er!

*Fnyser av enkeltes frekkhet*

Skrevet

MyBabyGirl: har du lest artikkelen pila linker til?

Hva tenker du når du leser den?

Skrevet

. Når jeg leser det innlegget du viser til her, kunne noe spontant i meg hoppe opp og rope "det er sant! det mener jeg også!", for det spiller på veldig mange fine ord (og meninger forsåvidt).

Men så tenker jeg...det er jo Norges nasjonaldag, vi feirer Norges selvstendighet...hmm, av og til føler jeg at man for lett blander inn den "det er Norge som er bra, det er Norge som er best"-holdningen, altså at man er for redd for å virke usunt nasjonalistisk. Man kan jo være stolt av landet sitt, historien og kulturarven sin uten at det trenger å bety at man hever seg over alle andre nasjoner. Og man kan veive med bare det norske flagget for å feire Norge, uten å dermed si at man er bedre enn alle andre.

Og dette med flagg...jeg tror at vår generasjon har mistet mye av den stoltheten og respekten som den eldre generasjonen - og mange andre nasjoner, har for flagget. Husker at morfar lærte meg at flagget ikke skulle røre bakken osv. Flagget skal representere noe viktig og flott...og dette er noe enkelte andre nasjoner vet, det er f.eks en grunn til at norske og danske flagg ble brent etter Muhammed-karikaturene, eller at den amerikanske nasjonalsangen henter inspirasjon fra det amr flagget. Hva sier man egentlig når man vifter med flagget? Og hva betyr det egentlig når man vifter med andre flagg på 17.mai? Ville jeg ha gjort det samme i et annet lands nasjonalfeiring?

Skrevet

Det er selvstendighet vi feirer ja, og frihet. Og derfor blir det veldig ironisk om man skal begynne å forby noe. Vi er jo alle så glad for at vi har et demokrati og en frihet til å gjøre det vi vil innenfor de norske lover.

For du vet jo at det nå er lov å vifte med det flagget man vil akkurat den dagen man vil? Men at de nå snakker om å forby dette i Oslo sitt barnetog bare

Skrevet

Uff og uff...og jeg som hadde tenkt å ta over hele Norge ved å dukke opp i 17. maitoget med et islandsk flagg...nå faller jo hele planen i grus! Må nok begynne å jobbe med en forbindelse til Grønland da...med klimaforandringene vi har nå så blir jo det en stor, attraktiv øy om noen år! Blir krig mot Danmark nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...