Gå til innhold

Hvor ofte gå til kontroll-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er i Uke 13 nå og var sist til kontroll uke 5 da jeg oppdaget at jeg var gravid, Har ikke fått time hos jordmor før 15 mai,. Lenge til. Bør jeg gå til lege i mellomtiden. jeg er i fin form. Hva ville dere gjort. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg var ikke hos jordmor før førsteganskontroll i uke 12, og så har jeg vært i uke 24 + ultralyd. Man skal tilsammen ha 8 kontroller hos lege/jordmor. Hvis du er frisk og rask, er det bare å vente til 15.mai. Hvis du lurer på noe, så er det jo kanskje nok bare å ringe også :) god helg!

Skrevet

i den boken jeg fikk på sykehuset står det 7 kontroller (valgfritt om du vil til lege eller jordmor) + ul. og evt flere ved behov.

Skrevet

har hatt 1 kontoll hos lege, vært 2 ganger hos jordmor og 5 ganger til ul, skal tilbake og ha ul 13 mai, og jordmor 6 mai. er i uke 21+3 nå

Skrevet

Jeg er i omtrent din situasjon - jeg er i uke 13/14 nå. Dro til legen i uke 5/6 ca. Fikk da beskjed om at det ikke ble noen flere kontroller før ordinær UL - dvs ca tre måneder, noe jeg syntes var veldig lenge. Formen er fin nå - var shaky en stund, men nå har jeg det helt fint.

Jeg ringte rett og slett til jordmor og hørte om det var mulig å komme inn på time en gang i mellomtiden. Null problem, de spurte om jeg ville komme dagen etter? Det hadde jeg ikke mulighet til, men jeg fikk time nå på torsdag. :) Da satte hun meg også opp på en time om tre uker + at det blir ordinær UL uken etter. Snakker om kjempeservice! Jeg er frisk som en fisk. Ingen sykdommer, ikke en dråpe blod, hjertelyd OK, alt ser fint ut. Jeg er så heldig å bo på et sted med masse jordmødre med relativt lite å gjøre ;) - og benytter meg gladelig av tilbudet. Jeg fikk vel ikke så mye ut av timen annet enn å ha sett litt av fødestua (hvor jeg ikke skal føde, men likevel) og jeg fikk hørt hjertelyden. Sistnevnte var absolutt verdt det. :) Jeg hadde det veldig fint resten av dagen, jeg visste at alt sto bra til med bønna. :)

Hvis du føler at du trenger en legetime, så gå til legen, men medisinsk sett er det sikkert ikke nødvendig.

Skrevet

Sniker litt fra 3.trimester.

Normalt sett har man 8 kontroller i et svangerskap:

1.kontroll: mellom ca uke 8-12 (går du før så blir denne fjernet)

2.kontroll: ordinær UL

3.kontroll: uke 24

4.kontroll: uke 28

5.kontroll: uke 32

6.kontroll: uke 36

7.kontroll: uke 38

8.kontroll: uke 40

Og så kommer overtidskontroller i tillegg.

Dette er et standard skjema som du helt sikkert vil få utdelt i løpet av en eller annen kontroll. Med andre ord er det egentlig ikke så veldig ofte kontroll i begynnelsen, og det har nok sine grunner.

Skrevet

oi, er 22+0 jeg og bare vært hos lege en gang:p ups..

Skrevet

hei. jeg har vært på kontroller. i uke 8, uke 12 og uke 16. skal på ul i uke 18. og ny kontroll i uke 20. er nå 17 uker på vei.

Skrevet

Takk for mange gode tilbakemeldingen. ;)

Skrevet

Ordinært er det ju 7 kontroller + UL, men det er vel litt opp til deg selv også.. Jeg skal ha hyppigere kontroller pga mye kvalme og uvelhet. Vil du ha flere kontroller, så er det bare å si ifra om det så langt jordmor/lege har tid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...