Gå til innhold

Er det en stor risiko å jobbe bare natt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 100 % natt og lurer veldig på om dette er en risiko når jeg blir gravid igjen. Noen som vet?

Tror jeg har hørt at risikoen for SA er større når man jobber tre delt turnus, men hva med bare natt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen studier fra USA tyder på at det er noe større fare for SA og prematur fødsel ved å jobbe natt. Men jeg jobber selv natt (er sm nå pga bekkenløsning fra uke 25) og legen min mente det ikke var noe problem om du er frisk, liker det, får sove og ikke har hatt problemer med mange SA/prematur fødsel tidligere.

Er mange meninger om dette, du kan jo snakke med legen din hva h*n syntes.

Om du vil kan du be om å omplasseres til dagen, iallefall om du er i en IA bedrift.

Skrevet

Vi mistet vår lille gutt i februar etter nesten 18 uker, fordi vannet gikk. Legene vet ikke grunnen til at vannet gikk.

Jeg vil gjøre alt jeg kan for at alt skal gå bra neste gang! Vil ikke ta noen risker!

Men jeg kan ikke fordra å jobbe på dagen! Trives super godt på natta. Får ta en prat med legen når den tid kommer da.

Skrevet

Du får jo et par år redusert levetid, men det er jo lenge til...

Skrevet

Hørte det var den 3delte turnusen som innebærer størst risiko. Jeg går natt og legen min sa at så lenge jeg klarte å sove på dagen så bydde ikke det på problemer. Siden kroppen min alt er vant med nattarbeide og trives med det, så jobbet jeg natt helt til bekkenløsningen satt meg ut. Jeg syntes alikevel det var best å snakke med legen min om det, for her inne var det mange delte meninger.

Skrevet

Vel, flere studier viser jo at det er ganske mye større sjans for sa og prematur fødsel ved nattarbeid. I nabokommunen her jeg bor, har kommunelegen bestemt at ingen gravide får jobbe natt, og det er nok ikke uten grunn... Jobber natt selv, og har jobbet med flere andre gravide på natt. Nå er det bare en av de som klarte å gå natt frem til hun fødte, og hun fødte 2 mnd før tiden. Så jeg har ikke den veldige troen på at det er bra nei. Siden du jobber 100% også, så hadde jeg vært nokså rask med å be om tilrettelegging til dag/kveld.

Lykke til!

Skrevet

Trist å høre at dere mistet forrige gang..

Kanskje du kunne jobbe kvelden? da kan du jo ha en noenlunde normal døgnrytme.

!00 % natt er jo ganske mye..

Lykke til med graviditet iallefall :-)

Skrevet

husk og snakk lønn med arbeidsgiver da... Mister tillegene dersom man får tilrettelagt arbeidstid for en stund. Ikke at det er det viktigste kanskje, men en skal jo leve også.

Skrevet

Stemmer ikke at man mister natt-tilleggene om man får tilrettelagt arbeid på dag. Har man fast arbeid på natt har man krav på den lønnen nemlig. Har akkurat vært gjennom denne runden. Skal ikke tape penger på det....

Skrevet

Nei man skal ikke straffes økonomisk for at man er gravid. Men pass litt på arbeidsgiveren. De prøvde å lure meg flere ganger og jeg jobber på riksen i en IA bedrift. Men hvis jeg var deg hadde jeg bedt om tilrettelegging. 100% natt er mye og siden du har mistet et barn så hadde jeg tatt det veldig forsiktig. Det gjør noe med kroppen din når man går natt, selvom man føler at det er greit. Som jordmor sa til meg da jeg slet meg ut i 3 delt turnus. Hallo, det er ikke så ofte man går gravid, pass på deg selv og baby. Da fikk jeg meg en tankevekker. Har alltid vært så pliktoppfyllende og "snill jente" ovenfor jobben.

Lykke til:)

Skrevet

Takk for gode råd :)

Tror nok jeg kommer til å sykmelde meg fra nattevaktene. Da får jeg helt sikkert den lønnen jeg skal og jeg skal da klare å jobbe litt dag og kveld. Man gjør ALT for spiren når den endelig sitter!

Og må jeg, så blir jeg sykemeldt helt!

Man bør tenke litt på det jordmora di sa ja, smilla med bolle i ovnen. Det er ingen som takker en etterpå, når man har slitt seg ut på jobben! De klarer seg alltids uten en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...