Mamma til verdens beste barn Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Min vesle datter på 4 uker har mye vondt i magen så legen anbefalte oss å prøve nutramigen (jeg og min sønn har melkeintoleranse så ikke ulogisk at hun har det også..). Men har jo noen spørsmål da... 1) hun har fått det to ganger i dag, og virker som smaken gikk rett hjem, men er det noen som vet om metthetsfølelsen blir litt annerledes enn ved "vanlig" mme? 2) Ser det blir anbefalt å blande litt svakere i begynnelsen, er dette pga tilvenning av smaken eller for at barnet skal venne seg til sammensetningen? Kommer så dårlig frem i bruksanvisningen. 3) når man får det på blå resept, betaler man da egenandel? Og i såfall hva er den på? 4) Sist men ikke minst, hvor lang tid tok det før du merket bedring på ditt barn? Her har kolikk tendensene øket for hver dag nemlig...orker ikke enda ett kolikkbarn...
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 1) Jeg regner med at metthetsfølelsen er den samme egentlig.. 2) Mener at det er for å venne til smaken at man blander svakere i begynnelsen, men det trenger jo ikke du å gjøre om hun liker den;) 3) Man betaler ingenting om man for nutramigen på blå resept, men man må ta med vedtaket fra nav, og blåresepten hver gang man skal hente ut på et nytt apotek! 4) Her bedret det seg iløpet av den første uken:) Pass på å ta vare på alle kvitteringer, og få dem stemplet på apoteket! For om dere får blåresept så kan du levere dem inn til nav, og få det tilbakebetalt:)
Mamma til verdens beste barn Skrevet 11. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2008 Tusen takk:) Det var i grunnen alt jeg lurte på!
Sjokoladekaka Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Så lenge ungen er under 12 år og det du skal ha er på blå resept, betaler du ingenting:)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 12. april 2008 #5 Skrevet 12. april 2008 1. der må du bare prøve deg frem. 2. Tipper det er smaken. Den smaker jo aldeles skrekkelig. 3. Har ikke legen sendt søknad til trygden om å få det dekket? Få legen til å gjøre det så fort som mulig. Om det er på blå resept uten å ha fått godkjent at det dekkes så betaler dere for de. Men ta vare på kvitteringene slik at dere får igjen så mye som mulig av det dere legger ut. 4. Kolikk kan komme av mange andre ting i tillegg til dette med melk. Gutten vår har melkeproteinallergi, men han har i tillegg vært plaget med reflux, låsninger i rygg og nakke + + + Så det er flere faktorer som spiller inn. Oppkastet og andre plager gav seg straks da vi gikk over til mme som ikke var basert på kumelk. Men kolikken var der som sagt også av andre årsaker i tillegg. Lykke til.
Mamma til verdens beste barn Skrevet 12. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2008 Enig at den smaker grusomt!! Smakte på en dråpe og det var nok for meg:) Heldigvis spiser vesla den uten å bry seg. Legen foreslo bare at vi skulle prøve for å se om det hjalp på magevondten, ringer mandag og får ordnet med blå resept hvis det virker som det hjelper. Men takk for tips om kvitteringene!! Min første hadde kolikk så vi har litt praksis der. Har allerede vært hos kiropraktor med henne, han fant ingenting, men det var for to uker siden, før smertene ble så tydelige som nå så vi skal tilbake til uken. Her tas alle hjelpemidler i bruk for å hjelpe lille:) Reflux er det ikke, har knapt gulpet en gang heldigvis. Men hun er 4 uker for tidlig født, så det kan rett og slett være umodenhet, men hun får melk av Dr. Brownsflasker for de er betydelig bedre enn andre. Har helt angst for enda ett kolikkbarn, sist var det grusomt for liten og for store!!
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 12. april 2008 #7 Skrevet 12. april 2008 Men du må fornye resepten hvert år.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 12. april 2008 #8 Skrevet 12. april 2008 Om nervesystemet er umodent kan de reagere med "kolikk gråt" pga. at de ikke takler alle inntrykkene. Prøve å skjerme henne fra så mye inntrykk som mulig og ta det pent.. Svøpe henne og la henne roe seg med suselyder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå