Gå til innhold

Kamp om maten her, hjelp, noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet om det før, men nå har det toppet seg. Han blir 6 snart, ergo skolegutt fra høsten. Han er vel det man kan si er småspist. Han liker alt, og smaker mer enn gjerne, men han eter ikke. Dvs en god dag, når jeg har brukt timer på å få i han litt ser slik ut:

Frokost: 1/2 skive + en banan eller yoghurt.

Lunch (hjemme/BH): 1 skive eller 1,5 knekkebrød (max)

Middag: Matmengde tilsvarende 1 pølse med brød

Kvelds: Skjelden mer enn en banan eller lignende.

Banan føler jeg er redninga, det er han glad i og kan spise en hel (!!!) i slengen. Frokosten er en kamp, han bruker i snitt en time på. I barnehagen er han alltid sist ferdig med maten, de bruker ca 45 min på å spise. Middagen kan han godt "bestille" og glede seg til, spørre når det er ferdig osv, men så snart det kommer på bordet er han "mett". Kveldsmaten er så som så, av og til får jeg han til å spise forran tv, av og til spiser han ikke i det hele tatt, for han er "mett" og har ikke lyst på mat.

Saken er den at til nå har jeg stort sett hatt tid og vilje til å jobbe med å få i han mat, men jeg ser nå med gru på hvordan skoledagen blir. Der har de 25 minutter til spising, og skoledagen starter grytidlig i forhold til hva han er vant med. Nå kan vi bruke en time på frokost, men det kommer ikke på tale til høsten.

Han er en liten gutt, men han har tross alt ikke tippa under noen kurve enn så lenge, så han får forsåvidt nok næring slik det er nå. Men det jeg altså frykter nå er at med en ny hverdag på skolen der han både får mer utfordringer og mindre tid til å spise ikke kommer til å få i seg nok mat... Usj. Var så greit når han hang i puppen. Han har foresten vært sånn siden han slapp taket i puppen.

Noen som kan komme med tips, eller et trøstende ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tantungen min er sånn, kjempe spinkel å spiser lite. legen sier bare at sånn er det, og at de hadde spist mer om de var sultene.

liten trøst i det men.... håper han snart blir flink å spise mer...

lykke til

Skrevet

Kan bare si en ting; slutt å stress med maten. Han spiser når han er sulten. Så lenge han vokser og trives er det ingen grunn til å stresse. La han spise det han greier og godta at han er mett, de fleste barn er sultne bare en gang om dagen.

Men bare så det er sagt så er det du som bestemmer hva han skal spise, ikke tilby banan eller yoghurt istedet for mat hvis han ikke vil ha mat.

Vesla mi er bitteliten, under alle kurver, har vært hos barnelege, men noen er bare sånn. Og som legen sa så har disse barna et mye bedre utgangspunkt i forhold til sykdom senere i livet.

Skrevet

hadde samma problem da jente mi var mindre. snakka med legen om det å han sa at så lenge hun fikk i seg flytende så skulle jeg ikke bekymre meg.

Å sitte å mase på henne var heller ikke noe point sa han. Da ville hun få det til at mat var mas.

så jeg bare lot henne spise det hun ville når det var mat, men må si at jeg alltid hadde en skive og oppdelt frukt fremme til alle tider. Kunne jo være hun ville ta en bit av skiva :-)

Nå er jenta mi stor å spiser som normalt. Eneste er at hun er blitt vegetarianer

Skrevet

Har prøvd den der med å ikke stresse, da gikk han 3 (tre!!) døgn uten mat i skrotten, kun drikke. Han er flink til å drikke vann da, ikke så glad i melk. Han får ikke tilbud om annen mat, men etter 5 år vet jeg jo at om han får banan så spiser han den, om han får skive spiser han den ikke. Så da får han ofte banan (eksempel).

Det tærer faktisk på forholdet oss imellom, for han mener jeg er streng som vil at han skal spise, og jeg blir irritert når han aldri kan glede seg over maten eller i det minste spise det han har laget seg/fått. Har sågar gått til det skritt å kjøpe frokostblanding i ren desperasjon, men det likte han ikke så da var vi like langt.

Skrevet

Du er ikke streng, bare voksen og vet hva som er best for han:)

Er du helt sikker på at han ikke spiste noe på tre dager? Ble han slapp da? Spiste han litt ekstra etterpå? Unger klarer seg uten mat en stund de også, det er verre med drikke.

Hadde det vært noe feil med vekt/lengde så hadde jo HS tatt affære da. Og barnehagen ville vel også reagert.

Skrevet

Gikk tilbake til samme gamle etter tre dager uten mat. Da var det JEG og ikke han som ikke klarte mer, for han var i storform. Kanskje litt mer sur enn vanlig da, men det er jo forståelig. Spiste ikke noe mer etterpå, og det var ingen mat i det hele tatt så vidt jeg husker, er to år siden.

Joda, hadde han vært undervekig hadde jo jeg og tatt affære, men han er på grensa, og som jeg skrev over her så er det skoledagen jeg er redd for. Om han ikke får i seg frokost, ikke rekker å spise lunsh, ikke har lyst på middag, og ikke orker kvelds så er det lite energi han får i seg da. Og når det samtidig kreves mer av han ser jeg faktisk mørkt på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...