Gå til innhold

Fordeling av husarbeid hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg:

Setter i og tar ut av oppvaskmaskinen ca. 80 % av tiden.

Jeg setter alltid på klesvask

Jeg henger opp klesvasken 60/70 % av tiden

Jeg tar alltid gulvvask

Jeg vasker alltid toalett og bad

Jeg støvsuger 70 % av tiden

rydder leker/klær/støv 90 %

Han:

Oppvaskmaskinen 20 %

Henger opp klesvasken 30/40 %

Støvsuger 30 %

rydder leker/klær/støv 10 %

Jeg må ALLTID be han om å gjøre noe i hjemmet...

Eh...who needs men? Dette ser jeg nå er helt riv ruskende galt, da vi begge jobber fullt.

Hvordan er det hos dere, helt ærlig? Tips til å forbedre situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja skjevfordeling kan vel noen og enhver av oss kjenne igjen....

Men jeg har laget et system hvor jeg er sjefen og mannen og sønnen er mine arbeidsmaur. Så om jeg klarer å holde dem litt ørene, så er fordelingen ikke så skjev likevel. Det handler nok mest om øyet som ser, og behovet for orden. Jeghar nok et større behov en min aller kjæreste tror jeg :-)

Skrevet

Ja, når jeg først får han i gang med noe husarbeid, så gjør han det...etter såkalt 'masing' fra min side. Må bare alltid BE om det først, det er ingen automatikk der i gården. Han er ikke særlig opptrent hjemmefra, det er tydelig. (Opprop til alle guttemødre om å starte tidlig!)Er bare så slitomt i hverdagen å føle at jeg må 'mase' om enkle husarbeidoppgaver. Vil ikke bli såkalt masekjerring, men skjønner at mange kvinner blir oppfattet slik, da de blir nødt til å kjøre den samme leksa dag ut og dag inn..

Ehehe...litt sliten av husarbeid nå...;-)

Må ta (nok en) alvorsprat om dette her i gården. Skal foreslå at vi tar storengjøring sammen en dag i uka, da burde det gå fort som svint.

Skrevet

Mannen tar ut av oppvaskmaskinen når det trenges, den står liksom midt i nesa når man er på kjøkkenet. Han kan også sette på vaskemaskinen og henge opp og legge sammen klær. Jeg gjør nok mest av begge deler. Ellers har vi en polsk bestevenninne og det er sikkert en del av grunnen til at det er svært få krangler her i huset...

Skrevet

Her stiller vi nok ganske likt, bortsett fra vask av bad, det foretrekker jeg faktisk å ta selv, for da blir det som jeg vil ha det:-D

Men støvsuging, vask av gulv, vask og brett av klær, oppvaskmaskin ut og inn deler vi ganske likt, ja noen ganger gjør kanskje sambo mer enn meg også. Så jeg klager ikke. Men ofte er det jeg som kommenterer at ting trengs å gjøres og da er han ikke vond å be.

Når vi flyttet sammen så var han egentlig ikke særlig flink til husarbeid og slike sysler, annet enn å lage rasende god mat, men det har gått seg til og han imponerer stadig mer:-) Spesielt sin mor når hun er på besøk:-)

Mitt tips er å sette opp en liste over hva han synes er ok og hva du synes er ok å gjøre. Så fordeler dere deretter og lager en liste over gjøremål som gjøres daglig og ukentlig. Tror det er lurt å ha det klart slik at man slipper å bruke mye energi på diskusjoner ihvertfall!

Skrevet

Henger meg på Attpåklatten. I heimen her er det en veldig fin fordeling.

Vi deler på det meste. Noe som gjerne er min kjæres greie er matlaging og noe som gjerne er min greie er vask av bad.

I tillegg gjør han en del bilting som jeg ikke kan noe med og jobber mye mer med oppussing etc i huset.

Jeg reagerer fortere på støv og rot enn min kjære, men har lært å ha et humoristisk syn på det. "Ååå, så flink du er som fordeler sokkene dine over hele huset. Da er det jo ingen som blir ensomme..."

Skjønner på venninner og andre at jeg er heldig - og det er jammen sant!

Skrevet

sokker på avveie er et tema... kasnkej det er et vestlandsfenomen ;-)))

Skrevet

Tja... tips ja. Har masse tips jeg:-)

Det aller viktigste tipset er vel at det som virker aller dårligst er "næg, næg, næg".

Deretter kan man vel prøve å innse og godta at menn i utgangspunktet er ganske "enkle".

Bruker samme filosofi på mannen min som jeg bruker på barna og på "kalven". På godt norsk: Catch people doing something right! Lærte det første gang på NMH, der kalte de det klassisk betinging tror jeg. På hundedressur-kurset kalte de det rett og slett belønning! Og det funker, he, he. På mannen, på barna og på bikkja!

Rett og slett ta de på fersken når de gjør noe bra. SKRYT - eller aller helst - gi belønning (du får finne ut selv hvilken belønning som funker best...) Gis hver gang til å begynne med, men kan deretter gjøres gradvis sjeldnere. Til slutt bare innimellom.

Jeg passer også på å skryte av han til andre - gjerne mens han hører på - og den anerkjennelsen er en sterk form for belønning:-)

Høres banalt og unaturlig ut at det skal være nødvendig å skryte av noen som gjør noe som burde være selvfølgelig, men belønningen min oppi det hele er jo at jeg har en mann som gjør MINST like mye husarbeid som meg.

Jeg gjør de usynlige tingene som ingen ser (bu-hu, ikkeno' skryt på meg), og han får gjøre de store synlig tingene - og få skryt for det:-)

Skrevet

Det er nok jeg som gjør mest av husarbeidet hjemme hos oss, så den klassiske 80-20-regelen passer godt her. Men, når det er sagt, så gjør mannen min masse andre ting. Og, som han sier, dersom han ikke gjør det, så må jo jeg gjøre det, og da vil jeg mye heller gjøre husarbeid :-) Vi har en slik fordeling at han stort sett gjør de store prosjektene, de som har med hus, hage og bil å gjøre, mens jeg pusler mer inne. Ulempen med det, er jo at alle naboene tror at jeg bare driver dank, mens flinke mannen min står på hele tiden... Ja, ja, jeg kommer ut innimellom da :-) Ellers så har vi en meget upålitelig polsk vaskehjelp som hjelper oss innimellom. Veldig deilig å ha noen som gjør grovvasken, tørker støv, vasker vinduer osv. Så kan jeg bare ta meg av det daglige. Bare så synd at jeg aldri vet når hun dukker opp. Sist lørdag (hun skulle egentlig komme på torsdag, som ble utsatt til fredag og endte opp på lørdag, og måtte da gå etter halv tid), så lovet hun at hun skulle ta utleieleiligheten vår også denne uken, men har jeg hørt eller sett noe fra henne? Nope!

Du ønsket tips til å forbedre situasjonen. Jeg synes det kan være greit å sette opp en liste over alt som må gjøres, og hvor ofte du synes det bør gjøres. La han lage en tilsvarende liste over "sine" ting. Så kan dere gå gjennom å bli enige om hvem som vil gjøre hva og fordele oppgavene. Etterhvert trenger dere ikke listen, men det kan være greit i starten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...