Gå til innhold

Stemmer det

lillingen blir storebror:)u 41

Anbefalte innlegg

Skrevet

at hvis man kan vaske en madrass på 60 grader i maskinen, så kan den brukes til neste barn også? Har en leander vugge med tilhørende madrass, og har nå vasket den, og det gikk helt fint. Så da kan den trygt brukes til den nye babyen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg titta på madrass i butikken fikk jeg vite at man ikke skulle bruke madrass om igjen fordi det blir liggemerker og det er ikke bra at neste barn. Men hvor seriøst det er vet jeg jo ikke, er bare det dem sa hvertfall på butikken! Så jeg vil hvertfall følge det, men min arver ikke noe etter søsken da han bare har en halvbror! Og slike ting er ikke tatt vare på

Skrevet

Vi kommer til å bruke samme madrass som fra siste mann. Det er en fjærmadrass, men det har alltid hvert tisselaken på. Jeg kaster ikke en fjærmadrass som er 3 år gammel. For jeg tror ikke det blir ligge merker i den. Jeg vet ikke hva slags madrass det er på leandervuggen, men det er jo ikke lenge barnet kan ligge på den madrassen før de må i en større seng. Så jeg vil jo tro at den er like fin. Kjenn litt på den.

Skrevet

Takk for svar begge:) Brukte vugga som "dagseng" sist, og han sov ikke mye i den, så er egentlig ikke redd for liggemerker. Tenker mer på gulp og tiss, men det måvel være vasket bort nå? Tenker på de her giftige gassene de advarer mot i gamle madrasse. Leander vugga har jo en slags skumgummimadrass og den skal være noe slags antibakterielt i. Pluss at den har et trekk rundt seg. Har vasket både trekk og madrass. Kan selvfølgelig kjøpe ny madrass, men får ikk tak i lik. Og denne er veldig bra og passer jo perfekt i trekket.

Skrevet

Merkelig selger du har vært borte i da..

Liggemerker du lissom..

Har solgt madrasser selv, og liggemerker av et spebarn er ubetydelige hvis ikke skumgummikvaliteten er for dårlig (mindre enn 23kg/m3).

Barnet veier ikke nok til å slite ned madrassen på den tidsperioden den blir brukt.

Grunnen til at man ikke anbefaler å bruke skumgummimadrasser om igjen til flere barn, er pga soppsporer og andre mikroorganismer som ligger igjen i madrassen. Fordi madrassen er laget av 1000vis av bittesmå bobler, er det umulig å få ut alle disse, selv ved vask.

Et alternativ kan være å kjøpe en billig skumgummimadrass (uten trekk) som skjæres til, og evt bruke det gamle trekket utenpå.

For eksempel sånn som denne:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10113935

For mikroorgnismene og soppsporene får man ut av trekket, men ikke ut av madrassen hvis du skjønner.

Skrevet

Det med liggemerker er sant det, kroppen former madrassen, akkurat slik som en fot gjør med en sko, og vi har alle forskjellig kroppsform og fot. det med at man skal bytte madrass, også til barn har jeg også hørt.

Skrevet

Ja, det er forsåvidt riktig at mennesker former madrasser.

Det som skjer når madrassen former seg etter mennesket,

er at skumceller i de områdene av madrassen med størst vektbelastning,

knuses/gir etter i større grad enn resten av madrassen.

Når madrassen har en ordinær skumgummikvalitet på 25 kg pr. m3,

anbefales de for mennesker som veier inntil ca 40 kg.

Når mennesket er tyngre enn dette, knuses skumcellene på mye kortere tid,

og madrassen mister sin støttende egenskap.

Når mennesket veier mellom ca 20-40 kg, vil madrassen forme seg på vanlig måte med denne skumkvaliteten.

Men når mennesket veier mindre enn 10 kg, har det ikke stor nok egenvekt til å knuse skumcellene, og da former heller ikke madrassen seg.

Det er sammenhengen mellom den skumkvaliteten som madrassen har og den personen som skal sove på den,

som avgjør hvor godt madrassen former seg.

Så finnes det i tillegg andre mer spesielle typer skumgummi

(som for eksempel anatomiskumgummi) hvor temperaturen avgjør hvordan madrassen former seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...