Gå til innhold

Kjøtt - noen som velger å utsette/ikke gi det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor det? Hva er deres grunn til det?

Og hva gir dere for å få nok jern og proteiner i maten?

Jeg vil gjerne vente med kjøtt og fisk, men er opptatt av at maten skal inneholde nok jern. Tenkt å begynne med linser i maten. Har dere erfaring med hvor mye linser?

Min er 10 mnd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal kunne mye om ernæring for å gi barnet ett fullværdig kosthold uten kjøtt og fisk. Det er mye næringsstoffer og vitaminer som skal dekkes opp. Husk at de vokser, og trenger masse, og det er viktigere enn hos voskne. Hvis de får ufullstendig kosthold kan de få problemer med veksten

Skrevet

Kjøtt og fisk er utroooolig viktig om barna skal få i seg nok næring og ha et bra kosthold, fisk er det mange som venter på, men hadde ikke drøyd med kjøtt.....

Skrevet

Hvorfor vil du vente med så viktige ernæringskilder da? Hva gir du per i dag?

Proteiner, jern og fett bl.annet er vesentlig for de små, skal de bygge en sunn og god kropp. Dessuten, jeg ser for meg at du kan få problemer med å få ham til å like fisk og kjøtt senere når du introduserer det.

Har du forresten erfaring med skikkelig vegetarmat som er skikkelig sammensatt?

Jeg ga datteren min vegetarmat en gang i uken før hun ble 12 mndr, med linser i. Men det var fra middagsglass og jeg var trygg på at den var riktig sammensatt som et måltid.

Skrevet

Her spiser vi mye vegetar, både eg, sambo og snuppa. Dersom du setter deg litt inn i hva som "mangler" i kjøtt og hvordan du kan få dekket behovet for disse næringsstoffene fra andre matvarer, så er det ingenting i veien for å spise vegetarmat. Eg kjenner personlig mange som har vokst opp på kun vegetarmat, og det er ikke noe i veien med de. ¨

Det finnes ikke næringstoff'er i kjøtt og fisk som du ikke kan få i deg andre steder fra, du må bare finne ut hvor du skal få de fra:)

Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men måtte bare svare på dette.

Kjøtt er slett ikke noe viktig for oss mennesker i det hele tatt. I hvert fall ikke når man tenker på at svært mange spiser dårlige kjøttprodukter som ikke er rene, f.eks pølser og kjøttdeig. Jern og/eller proteinrike kilder ellers er: brokkoli, spinat, egg, linser, bønner og nøtter. Er ikke noe heksekunst å bruke dette istedetfor kjøtt, jeg lager ofte gryter eller taco o.l med brune bønner istedetfor kjøtt. Greit med variasjon, og magen vår fordøyer kjøtt veldig dårlig sammenlignet med andre matvaner.

Men som sagt, jeg spiser kjøtt altså, men ikke fordi det er en nødvendighet for meg.

Skrevet

Som undersøkelsen under sier, så er det påvist store nevrologiske skader hos barn som lever rent vegetarisk uten noe fra dyreriket.

Utdrag fra artikkelen:

"Blant barn født av mødre som er veganere, og som etter dieperioden bare får mat fra planteriket, er det registrert alvorlige skader på nervesystemet. Tilskudd av vitamin. B 12 vil ofte være nødvendig både til barn og voksne veganere som ikke bruker melk og melkeprodukter i kostholdet."

Barn er i en særstilling, og trenger ihvertfall melk, egg osv om de ikke skal spise kjøtt/fisk. Har selv vært vegetarianer tidligere, men hadde aldri vurdert å droppe både fisk og kjøtt til min datter. Fisk inneholder for eksempel mye fettstoffer og omega 3 som hjernen behøver.

Artikkelen:

http://www.helsenytt.no/artikler/vegetar.htm

Skrevet

Det er forskjell på å være vegetarianer og å være veganer. Ser ikke noe must i å gi kjøtt, men man skal selvfølgelig gi egg og melk etc.

Skrevet

Det er STOR forskjell på å være vegetarianer og veganer ja. Vegetarianere har så og si aldri mangelsykdommer, selv om mange tror det. Det gjelder jo såklart å ha et variert kosthold, men det gjelder det jo hvis man spiser kjøtt og. Jeg er vegetarianer, og det er begge barna mine foreløpig og, minste spiser bare morsmelk foreløpig, så det er ikke så rart kanskje;) eldste er 1,5 år, og er sunn og frisk som bare det. Vi passer på å få nok jern ved å bruke f.eks brokkoli, spinat osv som ei nevnte over her, og proteiner med egg, melkeprodukter, bønner, linser osv. Vi spiser heller ikke fisk, men tar d-vitamin tilskudd og spiser vegetarisk omega3,6 og 9 for å få dekket det vi trenger derifra.

Skrevet

Viktig å ikke blande vegetarianer og veganer ja;) Det er mange som er vegetarianere; også barn; og eg har aldri hørt om mangelsykdommer hos dem (mer enn vanlig)

Tror det er sunt å spise vegetar eg; også for å venne barn til grønnsaker: er ei over her som sier at barn bør vennes på kjøtt og fisk slik at de ikke nekter å spise det senere; men eg har ALDRI hørt om et barn som ikke liker/spiser kjøtt: Barn som ikke spiser grønnsaker derimot;)

norge spiser jo generelt mye kjøtt: eg har venner i andre land som sier at der er det mer vanlig å spise kjøtt bare noen ganger i uken:

Skrevet

Min fikk ikke svinekjøtt før hun var over ett år. Jeg er ikke muslim, men bestemoren hennes er allergisk mot svinekjøtt og får enorme smerter i kroppen når hun får det i seg. Kan ikke skjære med samme kniven i svin og så i noe hun skal spise.

Det er mye jern i den ferdige grøten fra Nestle og i grovt brød og grønne grønnsaker.

Har liten erfaring meg linser.

Skrevet

Kjøttdeig er rent kjøtt, ikke farseprodukt.

Skrevet

Lusket og jeg er veganere, pga at vi er intolerante ovenfor alle animalske produkter.

Og spiser vi noe av disse, medfører det store mage og muskelsmerter.

Før jeg nå får en overhaling, så vet jeg mye om kosthold, siden jeg har lest og praktisert i mange mange år.

Lusket får iallefall mye kompliment for den fysiske og psykiske utviklingen, og at hun er i så god form!

Skrevet

Bra noen som har peiling sier noe!;) Velkommen tilbake, bobleplast...eller var du her hele tiden?;)

Skrevet

Så denne akkurat nå!

Jeg holder ikke til her jeg vettu;)

Titter innom nå som TI's server en nede:p

Skrevet

Må bare si at det er mye morro her inne da;) Men eg merker det blir litt mye nå som eg ikke har koselige tettinntil som mottvekt:/

Skrevet

nettop!

Men du vet, kostholdet vårt er et litt ømt punkt iogmed at det ikke er noe vi har bestemt selv;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...