Gå til innhold

Hvor lenge ga dere MME?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min er nå 13 mnd, og får fortsatt "koseflaske" om kvelden..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må tenke på å omvende snart. Gi kumelk i stedet og gå over til å bruke tutkopp.

Skrevet

Vi sluttet ved ett års alder, dvs. da begynte vi å introdusere kumelk. Varm melk gikk ganske greit å introdusere, men melk til brødmåltider brukte han laaang tid på å like.

Men tåteflaska med melk fikk han til han var ca. 16-17 mnd, da ville han ikke ha mer.

Skrevet

14 mnd og får både morgen og kveld enda. Hadde tenkt å slutte ved 1 års alder, men hun er så glad i flaska si så da får hun litt til. Det er jo bare masse god-saker i mme'n, ser ingen grunn til hastverk. Hun drikker uansett kumelk av tutekopp til frokost og lunsj.

Skrevet

Fint å stoppe nå:-)

Helsestasjonen sier at ved ett års alderen skla de ha det meste av næringen fra fast føde.

Dette for ikke å få jernmangel:)

Om man drikker for mye mme vil ikke kroppen klare å ta opp nok jern.

Så begynn å avvenn nå:-)

Her får hun koseflaske fremdeles..iallefall av og til når hun ikke har spist nok:-)

Men jeg pleier å tenke litt på hvor mye melk hun har fått i sesg ila dagen, de skal helst ikke ha mer enn rundt 5 dl kumelk om dagen(inkl i ferdig grøten.)

Skrevet

Til dere med barn over året:

Min på 11 mnd får ca 200 ml mme i døgnet, men har ikke begynt å innføre vanlig kumelk enda. Har ikke lyst til å gi tilsvarende mengde kumelk til å begynne med (melkeintoleranse i familie) så har dere noen råd/kommentarer til meg?

Skrevet

Vi byttet til kumelk (lettmelk) rundt tiden han fylt året. Da han var ca 13-14 mnd fikk han en skikkelig runde med omgangssyke så da måtte i kutte melkeprodukter, så da ble det en natrulig avslutning på flaske på morgen og kveld også. Når får han av tuttekopp til måltidene.

Skrevet

Vi byttet nå rett etter at han fyllte 1 år. Men han får sin koseflaske med varm melk både morgen og kveld - bare at det er kumelk og ikke MME. Overgangen gikk overraskende bra - bare byttet ut en morgen jeg - og han "sa" ingenting til det.. Kald kumelk har han ikke drukket så mye av enda- men sist jeg prøvde drakk han iallefall litt...

Skrevet

Du trenger ikke begynne avvenne før ved 12 mnd ca..da kan du prøve litt melk til måltid hver dag en ukes tid..så kutter du ned på mme litt etter litt.

Om det er melke intoleranse er det lurt å følge med på avf og magevondt de første ukene og kanskje skrive ned så du ser et event mønster..

Etter en liten stund venner de seg til smaken og da kan man bytte ut mme koseflaska med en liten kumelk koseflaske..

forsøk å gi den lunken i begynnelsen og finn ut om h*n liker det best.. noen synes jo det er best med kald fra begynnelsen. Men du trenger ikke stresse med det spes når det er allergier.

Her tok det noen uker før hun likte det like godt som mme:-)

En liten sup her og der den første tiden gir dem tid til å bli vant:-)

Skrevet

Begynte med litt melk til frokost da hun var 10 mnd ca.

Da hun var 11 mnd slutta vi med mme.. Hun drikker den kald og synes det er kjempe godt! Har aldri varmet den til henne.

Fra hun var ca 9,5 mnd drakk hun ikke mer enn kanskje 220ml mme om dagen... Og da hun var 11 mnd ville hun nesten ikke ha..

Gjest -lilly-
Skrevet

Byttet til vanlig melk når jenta mi var 11 mnd.

Skrevet

Begynte med vanlig når han var 10 mnd. Sluttet helt med mme da hav 1 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...