Gå til innhold

Trenger Tips til hvordan spare penger i hverdagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å skjerpe inn på pengebruken siden nyttår, men når jeg ser tilbake på disse mnd, har vi ikke klart å bruke mindre penger.

Skriver budsjett og regnskap, og har begynt med storhandel. Ser vi bruker mye penger på mat og generelle dagligvarer samt litt ting til vestlejenta.

Kanskje noen har noen lure tips til hvordan spare penger i hverdagen, mtp innkjøp, gode avtaler, etc?

Sorry utenfor tema, men blir snart 2barnsfamilie og utgiftene vil øke ytterligere samt lønna går ned. Litt fornuftig tidsfordriv mens vi venter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv drevet og spart litt no.Vi har et budsjett på ca 3000kr pr uke.Da regner jeg slik

1000kr for mat(inkl bleier og mat til sønnen vår på 11mnd)

1000kr på benisn

1000kr på div(denne uke fikk gutten vår vår reimadress)

Men vi har alle regningene trekkes på samme dag i slutten av mnd.Så det inkludrer ikke i budsjette da.

Synes det går veldig bra,er ikke hver uke vi bruker 3000kr eller,samborn klippte seg her en dag for 280kr,lå ut bilen for 400kr på finn osv..og det går vi budsjettet på 1000kr.

Skrevet

Når jeg skal handle skriver jeg alltid handleliste. Går gjerne over den flere ganger for å se om det er noe på den vi strengt tatt ikke behøver.

Jeg forsøker alltid å handle inn ting på tilbud. Denne uken har det vært 40% rabatt på pølser på SPAR, så da kjøpte jeg flere pakker med div. pølser - så har vi det =) Jeg kjøper ellers alltid økonomipakninger av dopapir, såper, middager (fiskepinner, kyllingfileter o.l). Frukt og melk er ting vi kjøper inn hver uke. For hvis man kjøper inn for mye frukt blir det ikke spist opp før man må kaste det. Vi forsøker så godt vi kan å unngå småturer på butikken, for det resulterer alltid i at man handler med seg noe man ikke behøver. Ellers handler jeg alltid i den butikken som er jevnt over billigst. Her er det Kiwi som er billigst og med best utvalg av varer (når det gjelder billigkjedene altså). En annen ting du kan gjøre, som man faktisk kan spare litt penger på, er å ta med deg brukte poser når du skal handle. Er ingen vits i å kjøpe nye poser hver gang...

Vi bruker mellom 2000 og 3000 kr pr måned på mat. Bensin regner jeg med at jeg bruker ca 1000 kr på pr måned. I diverseboksen havner det stort sett ingenting.. Kan jo alltids sette opp 240 kr til svømming pr måned der da.

Skrevet

Det virker som du er ganske flink allerede, og holder god oversikt.

Det jeg har erfart er at har man penger bruker man penger... Derfor betaler jeg meg selv FOERST -setter inn en fast sum hver maaned rett etter loenning til en sparekonto som ikke er saa superlett aa faa pengene ut igjen (hehe, maa jeg tenke meg om foer jeg tar ut penger derfra skjer det nemlig ikke saa ofte). Det jeg sitter igjen med i maaneden etter at regningene er betalt er det jeg maa klare med med, og vet du hva, jeg merker ikke jeg sparer engang jeg!

Vet ikke om dette er det du tenkte paa, men det har iallefall funka bra hos meg:)

Lykke til!

Skrevet

vi har også begynt med litt økonomisk tenkning nå som vi blir familie... vi handler dyre matvarer (kjøtt etc) på tilbud, og fryser ned. nå har vi ikke så stor fryser, men det holder. og med en gang jeg får penger inn, setter jeg det over på en annen konto slik at jeg har maks 1000 kr på brukskonto til vanlig. setter av fast sum på bsu og sparekonto med en gang lønna er inne, så er det gjort. setter av fast beløp på felleskonto, som går til felles regninger og mat etc. Det har hjulpet meg mye. Da har jeg ikke noen større beløp på noen kontoer, og får ikke inntrykk av at jeg egentlig har noen penger til overs. så får det til overs heller ligge på den "avlastningskontoen" (som jeg så pent kaller det) og samle seg opp som en lite kræsjkasse.

dessuten handler jeg nesten alltid klær på salg, sminke og hudpleie kjøper jeg på strawberrynet, elektronikk (høretelefoner, spill osv) kjøper jeg (når det trengs) på ebay. så jeg kjøper ganske lite i butikker egentlig. og når jeg merker jeg har noen ting som jeg ikke lenger bruker, så selger jeg det på finn.no og bruker heller de pengene til å "shoppe" for. f.eks gamle mobiltelefoner, psp (jeg er litt gadgetfreak), vesker osv. Så shoppingpengene mine går liksom videre, hehe.

Skrevet

Dopapir! Herreguuuuud så stor forskjell det er på prisene! Sjekket prisene pr 100 meter sist jeg var i butikken og en storpakke med tilbuds-Lambi kostet ca 46,- pr 100 meter. En 4-pakke med vanlig maximeter (som vi uansett bruker siden vi ikke "gidder" å skifte rull hele veien) kostet det ca 5,-(!!!) pr 100 meter.

Litt av en forskjell!

Skrevet

Ikke vær støttemedlem ¨på treningsenteret

Sjekk alle forsikringer, hvor du får det billigst

Spar strøm! Varme kabler drar mye..

Frisør er det mange som bruker mye penger på..

Kjøp pent brukt isteden for nytt

KJøp First price på kiwi

Ikke handle masse blader/aviser, bruk nettet!

First price bleier

Sett av sparebeløp med en gang du får penger

Ikke dusj i tid og evigheter.

Ikke bruk for mye sjampo/balsam (ikke så mye som skal til..)

hehe, høres ut som jeg er en skikkelig gnier, men jeg ELSKER å spare... får skikkelig dårlig samvittighet ved sløs...

Fritidsaktiviteter trenger ikke koste skjorta..

Ikke handle klær o.l. på impuls...

Skrevet

Vi legger alle regninger til forfall rundt lønning (har ordnet forfallsdato på faste trekk til dato rundt lønn) Deretter setter jeg og samboeren inn en fast sum til mat og husholdningsartikler hver mnd. Har opprettet et eget "matkontokort", slik at vi alltid har kontroll på hvor mye vi til enhver tid har brukt / har igjen å bruke på mat osv. Det som er igjen da går til sparing og fornøyelser :) Fungerer kjempe bra for oss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...