Gå til innhold

Noen som vil være min tempe-mentor? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har aldri gjort dette før, men vil gjerne prøve. Var innom på fertilityfriend og kikket, men forstod ikke så mye :s Tenkte jeg heller kunne spørre her om noen ville hjelpe meg? *blinke søtt med øynene*

Jeg prøvde meg for første gang idag, 36,6. Vet at den bør tas hver dag på samme tidspunkt. Helst på morgenen. Men min lille rolsejente våkner ikke på samme tidspunkt hver dag. Er det nok at jeg tar den med én gang jeg våkner selv, eller bør den være på samme KLOKKESLETTET? Det kan variere med rundt 1 time på de tidspunktene hun våkner..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Det viktigste du må huske på når du temper er å tempe med en gang du våkner, og før du står opp. Da rekker ikke kroppen å få økt kroppstemperatur ved at du utøver fysisk aktivitet ved å stå opp. Såfremst det er mulig skal du ta til samme tid hver morgen, men om det kun er en time som varierer, skal ikke dette ha så stor innvirkning. En annen ting som er viktig er at du må ha en temperaturmåler med to desimaler. Altså to tall bak komma. Dette er veldig viktig for å kunne fange opp temperaturforandringene, for forandringene kan være svært små hos enkelte. Lag deg et skjema (se foreksempel på skjemaet til Fertility friend og tegn av det, om du ikke får til å bruke det inne på nettet), og merk av hver temperatur du har. Du kommer fort inn i det :) Obs, husk temperaturstigningen skjer etter at EL allerede har skjedd, så derfor er det jo ikke et bra virkemiddel for å finne ut når man har EL, men når og om man har hatt.

Skrevet

Hei!

Tusen takk!

Det var bra du sa det med to desimaler! Har bare en med én desimal hjemme.. *ut og kjøpe ny*

Tenkte jeg skulle få min kjære datamann til å lage et skjema til meg på pc-en som jeg kan fylle ut ;)

Jeg trodde jeg leste her en plass at temperaturen synker bittelitt rett før el?? Husker jeg feil? Hva betyr det når den går opp og ned?

:)

Skrevet

Ja, det stemmer at den dipper litt før EL, men det kan være vanskelig å "lese" i starten. Men etterhvert blir man flinkere på dette, og det blir enklere å lese kurvene. En av grunnene til at det er vanskelig å lese den dippen er fordi den temperaturdippen kan være svært liten, og i tillegg kan man ha litt problemer med å se den pga at tempen svinger litt opp og ned som du selv nevner noe om. Vet ikke helt hvorfor den kan svinge, men har iallfall litt å gjøre med at noen netter er ulike og man sover ikke like bra, sovner senere, mer urolig etc, og kroppstempen kan være litt var på dette. Jeg slet alltid med å finne den dippen pga at tempen hoppet så opp og ned før EL, men det var etterhvert veldig tydelig å se når EL hadde vært iallfall. Da kom den stigningen som er rimelig stabil gjennom mensen. Så man kan jo lure på vitsen med temping, men det er litt artig å se at EL har faktisk vært, og da kan man tenke gjennom om man traff blink ;)

Jeg personlig syntes tempingen ble litt slitsomt etterhvert, og droppet den og gikk over til testing med EL-tester. Men jeg hadde prøvd leeenge på å bli gravid, så jeg var lei av å risikere å bomme på en måte. Eneste er at det koster jo litt penger da.. Om man må prøve en stund.

Masse lykke til! Du får oppdatere å si hvordan det går! :)

Klem

Skrevet

Hei igjen!

Jo nå har jeg fått meg bruker på fertilityfriend. Forstår ikke så mye av alle ekstra-tingene, men har begynt å skrive inn temperaturene mine og slikt. Synes det er så spennende, gleder meg nesten til hver morgen, haha :)

Jeg har hormoner som løper løpsk, så el-tester som tester hormonnivået mitt er ikke noe særlig til å stole på :s Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve temping!

Etter bare noen dager med temping sank den veldig den ene dagen, og nå etterpå har den steget jevnt de to påfølgende dagene.. Kan det tyde på at jeg har hatt el? Eller er det bare jeg som er overivrig?? Kommer det opp på skjemaet hvis det ser ut til at jeg har hatt el, eller må jeg kunne lese det selv?

Ååå dette er så spennende :)

Skrevet

*dytter litt*

Skrevet

Dersom FF finner EL setter den kryss, ja! Du trenger ikke gjøre det. MEN...den setter ikke krysset før tidligest 3 dager etter EL.

Har du en link til charten din? (Gå på Sharing, så Home Page Setup. Her ser du en adresse under "Your charting home page web address" Dette er adressen til din side.)

Legg den ut her, så kan jeg se om jeg tor at du har hatt EL =)

Skrevet

hei!

har sendt deg pm :)

Skrevet

hmm.. hva betyr det når sirklene på grafene er forskjellige? noen er bare hule sirkler, mens andre er "massive" sirkler.. ???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...