Stobea Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Jeg fikk i går konstatert at jeg har svangerskapsdiabetes. Hurra, enda en diett å følge siden jeg har Cøliaki fra før. Jeg lurer på om det er noen andre her inne med denne kombinasjonen av "lidelser". Hva spiser dere egentlig? Jeg har følt meg sliten og har hatt litt trykk i hodet den siste uken. Er på jobb men kjenner at lufta har gått ut av meg når jeg kommer hjem om dagene. Har ikke mye energi til overs gitt! Vet ikke hvor fort jeg får komme inn til dietiker/diabetessykepleier heller så nå sliter jeg med å finne ut av hva jeg kan spise. Noen som orker ta seg tid til å svare meg? På forhånd tusen takk
alene32 *høygravid* Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Hei! Jeg har ikke så mye peiling på dietter osv. men vil tro du skal spise sunt og ikke for mye sukker. Det er vel lurt å spise regelmessig for å få et jevnt blodsukker, men ikke for mye. Har hørt at de med sv.sk. diabetes ofte får stoore barn og blir nøye fulgt opp på fosterstørrelsen utover i sv.skapet.
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 Ved svangerskapsdiabetes er det om å gjøre å holde blodsukkeret i sjakk. Det gjør du best ved å unngå sukker og karbohydrater som f.eks. pasta, poteter, ris og hvitt brød. Frukt skal man også være litt forsiktig med, men her er det store forskjeller på hvor mye sukker de inneholder. Ting som er bra å spise er grønnsaker (fiber) og rent kjøtt (proteiner). Kanskje du kan finne mye informasjon og kanskje også inspirasjon ved å lese om Fedon Lindbergs kostholdsfilosofi...? Han er ihvertfall veldig opptatt av et kosthold som inneholder lite karbohydrater. Lykke til :-)
MammaTilVerdensBesteGutt Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Hei! Jeg har ikke cøliaki, men har sv.diabetes. Det stemmer som en sier her at du skal holde deg unna sukker/karbohydrater. Selv føler jeg at jeg spiser omtrent det samme som før, bortsett fra at jeg har kuttet ut absolutt ALT som heter snop, brus osv. Spiser som regel 2 brødskiver til frokost med sunt pålegg, en skive eller evt en youghurt til lunch (liker 0.1% til yoplait. Godt med litt fruktsmak siden vi må være litt forsiktig med det også). Til middag spiser jeg kjøtt/fisk, litt poteter/ris og MASSE grønnsaker. Til kvelds syns jeg det er godt å varme meg fiskekaker eller noe eller evt en brødskive. Et tips kan være at du lager deg en salat med kylling eller noe. Men... det er forskjellig hva hver enkelt tåler. Vet ikke hvor høye verdier du har hatt, men du har kanskje fått med deg et sånt måleapparat hjem? Det fikk hvertfall jeg og det er en veldig grei måte å sjekke at du holder deg innenfor grensen. Hvis du klarer å gå litt turer vil det ha en positiv effekt på blodsukkeret ditt også. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå