Gjest sug lut satan i toern Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Håper det er greit å være min sjelesørger for alt gartneri-aktig? Nå har jungelen inntatt stua - av seksti jiffypotter spira det i rundt femti, og de fleste av disse er nå omplanta i større kar, noen i potter og noen i de digre urnene jeg skal ha dem i på balkongen. Jeg lurer på følgende: 1. Skal jeg binde opp alt som blir langt og slåpete, eller vil det rette seg sjøl når detblir langt nok? Det gjelder i første rekker solsikkene, som er for mjuke i stilken nå til å vokse oppover, vil de rette seg av seg sjøl eller skal de ha støtte? Samme med kornblomstene, som også er nokså lange. 2. Erteblomster er jo sånne som holder seg fast i det de finner, så dem binder jeg opp alt nå, regner med at de ikke vokser opp, men ut, om de ikke bindes? 3. Du svarte meg en annen gang på at jeg kan plante ut løker fra påskeliljer jeg fikk i potte nå til påske. Nå er de avblomstra og lite lekre, lange blader som halvvisner i tuppen. Skal de falle sammen av seg sjøl, eller kan jeg klippe dem ned? Og skal de fortsatt ha vann, eller bare tørke? takker og bukker og nikker og neier,
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 solsikker bør bindes opp ja, ellers kan de bli litt vinglete. gjorde ihvertfall det når vi dyrket solsikker. Men du er ikke helt nødt altså. pass på at de ikke får for mye lys, da skyter de til himmels og blir veldig pinglete i stilken. Jeg ville egentlig ha bundet opp alt sammen hvis det skyter skikkelig, men det viktigste er kanskje å prøve å holde dem litt igjen. Dvs litt mindre vann (ikke for lite) og ikke så altfor mye lys. Pass på at du har god jord med nok nitrogen i , det trenger de nå i begynnelsen, men ikke gjødsle dem, det blir for sterkt. vanlig såjord som er tilsatt litt gjødsel vil passe ypperlig. Ang løkene kan du godt klippe dem ned ja, men det der er en diskusjon i seg selv, gartnerene blir ikke helt enig der. Jeg stemmer for å klippe dem ned og gi dem en tørkeperiode, så kanskje de blir fine igjen. Grunnen til dette er at rotsystemet ellers vil prøve å holde liv i noe som er dødt, istedenfor å bruke energien på å lage nytt. Å gi dem en kort tørkeperiode vil stresse planten til å tro det er dårlige tider, og får den til å tenke at NÅ må jeg formere meg videre, for nå stryker jeg snart med.
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 Ah, der ser du, hva skulle jeg gjort uten deg? For nå står alle med max lys, tenkte det virka mest naturlig, men da setter jeg dem ned på gulvet og ikke på stol ved vinduet. For som du sier, de skyter til himmels, ja. Og så kan jeg binde opp hele greia. Fint, da klipper jeg løkene, og så kan de ligge og tørke til høsten. Detta blir bra!
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Ja hvis de står langs vinduskanten er det ikke rart de skyter til værs, blir så glade for all solen da! men så har du problemet i andre enden av skalaen også, hvis det blir for mørkt. de vil da strekke seg etter solen og bli superlange, lysegrønne og stygge. så pass på at de får lys også! mange planter er også veldig ømfintlige for lysretning, spesielt i begynnelsen, og strekker seg mot sola. derfor de vokser "utover" istedenfor oppover. det løser du med å snu på krukkene innimellom slik at de får lys fra alle retninger og dermed vokser oppover istedenfor å bøye seg ut til en side. Lykke til og bare spør i vei, jeg kan være mentoren din jeg! =)
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Nøyaktig det jeg trenger, en mentor! Hm, mye lys men ikke så mye sol er litt vanskelig kombinasjon... jeg må jobbe litt med den. Veit ikke hva resten av slekta mener om jeg tar hele spisestuebordet til gartneri, men det er antakelig det mest ideelle. Nå skal jeg synge for deg: Det lå en Rebel og lukte i turnipsåkerens gress, hun hadde ikke jakke og heller ikke dress Hun hadde bare bukser og de var lyseblå Og Soggy Bottom Baby var det at sola skinte på. Håper du satte pris på det! Nå kan jeg forresten ta inn pelargoniene som har vært forvist til kald gang hele vinteren, hurra!
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 haha, fin sang! greia er å finne balansen . ikke for mye og ikke for lite lys=) Sånn midt i mellom der et sted=)
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 Hehe, like forførende enkel balanse som i resten av livet, med andre ord - så enkel og så umulig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå