Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 vært dårlig på å betalt strømregningene mine.hatt så mange andre regninger men vet jeg vært idiot for nå sier de de skal stenge strømmen om jeg ikke betaler 7000 innen en uke..hjelp. de gikk ikke med på å dele det opp..og sa at jeg sansynligvis vil få avslag hos andre strømlevrandører..stemmer dette?? klarer ikke 7000 på en uke,tenkte om jeg bestilte fra et nytt selskap kan jeg betale de gamle litt og litt. huff magesår av dette jeg..
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Be om å få den utsatt, og dra å få deg hastetime hos sosialkontoret. Har hatt akkurat samme problem som deg, og fikk hjelp der.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 huff nei..vil da ikke ha barnevernet på nakken. de ser jo jeg ikke klarer styre økonomien.. ååå jeg hater meg selv nå!! er det sant jeg ikke får strøm fra andre om strømmen stenges???
Gjest anouschka with Love Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Ta det helt med ro. Barnevernet blander seg ikke inn i økonomiske anligger så sant barnet har mat . Enig i h*n over. Kom deg på sosialkontoret så fort du kan. Det er sant at du ikke får strøm av noen andre når du skylder den leverandøren du har. Men bytt gjerne etter at den er betalt. Jeg er sikker på at sos.kontoret hjelper deg på en eller annen måte. De kan kreve at du heretter setter opp budsjett. Har du kun OS kanskje de hjelper deg litt fremover også. Lykke til! De er der for å hjelpe .
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 De har ikke lov å stenge strømmen din når du har barn. enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 Desverre kan de stenge strømmen,så lenge det ikke står om liv og helse!Og nå går det mot vår, så de stenger om de vil det.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 nei men måtte gå på sosialkontoret for mange mnd siden før jeg fikk os.da spurte jeg om forskudd en gang..da ble de sure og sa dette var bekymringsverdigt.. gutten min har altid hatt det han trenger! så tørr ikke spørre de...
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 Jeg ville også kontaktet sosialkontoret, fordi de kan ringe strømleverandøren for deg, og si fra at de ikke må stenge strømmen mens de behandler søknaden. Du kommer IKKE til å få barnevernet på nakken pga ubetalte regninger. I tilfelle skulle jeg ha mistet mine for lenge siden, fordi jeg eier ikke økonomisk sans, og henger stadig vekk 2-3 mnd etter med all slags regninger... og strøm er noe av det letteste å få hjelp til. Dersom du absolutt IKKE vil søke om sosialhjelp må du komme deg i banken. Det hjelper jo ikke å flytte leverandør, fordi da går denne regninga til inkasso, og blir mye, mye større. Og jeg er temmelig sikker på at du ikke får strøm av andre, dersom det først er stengt hos deg. Det SKAL være mulig å få til en nedbetalingsordning hos dem også - ring dem å spør om de ikke har system for forhåndsbetalt strøm. Det finnes her. Da kommer strømleverandøren hjem til deg, og setter inn en boks i sikringsskapet, og der kan du selv fylle på strømmen slik som man fyller på kontantkort. Og dersom du har gjeld da, kan dette betales ned prosentvis hver eneste gang du fyller på strømmen. Feks hvis du fyller på for 1000 kr, går 150 kr til gjeld (anslagsvis). Kanskje ser de på deg som useriøs, fordi du ikke har betalt, og ikke tatt kontakt. Så hvis du har mulighet, kan det være lurt å få noen andre til å ringe for deg, evt dra ned til dem. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 men de sa de vurderte sende bekymringsmeld til barnevernet pga jeg ikke kunne styre økonomien.var så dum og spurte om forskudd og sa jeg har jo unge..idiotisk ja men nå kan jeg ikke komme der igen å be de dekke regning når jeg får så mye utbetalt i mnd.. det med forhåndsbetalt strøm viste jeg ikke om..men genialt isåfall. for nå sliter jeg.de sa 7900 innen neste uke ellers stenges den..sover ikke om nettene nå.. jeg er så idiot.skal altid betale i tide nå fra og betale de! ignorerer de jeg...jeg kan ikke være normal..
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 Jeg som skrev om forhåndsbetalt strøm her.. Du er ikke alene om å ignorere regninger.. man føler seg stadig på etterskudd, og føler ALLTID at man er blakk, og da er det godt å bruke litt innimellom også, selv om det ikke er så fornuftig. Det lønner seg jo alltid å dele opp strømregningen med en gang den kommer. Bekymringsmelding fordi du kom dit EN gang og ikke hadde penger? I tilfelle må du ha lagt det frem på en veldig spesiell måte, ellers er det noe du ikke forteller. Men man ber ikke om forskudd på sosialkontoret... man kan be om midlertidig hjelp, men det er kun dersom du har for lite inntekt. I verste fall kan man be om lån, men de dekker KUN nødvendige utgifter. Jeg fikk lån engang, for å dekke ubetalte husleier strøm og barnehage, men andre ting måtte jeg få hjelp til fra andre steder (banken). Jeg sover heller ikke om natta når jeg henger etter med regninger.. så kjenner til den. Men har du ikke mulighet til å ta opp et lite lån i banken din da?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 ok greit da 2 ganger.og ja vet det er dumt.lærte.forklarte saken for saksbehandler og hun forsto det ikke var noe grunn til bekymring,men tørr bare ikke gå tilbake å spørre om hjelp. i banken får jeg ikke..har gjeld.. fått gjeldsorning men får ikke lån.. uff..
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #12 Skrevet 11. april 2008 tror sosialkontoret er pliktig til å hjelpe deg i denne saken. Selv om du har god råd til vanlig så kan det jo skje at det kommer plutselige regninger, kan jo skje alle... har fått hjelp av dem to ganger, ene gangen hadde det gått så langt at de slo av strømmen(hadde ikke tort å søkt om hjelp), men sosialkontoret ordnet opp samme dagen...da jeg fikk hjelp av dem andre gangen hadde jeg rimelig god råd til vanlig, men hadde ikke nok midler til å betale en stor "uanmeldt" strømregning..Fikk denne også dekt uten problem..... og ett tips, ikke la det gå så langt som at de kommer å stenger strømmen..blir myyyye dyrere da du i tilegg må betale ett par tusen for å få strømmen slått på igjen. Og sånn til vanlig, be om å få regning en gang i måneden(istedenfor hvert kvartal) fra strømlevrandøren...mye lettere å få det med i "regnskapet" .... jeg lå alltid på etterskudd med strømmen da jeg fikk hvert kvartal, greide liksom ikke å legge av penger... men nå går det supert... får også regningen direkte til nettbank..kan være lurt det også
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #13 Skrevet 11. april 2008 Barnevernet hadde umulig brydd seg om dette med mindre du lot sønnen din fryse, gå sulten osv. Noe jeg antar du ikke har gjort. Så gå på sosialen og be dem kontakte strømleverandør, og dersom de truer med bekymringsmelding så kan du si at de i tilfelle bare får gjøre det.
Gjest anouschka with Love Skrevet 11. april 2008 #14 Skrevet 11. april 2008 Ja, bekymringsmelding får de bare sende. Er mer bekymringsverdig å la barnet bo kaldt enn å faktisk ta motet til seg å spørre. Å be om en strømregning må være lov. Nå aner jeg ikke hva du var der for sist eller hvordan det ble lagt fram -men denne gangen bør det være greit! Og den saksbehandleren du hadde sist må ha hatt en dårlig dag. Da hadde isf barnevernet hatt mye å gjøre ://
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #15 Skrevet 11. april 2008 Det er dessuten nye regler innen sosialkontor nå, så det er ikke noe sikkert du får samme saksbehandler heller. Uansett.. har du gjeldsordning går du jo ikke rundt å har GOD råd, så svelg både nerver og stolthet, og ta kontakt med sosialkontoret. Jeg har vært i nesten samme situasjon som deg, og jeg vet det er forferdelig... men det blir bare verre om du ikke får ordnet opp. Hva har du evt tenkt å gjøre om de stenger strømmen? Leve uten strøm til du har råd til 7900 i strøm + 2000 for å åpne strømmen, + evt gebyrer fordi regningen går til inkasso osv? For det kan faktisk ta sin tid, og det NYTTER ikke klare seg uten strøm. Selv om du selvsagt kan kjøpe brød og pålegg som holder seg bra en stund, så blir jo dette ensidig.. men du blir jo uten vaskemaskin, og uten varmt vann slik at dere får vasket dere også... Håper det ordner seg raskere enn du tror!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #16 Skrevet 12. april 2008 Du har jo ingen andre valg da! Må bare gå på sosialen
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #17 Skrevet 12. april 2008 ja jeg er nødt til det ser jeg.. men de kommer jo til å reagere.har jo endel intekt.. tips om hvordan jeg kan legge det fram?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #18 Skrevet 12. april 2008 Ta med dokumentasjon på alt du har brukt pengene på, kvitteringer osv, evt kontoutskrifter (ofte de ber om det uansett). Hvis du har mye i overskudd kan det være at du får det som lån da, hvis du mener selv du har nok penger kan du jo søke om lån til det.
Gjest marie-s Skrevet 12. april 2008 #19 Skrevet 12. april 2008 Men altså er det ingen andre enn meg som reagerer på dette. Ja enig med HI at hun i denne saken har vært en idiot. Jeg skjønner ikke hvordan man kan ignorere strømreginger så lenge, for 7000 tyder jo på at både forige og denne i hvertfall ble ignorert og det er vel sånn ca hver 3.mnd man får strømregninger. Du skriver også at du har fått gjeldsannering det betyr vel at du har vært i lignede situasjon før, for det er det ikke alle som får. Jeg kan dermed godt forstå at sosialen vurderer å sende en bekymringsmelding til barnevernet, for hva bruker du pengene på? Sett fra deres situasjon så kan de jo begynne å lure på hva barna får å spise osv. Mitt råd er at du går grundig i deg selv og finenr ut hva engene går til, og om det finnes en måte å redusere utgifter på.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #20 Skrevet 12. april 2008 Jeg har forslag til hvordan du kan legge det frem. Du kan forresten skrive brev til dem også, som du kan legge ved. Jeg ville sagt at du har slitt litt i det siste, feks at det har vært veldig mye med jobb/skole/barn/familie osv - og at du ikke har hatt overskudd til å sette deg ned å planlegge hvordan ting skal være, og at du derfor har brukt mer enn du burde. Understrek at du vet at dette er veldig dumt, og at du ønsker hjelp til å sette opp et budsjett fra dem - slik at du fremover kommer til å disponere pengene riktig. Fortell dem gjerne at du gruet deg slik til å ta kontakt at du har ikke sovet om nettene, fordi du prøvde å finne andre løsninger - og at det er derfor det er så kort frist for å gjøre opp med strømleverandøren. Vær ydmyk, i stedet for frampå. Husk all nødvendig dokumentasjon, slik at de ser at du skjønner hva du holder på med - dokumentasjon på ALL inntekt, på boutgifter, strøm, forsikringer, barnehage, og kontoutskrift for 3 siste mnd. Hvis du feks har vært ute på restaurante, vært på kondomeriet, polet kan du stryke over dette med sort tusj, fordi de skal ikke vite HVA du har brukt pengene på, bare hvor mye som går inn, og hvor mye som går ut. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #21 Skrevet 12. april 2008 Enig med deg marie-s. Hvis det gang på gang kommer fram at mor bruker penger på annet enn å sikre at barna har mat og bolig (med strøm) er det grunnlag for å kontakte barnevernet. Hva brukes pengene til? Du sier selv at du har nok penger, og strøm er en regning du vet kommer og som du dermed vet at du må sette av til. 7000,- tilsvarer 2-3 strømregninger for meg hvertfall, så da har det gått nesten ett halvt år uten at du har satt av penger til dette. Under gjeldsordning setter man av mer penger enn det man har hvis man går på sosialhjelp, så da skal du ha et overskudd i forhold til sosialkontoret.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #22 Skrevet 12. april 2008 HI skrev vell at hun hadde gjeldsordning, ikke gjeldssanering.... kansje hun ikke har lest av strømmen og bare hatt stipulering ol? mange måter strømregninga kan ha blitt så stor.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #23 Skrevet 12. april 2008 uff bare griner jeg nå..hva har jeg gjort:( tørr ikke spørre om hjelp nå.får prøve selge en del ting. lærte virkelig nå ja. har ikke vært flink å lest av strømmen nei,så regningene ligger på 2-3000 vær måned. har gjeldorning ja ikke gjeldsanering.ikke så masse gjeld.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #24 Skrevet 12. april 2008 Huff kjære deg... det ordner seg vet du. Jeg synes du skal be om hjelp uansett jeg... hva om strømmen blir stengt? Kanskje du har lyst til å sende meg en mail? [email protected] - har svart deg lenger opp her, men vil fortsatt være anonym.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #25 Skrevet 12. april 2008 herlighet da folk, finnes det ikke spillenarnarkomane som har barn? Hva med luksusfellen? er det lov og drite seg ut eller? jeg kan garantere at bv ikke blander seg inn i dine saker, så lenge barna har det bra! om du har oversett en regning eller ti spiller det ingen rolle, det er sosialtjenesten du skal forholde seg til, ikke bv. Som om vi ikke har det travelt nok, skal løpe etter folk som har satt seg i en dum økonomisk situasjon for å sjekke om barna har det ok? Men at du helt klart burde få hjelp til å sette opp et budskjedd er en annen sak.. lykke til, dette ordner seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå