Gå til innhold

Kcal.. Noen med litt peil??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg forstått dette riktig?

 

Sett at jeg forbrenner 2000 kcal til dagen uten å trene, men så trener jeg i tillegg å forbrenner ca. 500 kcal.

 

Kan jeg da i teorien spise 2500 kcal UTEN å legge på meg, men holde vekta stabil?

 

Men hvis jeg da forbrenner 2500 kcal til dagen, å holder meg til rundt 1500 kcal i inntak, da burde jeg gå ned i vekt?

 

De sier jo at man må forbrenne mer enn man spiser, men gjelder det det man forbrenner uten effektiv trening også? Asså at jeg kan spise 1500 kcal til dagen, uten å trene, men fortsatt gå ned (sett at jeg da forbrenner 2000 kcal til dagen)?

 

Ett spm. til.. Er det sånn at hvis jeg spiser 100 gram sjokolade, å den inneholder 500 kcal, så må jeg forbrenne 500 kcal for å "ikke ha spist den"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret er ja, ja og ja.

Og som ekstrainfo er en kilo kroppsvekt gjennomsnittling ca 7000 kalorier.

Skrevet

Men husk at du kutter ned mer enn til ca 1500-1800 kalorier om dagen vil forbrenningen din bremse ned... og det vil gå enda saktere. Det gjelder å finne den perfekte balansen!

Skrevet

Så jeg må forbrenne ca. 7000 kcal for å gå ned 1 kilo?

 

Takk for svar!

Skrevet

Kjære vene, dette er jo matematikk på tidlig barneskolenivå.....

Skrevet

Det er da ikke snakk om bare matte.. Det her er jo snakk om hvordan kroppen fungerer! Kropp er ikke bare matte..

Ikke alle som har så peil på hvordan slanking osv. foregår da vettu. Da hadde vi neppe hatt brukt for kostholdseksperter osv.

Skrevet

Om du spiser en sjokolade med 500 kcal, så må du IKKE bruke 500 kcal for å få "brukt den opp". Kroppen klarer nemelig aldri og ta opp 100% av energien fra sjokoladen.

Dette er også brukt som en forklaring på at noen kan spise mye uten å legge på seg, mens andre legger på seg av vann. Dette er da pga forskjellen mellom to kropper, og hvordan de klarer å utnytte energien fra spist mat.

Noen forskere mener at det er bakteriene i tarmen som avgjør hvor godt kroppen klarer å utnytte kcal i maten vi spiser. Og i media kan en for tiden lese om vaksiner mot overvekt. Disse vaksinene skal da forandre bakteriefloraen.

Skrevet

Ja du må forbrenne 7000 kalorier mindre enn du inntar for å gå ned en kilo - i teorien. Men det er jo teoretisk og gjennomsnittlig, da, men god tommelfingerregel! Bare husk å ikke kutte for fort, slik at du ikke lurer kroppen og forbrenningen avtar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...