Gjest Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Jeg er 13 dager over i dag, og skal bli satt igang til søndag hvis ikke noe har skjed før den tid. Nå sitter jeg egentlig bare og er nevøs og redd etter å ha lest om igangsettelse, synes bare det står om komplikasjoner, bruk av tang og vakum og at det ofte ender med hastekeisersnitt. Håper noen har noen erfaringer å dele med meg ;o) Gikk 8 dager over med nr 1, men da startet jo alt av seg selv!!
temine Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Hadde en gangske bra igangsettelse sist. Hadde høyt BT og ble derfor igangsatt tre uker før termin. De sa til meg at det kom til å ta lere dager, og hadde de ikke klart det innen 3-4 dager ble det keisersnitt. Så jeg belaga meg på å tusle rundt på sykehuset i noen dager, men slik ble det ikke. Fikk modningspiller på kvelden, og skulle få to nye doser dagen etter. Så skulle de evt prøve å sette meg på drypp. Det slapp de. På morgenen gikk vannet, og plopp sa det og tulla var ute. Var en hard fødsel, men gikk veldig fort. Slapp å slite meg ut i mange timer:) Lykke til:D
nilk+c,") Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 Jeg ble satt i gang med førstemann, og da gikk det utrolig fort... Bortsett fra det så var det ingen komplikasjoner, ingen tang, ingen vakum, ikke noe keisersnitt. Bare en superrask fødsel og en rift som skulle sys.Det jeg har hørt i ettertid er at riene blir "kunstige" på et vis og kommer derfor veldig tett og er ganske heftige. Ettersom det var min første fødsel, og jeg ikke hadde noe å sammenligne med, så synes jeg det hele var veldig greit i grunnen. Jeg hadde folk der hele tida og hadde tre pressrier så var tassen ute Lykke til!
sommerful Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Er stor forskjell fra person til person ang. igangstting. Kommer mye ann på om du er modn eller ikke. Selv ble jeg igangsatt pga. svangerskapsf. var ikke moden og holdt på i 3. døgn. Fikk drypp siste dagen. var et stort h..... Kroppen får ikke vent seg til riene og prodyserer ikke endorfiner som ved naturlige rir. Livmoren var totalt utslitt og det ble vakum og fastsittend morkake. Store blødninger. Dette var skrekk senariet. Men så har du dem som får tatt vannet pga de er moden eller har litt åpning. Riene starter av seg selv og 3 timer etter er ungen ute. Etter som du r andregang er det store skjanser for at du alrede har åpnig, dersom du ikke har fått sjekket dette alrede. Tror ikke du skal tenke så mye på komplikasjonene. Har selv vurdert å forlange og bli igansatt igjenn, før teminen i sted for planlagt ks. Har en formening om at det er enklere 2. gang. Og desuten søndag er mange timer til, du kan føde mange ganger før den tid. Slap av og tenk at senest onsdag r du mamma igjenn
Bdur Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 Jeg har gått igjennom 3 gravititeter og alltid fått hjelp med å starte fødsel. Har alltid begynt å få litt rier,men dem har alltid mått stikke hull sånn at orntlig fødsel/rier kan begynne. Gikk 14 dager over med første men pga komplikasjoner den gangen så har dem stikket hull sånn at vannet går til termin. Det skal jeg få hjelp til denne gangen også De sies at riene blir litt harere og vondere når dem stikker hull,men det er de eneste jeg kjenner og vondt blir det uansett :) Dette går bra,ikke bekymre deg alt for mye :)
Gjest Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 På kontrollen i går hadde jeg 1,5 cm åpning, men var umoden sa hun. Hun strippet meg også i går og merker nå at det kommer små tak innimellom så håper det utvikler seg. Jeg vil vel også tro det kan gå lettere med nummer to, krysser fingerne! Tusen takk for svar;o)
SuperMoM <3 Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 Vel.. Jeg var 14 dager over da jeg ble satt i gang.Hadde 1cm åpning og var helt umoden. Fikk 2 modnings piller i løpet av dagen og et døgn etter jeg var blitt satt i gang så hadde jeg 2 cm.. Ville ikke sette nye piller,så tok vannet mitt ca. klokka 13,00.. satte meg på drypp en time etter der igjen og da hadde jeg 2-3 cm. Etter en god stund med smertehelvette og en lystgass som ikke virka på meg,så fikk jeg epidural til tross for at det var for tidlig. Alt gikk kjempe treigt helt til jeg fikk epiduralen. Hadde null sjans i havet til å slappe av mellom riene pga dryppet.. Etter epidural var alt helt fantastisk og jeg fikk endelig i meg litt drikke og et eple.. Da først begynte det å skje ting,som sagt. Plutselig var det 7 cm.5min etter det var det 9cm.. Og før jeg visste ordet av det så skulle jeg sette i gang og presse.hehe.. Håper jeg slipper å bli igangsatt igjen.Mest grusomme opplevelsen jeg har hatt.. men så var jeg jo som sagt ikke moden heller! Derfor skal jeg begynne på modnings akupunktur denne gangen..
<3 mennene i mitt liv <3 Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 http://www.barnimagen.com/forum/thread/137427314 har skrevet min fødsels historie der
Nå kommer nr. tre Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 Jeg har ingen dårlige erfaringer med å bli satt i gang. Første var 14 dager over termin, fikk en modningspille og fødselen varte i 10 timer, måtte få litt drypp for å få fart på riene, men ingen komplikasjoner. Nummer to var 12 dager over termin, fikk modningspille da også. Ingen drypp. Fødselen varte i 4 1/2 time. Så jeg bare belager meg på å gå over denne gangen også, og bli satt i gang. Veldig like fødseler, men kortere tid. Bruker tid på de første centimeterne, men så skjer det fort. Husker ikke første nå, men fra 6 cm og til hun var født (nummer to) gikk det 50 minutt.
Gjest Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 Takk for ærlige svar, nå har jeg blitt beroliget;o)
2 Gullunger Skrevet 11. april 2008 #12 Skrevet 11. april 2008 Jeg ble satt igang på overtid sist, pga litt høyt blodtrykk. Var ikke moden. Måtte få 4 modningspiller før det startet, og da tok det ca 1 døgn og endte med vakum. Men det gikk fint det også (o: Denne gangen går jeg til modningsakkupunktur og håper at jeg slipper å bli satt igang, og om jeg skulle bli satt igang denne gangen også så er kanskje kroppen mer klar og det går lettere. Har hørt om mange som har god erfaring med modningsakkupunktur, og forskning viser jo at fødselen ofte går lettere om man har vært til akkupunktur. Kanskje du skal få deg en time med akkupunktur? Koster ca 300 kr. Lykke til uansett! Tror nok det kommer til å gå fint!
Gjest Skrevet 11. april 2008 #13 Skrevet 11. april 2008 Jeg føler vel at det er for sent å ta akkupunktur nå, er allerede 13 dager over i dag og blir jo satt igang på søndag. Men det er helt klart noe jeg vil prioritere hvis det blir flere barn her i hus ;o)
babyandme Skrevet 11. april 2008 #14 Skrevet 11. april 2008 Jeg vet ikke hvordan du skal bli satt igang evt. Ble selv satt i gang før termin med drypp, pga sv.skapsforgiftning . Har hørt og lest at modningspille skal være en mer snillere måte å bli satt igang på. Dette var min første fødsel, og må ærlig si det var en hard fødsel der riene først haglet for så å ebbe ut mot slutten.(pressrier på nesten 2 timer) Men når det er sagt, har jeg hørt mange som har hatt gode fødselsopplevelser med igangsettelse med drypp også. Det er en jobb å føde uansett, det må man bare være forberedt på. Men om man tenker på gevinsten man får, en liten skjønn baby, klarer man det! Og tro meg, du vil få uante krefter når fødselen først er i gang.. En fødsel er en utrolig opplevelse uansett! Masse lykke til! *Klem*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå