Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Ang svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har verdens koseligste svigermor og hun er ung og sprek, er 48 år gammel. Problemet er at hun bor i Nordland og jeg i Drammen. Sambo sa til meg for et par måneder siden at billetten nedover alt var bestilt til 3 dager før termin. Ble først forbanna men sa at det var greit på den betingelsen at de gjør alt her hjemme. Det være seg matlaging, husvask og klesvask. Og det var for dem en selvfølge.

Nå viser det seg at de har jo ikke bestilt billetter og at det var sambo som overdrev. Svigerfar var på lynvisitt i går og lurte på hva jeg syntes om at hun kom nedover alene litt etter termin for å hjelpe til.

Jeg ble så usikker, for har jo aldri hatt barn i hus før og vet jo ikke om det kommer til å gå bra eller ikke. Men vi har jo et godt forhold til hverandre så kanskje det kunne vært deilig å hatt noen i hus som kunne hjelpe til litt? de får jo ikke sett barnebarnet sitt så ofte som de eller vi vil.

Noen som har noen synspunkter på det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, dette er noe du må føle på selv. Jeg synes å huske at mine svigers kom på besøk i 4-5 dager(de bor også langt unna), ca en uke etter at jeg var hjemme fra sykehuset, med første. Det var fint for meg/oss.

Skrevet

nå har ikke jeg så utrolig godt forhold til min svigermor da.. men har godt forhold til mamma. Men jeg hadde IKKE orket å ha henne boende hos meg etter datteren vår ble født. jeg syns det var kjekt at hun kom innom på besøk hver dag. men det varte jo ikke så lenge..var der en 30 min om gangen for å dille litt...

veldig greit å kunne ringe å spørre henne om råd om det var noe jeg lurte på også. men jeg hadde ikke orket å ha henne her hele dagen. da hadde jeg blitt skikkelig gal..

men det er jo noe du må føle på selv da. jeg hadde lyst å ha besøk i starten å vise henne frem, men jeg ville ikke ha besøk så lenge om gangen. for jeg ville helst ha den lille prinsessen for meg selv. hadde lyst å holde henne, kose med henne, stelle henne osv selv. alle sa alltid at jeg fikk jo ha henne hele dagen. men når det kom så mye besøk så var det jo så mange som skulle holde henne.. så jeg lot de holde henne litt så tok jeg henne tilbake..hihi

men du må jo føle på det selv da

Skrevet

Ikke sant... Og hun sa jo at hun kunne komme nedover for å hjelpe oss hjemme og med babyen. Hun ser ikke på det som et besøk liksom. Stakkar hun er jo så god da. Hun har montert opp den gamle babysenga deres og lagt på sengetøy og alt til vi kommer oppover i sommerferien. Jeg tror hun gleder seg :o)

Skrevet

Hvis du vil ha svigermor på besøk, sett klare grenser. Har dere et godt forhold skulle ikke det være noe problem.

Jeg har svigers i gaten nedenfor, men foreldrene mine et godt stykke unna. Da mamma kom opp rett etter at småtten var født, fikk hun klar beskjed om hva som var akseptabelt (hvor mye hun skulle blande seg), jeg ville heller spørre henne.

Jeg synes det var veldig greit å ha noen der, det blir ofte mye besøk rett etter fødselen, så da var det greit å ha noen som "ordnet opp" med kaffe etc., når der kom besøk.

Tenk nøye gjennom det, det kan både være positivt og negativt.

Ikke så mye råd, men det er jo tross alt du som bestemmer.

Skrevet

jeg har ikke no mamma som kan hjelpe meg:((

men har et veldig godt forhold til svigemor som bor nærme,så er vel bare og plinge på så kommer hun vil jeg tro;)

Skrevet

Hei

Du må kjenne etter hva som føles rett for deg, greit nok at du ikke har hatt baby i hus før, men det er vel egentlig da det er viktig å ha ro i rundt seg, slik at mor og far blir kjent med barnet sitt, uten innblandelse fra andre. For min del hadde det nok gått greit med besøk i noen få dager, men ikke noe lengre enn det. Forstår jo også at en bestemor som bor i Nordland er ivrig etter å få treffe barnebarnet sitt som bor i Drammen. Forstår at du synes det kan være en vanskelig avgjørelse.

Skrevet

Uansett hvor godt forhold dere har, ville jeg ikke hatt henne der rett etter fødselen. Man trenger den tiden alene med babyen for å bli kjent.

Selv synes jeg ikke det var noe problem å vaske klær,lage mat og vaske hus alene, gubben hjalp meg hvis jeg trengte hjelp.

Synes heller hun bør vente minst 1 mnd før hun kommer, da er dere som familie blitt bedre kjent med barnet og har kanskje kommet litt inn i faste rutiner.

Skrevet

Jeg har et godt forhold til mine foreldre, som bor på andre siden av landet,

og jeg har sagt at de må vente med å komme til vi har vært hjemme fra sykehuset hvertfall i en uke.

For meg handler det om 2 ting:

* Vi trenger litt tid til å bli kjent med bebisen vår (ingen av oss har barn fra før) og lage oss noen rutiner som vi er komfortable med selv.

* Uansett hvor mye de sier at de vil gjøre av husarbeid, så blir jeg gira når vi har overnattingsbesøk, spesielt av folk jeg er glad i. Så det er for å ikke tappe meg selv for krefter også.

I tillegg så må man ta med i betraktningen at både foreldre og svigerforeldre har hatt egne barn, og dermed har sin egen måte å gjøre ting på. Det er slett ikke sikkert at vi/dere er enige om hvordan ting skal gjøres. Så tenk litt igjennom hvordan dere skal håndtere situasjonen hvis det blir sånn at de overkjører dine/deres avgjørelser. Det er ikke sikkert at du har nok energi til å ta fighten sjøl, så da trenger du at din kjære kan snakke for deg også :-)

Skrevet

Mine foreldre kommer noen dager etter vi har kommet hjem fra sykehuset. Jeg bor i et annet land (men kan vel sammenlignes litt med nordland-oslo), og jeg vil ikke ta fra de den gleden! Förste barnebarn osv. Men, jeg vet jo ogsaa at de kommer for aa hjelpe meg, og de forventer ikke at jeg skal varte opp dem. Synes det bare er deilig at mamma kan hjelpe meg naar vi faar besök av venner og annen familie! Og jeg vet at det gjör hun mer enn gjerne!

Det kommer jo helt ann paa hvordan svigermoren din er, men hvis dere har et godt forhold saa tror jeg nok at det gaar bra! Hun trenger jo ikke aa bli saa lenge heller kanskje? Min svigermor ville jeg ikke hatt her saa lenge....!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...