Gå til innhold

Begavelse...Med eller uten barn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i begravelse til min samboers bestefar. Oldefaren til gutta mine.. Hadde tenkt å ta med begge to,eldste er 5 og minste 10 mnd.. men så får vi høre at det er en begravelse uten barn.. Får ikke ha med seg barn.. ???? Blei helt sjokka jeg, nekte folk å ha med seg unger.. er det vanlig eller???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rare greier. Det er jo fint for barn aa faa si ha det til folk de er glad i ogsaa da. Det er ikke bare vi voksne som har behov for en slik seremoni. Men det er vel til syvende og sist de paaroerende som avgjoer, saa du faar ta det opp med de naermeste (barnets besteforeldre antar jeg).

Skrevet

jeg prøvde å snakke med samboern om det men det gjør tydeligvis ikke han noe, syns ikke det var rart han, så blir nok ikke tatt lenger.. ja jeg må jo bare respektere avgjørelsen dems men syns dette var snodig :) :)

Skrevet

Uff.. kondolerer!

Men jeg ville ikke tatt med barn i begravelse..

Skrevet

5 åringen kunne man da ha tatt med om han kan oppføre seg, sitte rolig, og ikke lage noe spetakkel.

Men en på 10 mnd ville jeg aldri funnet på å ta med i begravelse, da vil det nesten garantert bli forstyrrelser og jeg vet selv at jeg hadde blitt sint på de foreldrene som hadde tatt med barnet om det ble styr rundt noe annet enn pappa i hans begravelse.

Synes man skal respektere de som er nærmest sine ønsker på en slik dag.

Skrevet

Mange som ikke ønsker barn ved en begravelse. Det kan være forskjellige grunner til det. Alt fra at de pårørende vil ha det stille og rolig, til at de ikke ønsker å gråte forand de små barna. Uansett så er det jo ikke noe annet å respektere.

Oldbarna dine kan jo besøke graven etterpå.

Skrevet

Merkelig.

5-åringen ville jeg helt klart tatt med, men ikke den minste.

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Litt rart...men jeg hadde uansett ikke tatt med meg datteren min i en begravelse, de skjønner jo ikke så mye av det...

Skrevet

Mitt svar blir det samme som alltid, det kommer ann på hvor nære de var avdøde. Jeg tok med sønnen min i begravelsen til faren hans, da var han 16 mnd. Jeg hadde ikke tatt han med da han var 16 mnd i en annen begravelse. Om jeg hadde tatt med en 10 mnd gammel baby kommer helt ann på babyen, men jeg hadde alliet meg med noen som kunne ta h'n med ut, eller gått ut selv hvis h'n ble urolig.

En 5åring hadde jeg tatt med når det er slekt. Barn har godt av å få være med i seremonier og rutiner tilknyttet dødsfall også, det har med deres bearbeidelse og ofrtsåelse å gjøre.

Opplevde flere som reagerte negativt på at sønnen min var med i farens begravelse, men de fikk klar beskjed om at han var mer naturlig å ha der enn de selv. Så hvis da hadde problemer med det fikk de bare la vær å komme :)

Jeg synes det er besyndelrg å nekte barn å være med i begravelser, hvertfall når de er blitt så store som 5 år.

Skrevet

JEg synes ofte det kan være fint med barn i begravelser jeg... de ser på døden på en enkler måte... ikke så komlisert som oss voksne... og stemningen blir da også litt lettere... ikke så dystert... de aller fleste av oss som lever vil vel at vi skal bli husket for smile og latter den dagen vi er døde... og da kan det vel være greit å føre det videre i begravelser også... Man må selvsagt se ann familene og barna.. er barna den alderen at de kan bestemme selv synes jeg de må få lov til det.. jeg hater personlig begravelser og da er det ikke mye moro å tvinges dit! Helt små barn får foreldrene tenke igjennom hvordan de selv kommer til å takle begravelsen.. ikke så moro hvis man faller helt sammen selv liksom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...