Gå til innhold

Hvor mye tener en lærer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke...men ut fra hvor mye de klager hele tiden skulle man tro at det var nesten ingen ting....

Skrevet

Vi er vel den yrkesgruppen som blir sett på som mest sytete i forhold til lønn....

For en utdannet adjunkt (4årig lærerutdanning) er begynnerlønna 309000. FOr så vidt en helt grei lønn, men ikke noe mer enn det.

Grunnen til at lærerene, og sykepleiere, politi og andre kommunalt og statlige ansatte sammen med dem,klager og syter, er at en med lik utdanning i privat sektor har en begynnerlønn på 100 000 mer.

I tillegg får vi vanvittig mye kritikk. Ikke bare lærere, men de samme yrkesgruppene som over, og flere med. For å ta lærerene så skal vi utdanne den neste generasjonen, vi gjør en vanvittig god jobb, hadde dere bare visst hva joben går ut på, hadde dere blitt sjokkert. Det er ikke undervisning, nei, ca 60-70% av tiden vår må brukes til samtaler med foreldre, møter med andre lærere om eleven, konflikter, møter med ppt, sosionomer, barnevern, barne og ungdomspsykiatrisk, sende brev hjem, skrive rapporter + +

Men vi får alltid kritikk. dersom noe er bra i norsk skole er det politikerne som har kommet på noe lurt, eller elevene som er gode. er noe dårlig i norsk skole, er det lærerne sin feil.

For å avslutte. Jeg har jobbet som lærer i 3 år. Jeg klager ikke noe særlig over lønna, den er heilt grei. Kunne gjerne vært høyere, men men. Men jeg like ikke å bli klaget på hele tiden, men noen må jo ha skylda... og like heller ikke at andre med mindre utdanning og null ansvar i jobben skal ha 200 000 mer enn meg i året. Det er lite motiverende.

Jeg elsker jobben min, kollegaene mine og elevene mine, kunne aldri tenke meg å bytte jobb.

Skrevet

Skrives "tjener" ... Måtte bare:-)

Skrevet

Ja,det heter "tjener"... Skal man bli lærer,bør man kanskje lære seg rettskriving først og fremst.

Skrevet

Hehe, jeg er læreren som skrev inn over her. Måtte lese gjennom innlegget mitt og se om jeg hadde brukt det ordet. tror ikke det... så bra det er andre her inne som irriterer seg over dårlig rettskriving. forstår jo at mange her inne skriver sms/chatte-forkortinger, og vi skriver fort og jeg korrekturleser ikke mine innlegg iallefall, men noen ganger blir jeg så oppgitt. Kan bare ikke drive å kommentere alle hele tiden. men blir jo så frustrert!!!!

Skrevet

Jeg skal begynne for fult nå til høsten og er da adjunkt med tillegg, pr i dag er startlønnen for den utdannelsen 318 000 kr i året, men regner med den blir litt høyere under lønssforhandlingene nå.

318 000 kr høres kanskje ikke såååå lite ut, men når man har 5 års høyere utdanning og stort studielån er det faktisk en luselønn og den står overhode ikke i forhold til ansvarsmengden man har. Nå øker jo lønnen bitte litt ved ansinitetshopp, men det er jammen ikke mye, ca 20 000 pr 4 år... Men for all del, jeg trives super bra som lærer og vil jobbe som det selv om jeg skulle ønske lønnen stod mer i forhold til utdannelsen og i forhold til hva lærere får i andre land.

Skrevet

HI her...

Flaut! Ville sef tenkt meg mer om derom det var en tavle jeg skrev på. Nå er det heller ikke norsk som blir mitt fag:o) Og det er det en grunn for. Er vel tall, og ikke bokstaver som er min greie. Selv om 'ord deling' er noe jeg irriterer meg nådeløst over! Retter gjerne opp andres skrivefeil jeg også...

Synes ikke lønnen høres så ille ut jeg da. Men skulle jo ønsket at den var høyere:)

Skrevet

Den er ikke ille, men den er ikke sammenlignbar med andre med like lang utdanning, i tillegg til at de som jobber på fabrikk, f eks møbel eller matindustri har en årslønn på rundt 350 000. UTEN NOE UTDANNING! De har ikke studielån som skal betales, og det tar lang tid å ta de igjen, om vi i det hele tatt klarer det. F eks

4 års utdanning adjunkt:

studielån: 4 * 70 000 kr = 280 000 kr + renter = 400 000 minst!

tapt arbeidsforteneste: 4 * 350 000 = 1 400 000 kr

forskjell i løet av 4 år er da nærmere 2 million. Det klarer vi aldri å ta igjen. ikke engang med GODE lønnsoppgjør.

Industri har i tillegg muligheter til overtid og skifttillegg, noe vi aldri vil få. Jeg forstår forskjellen i forhold til privat og stat/kommune til en viss grad, selv om det ikke burde være slik, men i når det gjelder fabrikker blir jeg forbanna!

Skrevet

Altfor lite i forhold til utdanningen og timene man bruker til forberedelser og retting.

"Nyutdannet lærer som satser på annen jobb"

Skrevet

Jeg er lærer og elsker det, men jeg bytter lommebok med de fleste, USETT !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...