Gå til innhold

Bjugn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser i adressa og aftenposten i dag flere intervjuer med barn fra Bjugn. Jeg lurer veldig på hva som egentlig skjedde i den bygda!

Jeg har alltid trodd at barna ble misbrukt på en eller annen måte, om ikke av han som ble tiltalt, men av NOEN i alle fall.

Jeg kan heller ikke forstå at de tekniske bevisene kunne være så dårlige.

Noen av barna sier i dag at de husker at de ble misbrukt, hvorfor kommer i så fall ikke dette oftere frem i media?

Husker de, eller er det falske minner?

Og hvordan er det å leve i Bjugn i dag? Preger dette fortsatt bygda tro?

Veldig interessant sak, med mange triste skjebner tror jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må huske at dette var helt i starten på at slike saker dukket opp for alvor. Der fantes jo slike ting før, men det var VELDIG på tapeten i den tiden.

Der var nok endel "rettledning" på barna. Altså rettledende spørsmål, og dette kan skape minner som ikke er reelle. Jeg har mine tvil om at det var slik som det kom frem, kanskje et eller to barn var missbrukt av en eller annen(kan ha vært i familien også, det). Og så eskalerte det, og til slutt var "alle" barna missbrukt på en eller annen måte.

JEg regner med at det i lokalsamfunnet har vært vanskelig for mange av de som var misstenkt, ikke bare han som var tiltalt. De har nok måttet tåle mye sladder og baksnakkelse. Det er synd at det ble som det ble.....

Slike misstanker blir en aldri kvitt, de blir værende, selv om en er bevist uskyldig. Dette har sammenheng med alvoret i misstanken, og behovet hos foreldre for å beskytte barn.

Skrevet

Hele denne saken ble en heksejakt. Hovedsiktede er uskyldig. Det finnes ikke noe ondt i denne mannen og jeg har ingen betenkeligheter med å la han og kona passe mine barn. Jeg kjenner nemlig folk på begge sider av denne saken. Jeg har selv blitt seksuellt misbrukt i mange år, og er derfor av natur skeptisk til mannfolk, men denne mannen stoler jeg 110% på!

At noen av barna ble misbrukt det kan jeg tro på. Moren til et av barna mistenkte sin mann for å misbruke sin datter lenge før hovedsiktede ble mistenkt. Men jeg tror absolutt ikke at alle de barna som det ble påstått var misbrukt, virkelig var misbrukt. Forskere sier idag at flere av metodene som ble brukt for å fastslå misbruk den gangen IKKE er pålitelige.

I tillegg ble barna ledet under intervju. I retten viste de opptak av intervju der barnet sier at det ble misbrukt av hovedsiktede, men de viste ikke de to timene på forhånd der barnet sier at hovedsiktede aldri har gjort noe sånt!

Bygda er fortsatt preget av det som skjedde den gangen ja. Enkelte er bitre fiender. Enkelte folk går fortsatt ut av butikken og venter i bilen hvis hovedsiktede kommer inn i butikken for å handle. Det finnes mange triste skjebner i Bjugn ja... De stakkar barna som faktisk er blitt misbrukt av en eller annen, OG ikke minst hovedsiktede og hans familie... Enn å bli anklaget for noe du ikke har gjort! Og ingen tror deg! Hans kone som også ble anklaget. Og de stakkars barna deres som ble mobbet og uglesett av andre fordi de var hans barn. Og barna på denne siden ble oversett av alle. De fikk ikke hjelp i det hele tatt! Ikke engang norges mest kjente barneombud ville ha noe med barna til alle de mistenkte å gjøre!!

Mye galt skjedde i Bjugn på denne tiden, men det verste var alle de uskyldige som ble så hetset av "inkvisisjonsbødlene i Bjugn"

Skrevet

Jeg glemte å si at det startet med et barn og en mistenkt, og sluttet med over 40 misbrukte barn og over 25 mistenkte (deriblandt lensmannen i Bjugn selv!) Hovedsiktede ble siktet kun for 16 barn. Han ble frikjent både av domstolen i Norge

OG Menneskerettsdomstolen i Strasbourg!!!

Skrevet

HI her....

Anonoym 22:52 og innlegget før der igjen også: Du virker som om du har "lokalkunnskap" om denne saken. Det er veldig interessant å lese det du skriver.

Er enig i mye av det du skriver, men jeg er ganske sikker på et eller noen barn i Bjugn ble misbrukt. Når du skriver at et av barna kanskje ble misbrukt av et familiemedlem setter jo det saken i et annet lys.

Jeg synes det er veldig rart at noen av de tekniske bevisene ikke holdt mål, i alle fall hvis misbruket gjalt penetrering. Men dette er jo bare spekulasjoner.

Jeg husker godt hvordan denne saken utartet seg og hvordan lensmannen bl.a. ble mistenkt. Jeg tror at i sånne saker så får foreldre panikk for at deres barn er blitt misbrukt. Man ser etter tegn og spør og spør barnet ut, og man tolker gjerne feil. Små, uviktige ting kan plutselig bli et tegn på misbruk i foreldrenes øyne.

Jeg tror som sagt ikke hovedmistenkte er skyldig, men det at han ble frikjent i Strasbourg har ingenting med skyldspørsmålet å gjøre. Det hadde vel med erstatning å gjøre.

Anonym over her, bor du Bjugn eller nærheten?

Andre saker jeg også lurer på hva som har skjedd i er Madeleine-saken og hun som ble drept på Karmøy (hvor fetteren tilsto og senere trakk tilståelsen. Tror heller ikke han har gjort det...)

Skrevet

Joda, jeg har bodd i Bjugn. :) Ikke under saken, men i ettertid. Jeg kjenner flere innblandede i saken, på begge sider. Jeg anbefaler deg å lese boken Ulf Hammern har skrevet "Annerledesbygda Bjugn" + boken kona hans Jorid Hammern har skrevet: "En mor i Bjugn". I bøkene får du stiftet godt kjennskap til saken og de involverte. Det finnes også en del gode avisartikler på nett om saken + at f.eks Jan Guillou har skrevet en bok som berører temaet. Denne heter "Heksenes forsvarere". Det har også vært en dokumentar basert på denne boken der Ulf Hammern blir intervjuet.. :)

http://www.jus.no/asset/18236/1/18236_1.pdf

Dette er en link til et intervju med Jan Guillou. På side 6 her begynner det.

Det kom også frem på nyhetene for ca et års tid siden at en tilbakestående mann som bodde i samme hus som en eller to av barna som var med i tiltalen mot hovedmistenkte hadde tilstått å ha misbrukt de barna som bodde i det huset.

Rettsaken i Strasbourg hadde i og for seg med erstatning å gjøre. Den frikjente Ulf Hammern fikk ikke erstatning fra Den Norske Stat fordi han ikke hadde bevist sin uskyld. Da tok han det til Strasbourg fordi han følte han ikke var blitt 100% frikjent. I Strasbourg fikk han medhold, ble frikjent og domstolen påla Norge å betale ut erstatning. Men så var det noe tull som gjorde at systemet prøver å vri seg unna igjen. Masse tull...

Håper du leser de bøkene jeg anbefalte. Der får du informasjon om alt som skjedde. Både på det personlige plan og det profesjonelle plan. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...