Gå til innhold

Dattera våkner for tidlig om morgenen! Noen som har tips?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 20 måneder begynte å våkne kl 6 hver morgen! Før sov hun til 7- 7.30. Jeg er høygravid og det er altfor tidlig for meg, får ikke sove om natta pga plager. Går trøtt og sliten hele dagen. Legger henne kl 19- 19.30 og hun sover 45 min på dagen. Prøvde å slutte med dag søvn men da våknet hun kl 5 og var sutrete hele ettermiddag i tillegg. Noen erfarne mødre som har tips til meg hvordan få henne å sove 1 time lenger?...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å ikke kutte ut dagsøvnen men å redusere den ytterligere? Kanskje utgjør det en forskjell om hun får sove maks en halvtime på dagen, eller bare et kvarter, bare for å hvile litt slik at hun ikke er helt utslitt før leggetid. Bør prøves en periode før man ser om det virker.

Lykke til!

Skrevet

Jeg leste boken til Karin Napphaug, hun mener at det ofte hjelper hvis du får barnet til å sove mer! Etter søvn avler søvn prinsippet.

Hun mente også at barn under skolealder skulle legge seg før 1900.

Alt er jo så utrolig forskjellig fra barn til barn, men om du ikke har prøvd det kan du jo la henne sove dubben på dagen og prøve å legge henne tidligere...

Verdt et forsøk!

Skrevet

Tror ikke det er lurt å kutte ut dagsøvnen i håp om bedre nattesøvn. Det hjelper ikke når de er så små. Kan nok hende du bare må finne deg i å stå opp så tidlig. Men som hun over her sier, kan hende det hjelper å legge henne tidligere. Er ikke lett det der med søvn og små barn. Lykke til :-)

Skrevet

Takk for tips! Skal prøve alle forslag , håper noe hjelper!

Skrevet

Jeg har det samme probleme med min datter, hu blir 20 mnd i morgen. hu sover to timer på dagen, legger seg halv åtte åtte. sover til seks, våknet fem i en periode. men jeg la hu ned flere ganger. kansje jeg skal legge hu for natta litt før. så for jeg håpe det hjelper..

Skrevet

Mine barn våkner også veldig tidlig, en periode var det rundt kl 6, nå sover de til ca kl 7. Det går ofte i perioder hos oss, kanskje det gjør det for jenta di også? En erfaren småbarnsmor sa til meg at barna ofte begynner å våkne tidlig på morgenen om våren når det blir lysere ute, men så går det seg ofte til utover sommeren. Jeg er også gravid nå og synes det er tungt å stå så tidlig opp. Det eneste rådet jeg kan gi deg er å legge deg kjempetidlig selv, kanskje du får litt mer søvn ihvertfall :) selv om det ofte ikke er så godt å ligge lenge i senga med diverse plager!

Skrevet

Dette har gått litt i perioder hos oss også. Nå for noen uker siden våknet hun rundt 0630. Men nå så våkner hun rundt 0730 igjen. Hvorfor det har blitt slik vet jeg ikke for hun sover fast tid i barnehagen og legger seg til fast tid om kvelden. Men vi har vært veldig streng på at det ikke skjer noe hos oss før kl 07 på morgenen. Så våkner hun tidligere så ligger hun og pludrer og styrer i senga si. Hvis hun begynner å gråte så tar vi henne selvsagt opp.

Skrevet

Skjønner godt frustrasjonen din og at du kunne tenke deg å sove lenger. Det høres ut som jenta di sover passe mye, og for små barn er det ofte morgen klokka seks. Vi har stått opp kl seks i fire år nå, så jeg har begynt å endre mine egne leggerutiner for å få nok søvn...

Skrevet

Det var jeg som startet innlegget. Nå har jeg prøvd alt mulig uten å lykkes! Hun våkner nå 5.30- 6.15. Så jeg begynte å legge meg tidligere selv. Problemet er at jeg bare ligger i senga og vrir meg uten å sove pga stoor mage og bekkenløsning samt halsbrann og tett nese. Jeg hviler litt på dagen når hun sover. Jeg har 30 dager til termin, da forsvinner ihvertfall plagene mine( håper jeg!). Lykke til alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...