mammame3avleggere:o))) Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Hva ville dere gjordt, hvis dere fikk et alvorlig sykt barn: Legene anbefalte dere å amme i f.eks. 3 år, for å bedre prognosene(dvs. holde liv i ungen)? Hvorfor tror dere at høyt utdannede barneleger gir slike råd, hvis morsmelken ikke er verdifull for små barn? Jeg har ammet så lenge jeg har greid, pga. bla immunsvikt og allergi hos mine barn. Hvorfor skal jeg og mine handlinger bli betraktet som ekle, med hvilken kunnskap og rett sier dere æsj?
fumlis og skrikerungene Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Det du beskriver er jo litt annerledes da. Men hos normalt friske barn ser ikke jeg nytteverdien. Men jeg sier som før: Det er meg. For meg blir det feil. Hva andre gjør, driter jeg i. Deres kropp, deres barn, deres liv.
mammame3avleggere:o))) Skrevet 10. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2008 Veldig mange barn er ikke "normalt" friske. Astma og allergi regnes som folkesykdom! WHO anbefaler amming i 3 år, pga. at barna nyttegjør seg immunstoffene så lenge (og barn i både I og U land trenger immunglobuliner). Når dere sier æsj, vet dere ikke noe om bakgrunnen til de som velger å amme feks 2-åringer. Barn med feks immunsvikt er ikke merket, for at dere skal se at de ikke er friske.
fumlis og skrikerungene Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Det var fælt da!! Jeg prater om de normalt friske. Hvorfor kjører du på med samma leksa engang til?
Northernlights Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Min sønn var prematur (ikke mye,men nok til å bli kalt prematur), så jeg har hele tiden trodd det var derfor han har vært så knyttet til meg. Han klarte ikke sove godt da han var nyfødt, om han ikke hørte mine eller pappan sine hjerteslag, og lå derfor mye på brystkassen vår og sov i begynnelsen. Hvilket jeg syntes var veldig koselig. =o) At han er den jeg ammet lengst, kan altså komme fra nettopp det med kroppskontakt og varmen han så sårt trengte. Hvilken mor nekter barnet sitt det, så lenge det kun er positive "bivirkninger"? Jeg er glad jeg har ammet så lenge. Mine sjanser for flere typer kreft er forminsket, samt faren for diabetes. Hans sjanser for overvekt senere i livet, samt beskyttelsen han nå har mot mange sykdommer pga langtidsamming, gjør at jeg er kjempeglad for å ha ammet i 28 mnd. Hva andre måtte mene om dette, er meg revnende likegyldig =o)
prekæs Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 Hei sjøstjerna. Man trenger ikke unnskylde at man ammer, men det er jo nesten sånn det er blitt. Stå på
Gjest Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 Det er litt artig å lese argumenter som "hvis jeg hadde hatt et barn med allergier som ville jeg også ammet lenger". Ikke alle barn med astma og allergier blir syke fra de er små babyer, det er litt av poenget da at de ikke kommer ut med et fremtidig helsekort. Det er heller ingen som vet noe om helsegevinstene på lang sikt i forhold til amming. F.eks alvorlige sykdommer som diabetes og kreft. Man antar derimot at amming kan forebygge brystkreft hos mor. Må en disponert mor da gå med et skilt rundt halsen som sier "beklager at du blir kvalm, men jeg ammer mitt barn av medisinske hensyn"?
KaMa Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 Pumpe melk, for så å servere det i et glass.. Hva ligger til grunn for å gjøre noe enkelt på en komplisert måte? Blir ungen plutselig ekkel? Da tør jeg påstå at det er du som mor som har et lite problem. De som ammer toåringene sine har nok gjort det hele veien, og det blir da ikke plutselig ekkelt. Det må i så fall være fordi mor får noe i retning av seksuelle forestillelser. Og da er det sikkert ikke så greit å fortsette ammingen. Men det er sikkert ikke så mange av de kvinnene som ammer så lenge som får det. Jeg hadde melk i bøtter og spann, men å pumpe var en gørr kjedelig jobb, så dersom ungen min skulle fått mm i en lengre tid enn det som var aktuelt for oss, så hadde han pent vært nødt til å forsyne seg rett fra kranen. At det sitter kvinner med merkelige forestillelser rundt om kring hadde ikke hatt så mye å si. Det er jo bare utleverende for dem å synes at det er ekkelt.
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 Nå ammet ikke jeg i det hele tatt, men hadde jeg hatt muligheten til det hadde jeg ammet ihvertfall et år, helst 2. ser ikke noe ekkelt i det.
kajak&Daniel Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 Jeg ammer min gutt på 17 mnd fremdeles... Dog kun om morgenen da. Hadde jeg skulle pumpet, hadde han ikke fått noe! Prøvde i begynnelsen han begynte med grøt å pumpe for å bruke mm i grøten, men etter å ha pumpet i 1 time, hadde jeg fått ut 40 ml. Så du kan jo ikke si at det er bare å pumpe...
KaMa Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 Men det er jo det som er problematisk. Du ville neppe ha opplevd at ungen ble for stor fra den ene dagen til den andre. Hadde du betsemt deg for at ungen din skulle få morsmelk, så er det kanskje ikke så sannsynlig at du plutselig skulle oppleve at h*n var blitt så stor at du gikk over til pumping, sånn fra den ene dagen til den andre. Jeg kan fint diskutere fra et annet synspunkt, at barn i en viss alder er for store til pupp, men jeg ville aldri ha brukt som argument at det er ekkelt.. (ikke nødvendigvis rettet til deg, 3småkrapyl, men til de som faktisk mener at det er ekkelt..)
KaMa Skrevet 11. april 2008 #12 Skrevet 11. april 2008 Men om barnet ikke går før ved 18-20 mnd? Det er så store inviduelle forskjeller hos hvert enkelt barn når det kommer til utvikling. Selv har jeg en gutt som løp rundt når han var 11 mnd, men å spørre om melk kan han ikke gjøre før nå. Å ta et slikt valg ut fra ytre omstendigheter, som et barn utvikling, syns jeg blir fryktelig feil. Forøvrig, gutten vår lignet en gammel mann en god stund etter fødselen. Jeg ammet og syntes det var til tider rart når jeg så ned på den gravalvorlige lille mannen, men mat måtte han jo få lell. Kanskje det er litt sånn du forestiller deg det måtte være å amme en "stor" unge? Folk får gjøre hva som er riktig for dem, men det hadde vært fint om folk klarte å se at det er ens egne begrensninger som skaper fordommer. At en selv ville synes noe er ekkelt, bør virkelig ikke være en pådyttet norm for friske og sunne foreldre, som handler i tråd med hva som er naturlig for dem (og det ikke er til skade for noen).
Omr Skrevet 11. april 2008 #13 Skrevet 11. april 2008 Nå ble JEG kvalm... Er det mer naturlig at puppene skal være mannens sine fremfor barnets?!? JA til amming:) Er overbevist om at amming gjennom det første året i barnehagen fører til mindre syke barn!
Sjefsmegga Skrevet 11. april 2008 #14 Skrevet 11. april 2008 Synes det er trist at man må rettferdiggjør noe så naturlig som å amme barn opptil 3 år...småbarn er småbarn. Men man skal heller ikke presses til å amme lengre enn man selv ønsker/klarer....så det går litt begge veier. Selv har jeg ikke lyktes 100% med ammingen siden imnsta slutta da hun var 7mnd, eldste da han var 6 mnd og nr 2 da hun var 10mnd... ( sistnevnte fikk også litt nesten daglig fra hun var 1 1/2-2år siden hun kom på det etter hun ble storesøster, så sånn sett så har jeg erfaring med å amme et småbarn :-) Ingenting unaturlig ved det, litt rart første gangen hun "hang" seg på siden det var så lenge sia hun hadde dia da, men etter noen runder så var det helt hverdagslig for oss. Men jeg delte ikke dette med alle rundt meg pga all kritikken fra enkeltpersoner.... Unødvendig, kvalmt, lagde baby av stor unge osv osv....
mammame3avleggere:o))) Skrevet 11. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 11. april 2008 HVORFOR??? Og er du veldig lettpumpet? Er det mer praktisk med pumpa? Mer hygienisk? Redd for å få seksuelle følelser i forhold til barnet (pedofil?)? Synes barnet det er ubehagelig å die? Hørt for mye på Jan Thomas? Koser du deg sammen med pumpa?
KaMa Skrevet 12. april 2008 #17 Skrevet 12. april 2008 Nja, det er ikke så rart at hun spør da. Det er jo ingen som klarer å hoste opp en grunn til at det er ekkelt. Nei, vanlig oppegående mennesker går ikke rundt og er redde for å tenne på sine egne (eller andres) småbarn. Og ikke går de vel rundt og syns det er ekkelt for en mor å amme barnet sitt over babystadiet. Syns spørsmålene var helt legitime.
KaMa Skrevet 12. april 2008 #18 Skrevet 12. april 2008 Jeg syns spørsmålene er legitime siden det er så problematisk å svare på hva som er ekkelt/ubehaglig med amming. Ellers er jeg klar over at både pedofili og incest er høyst reelt også i vår del av verden og går ikke i luften når jeg hører/leser ordene. Det betyr ikke at jeg syns noen av delene er greit, men jeg har kanskje et avslappet forhold til disse ordene i forhold til deg, som går av skaftet ved en insinuasjon.
BettyBoob Skrevet 12. april 2008 #19 Skrevet 12. april 2008 jeg fikk morsmelk i 2,5 år og har ingen allergier. søsteren min ville ikke ha pupp lenger enn ett år og hun har diverse allergier. pappan vår er av den allergiske typen amm i vei sier nå jeg!
Gjest Skrevet 12. april 2008 #20 Skrevet 12. april 2008 Er ikke ekkelt og ubehagelig litt i samme stil? Og du kan ikke anta at alle er lettpumpet kun fordi det er din erfaring. Jeg og pumpa er ikke gode venner for å si det sånn så her hadde det vært uaktuelt. Minste min blir 2 år i mai og får fortsatt melk på flaske.... er det like ekkelt? Hun er jo tross alt ingen baby lenger og burde fint klare å kose seg med et glass melk.
KaMa Skrevet 12. april 2008 #21 Skrevet 12. april 2008 Du misforstår. Spørsmålet er slett ikke at noen er pedofile da de ikke ønsker å amme, men at de syns det er ekkelt og ubehaglig at andre kvinner gjør det. Hvorfor syns de det? Det er slett ikke urimlig å spekulere i hvilke forhold som ligger i bunn for at hun syns dette er ubehaglig/ekkelt. Hvilke fantasier er det som fremprovoserer denne følelsen? Bare sånn for ordens skyld, jeg diskuterer i grunnen ikke deg personlig, men dette synet som flere her inne har.
KaMa Skrevet 12. april 2008 #22 Skrevet 12. april 2008 Nei, det er ikke sikkert at om du hadde hatt pedofile tendenser ville synes det var stimulerende å se andre amme. Det er vanlig at folk som blir eksponert for noe som vekker følelser i dem, tar avstand fra dette. Et eksempel som lettere viser hva jeg mener er homofobe som aviser egne homofile tendenser. Men dette blir for dumt. Jeg tror ikke du, eller noen andre som syns amming er ekkelt er pedofile, jeg sier bare at det ikke er rart at folk lurer. Siden det fremdeles er så vanskelig for dere det er snakk om å forklare hva det er som er ekkelt. Og vi har ikke i denne diskusjonen snakket om amming av store barn i det offentlige rom. De fleste jeg vet om som har ammet lenge har gjort dette på morgenen eller kvelden, hjemme. Og du har selvfølgelig rett til å mene akkurat det du vil, på lik linje som vi andre har rett til å undre over dine meninger som blir eksponert for oss.
Fleskepølsa Skrevet 12. april 2008 #23 Skrevet 12. april 2008 Blei så nysgjerrig på hva det er Jan Thomas driver og prater om?Har han synspunkter ang. amming? Trodde det lå laaaangt fra hans interresseområder.... Forøvrig angår amming kun mor og barn. Andre må mene hva de vil, men da må de også regne med å få svar på tiltale. Ps, kan en ikke være anonym her lenger?! Da må jeg begynne å moderere meg litt;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå