Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 I hvilken barnehage er det sånn???? har vært innom flere småbarnsavdelinger og kan ikke akkurat si jeg opplever det slik.. Hvorfor er det mer oppbevaring når de er 1 år enn når de er 2? De får masse stimuli og lærer utfra egne forutsetninger. Fordeler med å være hjemme lenge, ulemper ved å være hjemme lenge. Er lik ulempene med å være i bh, fordeler ved å være i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Aaaahhh jeg måtte lese dette innlegget mange ganger og forsto ikke bæret... til jeg fattet at bh betyr barnehage og ikke BH.... fikk det liksom ikke til å stemme... Men noe svar har jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Små bh'er er til oppbevaring av små bryster, små barn kan du oppbevare i en bæresele eller barnevogn.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 I vår barnehage er det storbarns avdelingen som alltid får mest kritikk. Mange unger per voksen, liten plass, for lite oppsyn, mye frilek. Kvir meg til ungene skal voer der.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2009 #5 Skrevet 12. januar 2009 Innlegget ser for meg ut som et TYPISK innlegg av en mor med dårlig samvittighet for å sende ettåringen sin i barnehagen. Et desperat forsøk på å døyve dårlig samvittighet... Herregud...
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Haha, anonym 00.14; nå fikk jeg meg en god latter, overtrøtt som jeg er! Har desverre ikke noe svar heller...
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 les boken "hva skal vi med barn" skrevet av simen tveiterud... han har en veldokumentert journalistisk bok om dette tema...både fordeler og ulemper om både barnehagebarn og hjemmebarn.. selv har jeg hatt svært dårlige opplevelser med barnehager... det toppet seg da min 4 åring hentet sin søster på 1 og tok henne med ut.... barnehagen var på høyskolen i oslo, der jeg studerte og de var heldigvis godt kjent...og gikk til kantina...(nå kjente vi hun som jobbet der, så hun fikk ropt meg opp over høytaleren og tok vare på unga til jeg kom) barnehagen hadde ikke merket noen ting..og da jeg ringte de for å "spørre" om unga hadde det bra, fikk jeg svar ja da de har det så fint... de ble ganske spake da jeg fortalte at de satt i kantina på høyskolen midt i oslo by.... det var deres siste dag.. men det er jo de færreste som opplever så grov forsømmelse da.... sikkert bra med barnehager også?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #8 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har aldri opplevd at barnehagen har tatt på min unge bh, eller at de har oppbevart han i bh'en sin heller. Og hadde jeg opplevd dette skal jeg love deg det hadde blitt rabalder! Ingen av de andre barna i barnehagen har blitt oppbevart i bh'er heller.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #9 Skrevet 13. januar 2009 "veldomuentert journalistisk bok"? Hehe, ja da må den være full av nyanert forskning som kan relateres til norske forhold :-)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #10 Skrevet 13. januar 2009 Den er full av nyansert forksning som finnes gjennom mange år i utlandet...norge er visst ikke så opptatt av å forske på temaet...så derfor mangler den delen... det er derimot stilt endel gode spørsmål til hvordan denne forskningen kan brukes i forhold til norske forhold...både hjemmeforhold, skoleforhold og synspunkt til politikkerne.. det er henvist til mange uttalelser fra mange...med gode kildehenvisninger... en av poengene hans er jo også nettop det at hvorfor forskes det ikke på norske forhold? Siden vi er en av de landene som har høysest prosentandel barn i barnehage...lengst dager og ikke minst yngst barn... men som du også påpeker så finns det ikke mye norsk forskning på tema....rart nok... kanskje politikkere ikke finner det så relevant? Kanskje det er ett eneste mål her i landet: full sysselsetting, og barna ja oppbevart? uansett dette er egentlig en viktig debatt uavhenging om man er for eller mot barnehager.... og jeg syns det er litt underlig at mange som svarer denne tråden her er så opptatt av skrivefeil...feil forkortelser osv... vi forstår vel at det ikke er undertøy, men barnehager det er snakk om......
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #12 Skrevet 13. januar 2009 nå er norge et av di landene med lengst permisjon i forhold til det å få barn så det at du påstår at norge har yngst barn i bhg er feil. mange land begynner barna i bhg allerede som 3mnd gamle og noen enda tidligere. nå har ikke lest en aktuelle boken du sikter til men jeg jobber i bhg. og jeg jobber med di minste og kan fortelle at vi er ingen oppbevaring for foreldrene men ser at det er mange foreldre som ikke ser det opplegget vi tilrettelegger for barna i den alderen. så små barn trenger faste rutiner og trygge rammer. derfor er vi opptatt av at tingskjer i faste rekkefølger hver dag, frokost, tilrettelagt opplegg som er alders adekvat, fri lek, bleieskift, samlingstund, hondvask , lunsj, sove stund, frilek, bleieskift, ettermidagsmat med frukt, utetid. så små barn som ettåringer trenger at det ikke er for store forandringer, men det betyr ikke at vi ikke har rammeplanen og forholde oss til, tilrettelagte aktiviteter er knyttet til fagområdene, og alt vi gjør er knyttet opp mot språkutvikling, vi benevner gjenstander i alle situasjoner og fører dialog med barna. vi bruker språkposer biledbøker. vi utfordrer barnas fysikk. vi er på tur og studerer gjenstander vifinner vi undrer oss sammen medbarna. vier opptatt av å se alle barna som enkeltindevider med forskjellige behov i en gruppe. det ligger mye planleggingbak alt vi gjør. likevel ser ikke altid fol utenfor hvor mye vi gjør, fordi de tror at fri lek er tid hvorvi lar barna fare og det er ikke sant men fri lek er tidhvor barna får bearbeide alle intrykk de får og etter hvert som de blir større bruker de lek som metode til å forstå det de har opplevd bedre. lek er uhyre viktig i barns utvikling. og så småbarn som er 1 år orker ikke altid å holde fokuset så lenge om gangen ogdet skal de ikke heller de må få tid og rom til å utforske selv også med trygge voksne tilstede. ikke bare som voksne som ser på men som voksne somdeltar i deres opplevelser. og ivaretar barnas behov. til slutt vil jeg si JA jeg er dyslektikker. og skriver mye feil.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #13 Skrevet 13. januar 2009 da bør du lese boken.... så slipper du å se på mine innlegg som kritikk, men som en bevistgjøring for foreldre... må jo sies at det er evt oppbevaring for barna og ikke foreldrene da...men.. ja vi har lengs permisjon..men også landet hvor flest barn starter tidligst.. i mange land til og med i europa..(nederland, tyskland osv) er det bare 6 uker permisjon etter fødsel..men kvinner med barn slutter ofte å jobbe når de blir mamma, så de aller fleste barn i disse land er sammen med mamma hjemme... Jeg har ikke sagt at barnehage er "mishandling" av barn..men jeg syns at det er like bra hjemme... jeg er det med mine barn og har også faste rutiner, lesestund, sangstund...og alle disse aktiviteter og går i åpen-barnehage for å få lek med barn i lik alder (nå har jeg tre barn... så de får jo lekt med andre barn hjemme også) Jeg er utdannet lærer... og vet mine barn ikke går glipp av noe ved å ikke være i barnehage. Jeg bare syns at det er barnehagepropeganda...som er så overbevisende at mange foreldre tror barna har det best i barnehage... og at de ikke har det bra hjemme etter de er 10-12 mnd.. jeg syns foreldre har lov til å være kritiske...det er jo det kjæreste de har (altså barna våre) Det er lov å ha egne meninger..og stole på seg selv som mamma...(og selvsagt pappa) Men for de som ikke har noe valg.. så vil jeg ikke si noe vondt om barnehager.... men det er så mange spørsmål som bør stilles... nettop for at alle får ett reelt valg... litt forskning på norske forhold hadde igrunn ikke vært dumt, syns jeg.... (er ikke opptatt av skrivefeil i denne settingen..)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #14 Skrevet 13. januar 2009 Glemte jo helt å si noe om at barn som er hjemme med mamma (etter de første 10-12 mnd) har ingen rettigheter om mor blir syk.... for da har hun ingen til å passe barnet... og far får ikke hjelp til å få flere dager til barnepass utover 10 dg. i året.... Det syns jeg også at det tar bort valgfriheten i forhold til barnehage/hjemmebarn...
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #15 Skrevet 13. januar 2009 nå oppfattet ikke jeg det du skrev som kritikk. og jeg er ikke av den oppfattning at bhg er det eneste rette jeg mener i grunnen at mange barn har det best hjemme med mor eller far om dette er det mor eller far ønsker. for når foreldrene ønsker å være hejmme med sine barn så koser de seg og barnet får muligheten til et nærere og bedre forhold med foreldrene lengre. jeg jobber i bhg fordi jeg ønsker å kunne tilby små barn et så godt som mulig tilbud når det er slik at foreldrene ikke har mulighet til å ha dem hjemme. grunnen til at jeg fortalte litt om barnehageverdagen var ike myntet på deg men egentlig på de som kritiserer bhg, for å være en oppbevaring av barn. da forsøkte jeg og forklare litt ser selv at det ikke e serlig godt da jeg er klønete iformuleringer. men jeg forsøkte å forklae litt om hvordan så små barn har behov som gjør at vi ikke kan proppe dem fulle av alle aktiviteter og aktivisering fordi barna har behov for å utforske selv, og behov for å få bearbeide sine opplevelser. og får de ikke det så blir det vanskelig å lære noeav det som skjer. som mor ønsker jeg selv åkunne værehjemme medmine barnsålengesom mulig, både fordi jeg tror det er det beste forbarna og fordi jeg ikke harlyst til å gå glipp av all kosen og utviklingen somskjer i de første årene. desvere har jeg ikke råd til dettedenne gangen. men jeg tror også at om man ikke har tilgang på jevnlig kontakt med lekekamerater kan park, eller bhg være en god ting før skolestart for barna. dette med ren tanke på sosialisering. som du ser er jeg ikke uenig idet du skriver men jeg reagerer på når de andre kritiserer mitt yrke med ting jeg ikke er ening i. da fosøker jeg å gi et bilde av hvavi egentlig gjør i bhg.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #16 Skrevet 13. januar 2009 Hei igjen... da er vi jo egentlig enige da.... så bra!!!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #17 Skrevet 13. januar 2009 Det er ikke noe problem i dette hjemmet i allefall. Hadde ikke behov for mer enn 8 av de dagene i fjor. Men økonomisk så har det vært et vanskelig valg her, men det går, vi greier oss med mindre. Altså, barn har det bra i bhg, barn har det bra hjemme. Det finnes fordeler og ulemper med begge deler. Hva som er best, kommer vel ann på barnet, hvordan barnehagene i nærheten er og hvordan den som skal gå hjemme med barnet er. Er den som skal være hjemme lat, å vil helst sitte på rompa å gidder ikke gå ut osv, da syns jeg barn har det best i bhg, så lenge det ikke er en bhg med bare kaos.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #19 Skrevet 13. januar 2009 Dette er sikkert veldig individuet fra bhg til bhg. Der hvor vi går er det en liten småbarnsavdeling, og 2-3 voksne (noen av barna går deltid). De har fast opplegg med litt aktiviteter rundt det lille bordet sitt om morgenen så er det samlignsstund med sang og gitar, så er det utetid, så mat osv. Ikke noen oppbevaringsplass, men masse hygge og kos. Men vi har nok vært veldig heldige med barnehagen, selv om jeg også opplevde den bhg som sønnen min var i som helt super. Der var alle barna sammen fra 1-6 år og de store hjalp til med de små og de små lærte av de store. Må si jeg stort sett har vært superfornøyd med barnehagene, og alle ære til de som jobber der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå