Trebarnsmamma30 Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Har en gutt på 10 dager, og prøver så godt jeg kan å få til denne ammingen.. Problemet er at han vil nesten bare ta det ene brystet (masse styr for å få ham til å ta det andre), dessuten er jeg veldig sår på det ene brystet, altså det han ikke vil ta, så jeg lar ham oftest bare ta det andre.. På kveldene, fra 7-8 og frem til midnatt vil han dessuten ha mat "hele tiden", gjerne en gang i timen.. Noen råd??
Galskapens overhode Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Jeg hadde det som deg.. En god pupp, og en dum og sår pupp som gutten strevde med å ta.. På helsestasjon rådet de meg til å alltid legge ham til det såre brystet først for å opprettholde melkeproduksjonen der og herde brystet, og så la ham spise seg helt mett på det gode brystet etterpå. Jeg var sår på det vonde brystet i 9 uker.. Hos de fleste pleier det å gi seg innen 4 uker. På kvelden er det vanlig at babyer vil die veldig ofte.. De bygger opp reserver for å sove lengre på natten. Dier de ofte får de bare fet melk, og ikke noe av den tynne melken. Min gutt på 12 uker diet hver time da han var like gammel som din.. Startet gjerne kl 18 og vare til kl 22-23.. Nå dier han hver 30-45 min fra kl 17-22-24 hver kveld. Men han sover veldig godt p natta, og spiser alt fra 0-2 ganger fra han legger seg til kl 7. Er det vonde brystet ofte vått?
ALIICE Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Huff.. Sånn var mini også på kveldstid, satt ute med puppen konstant. De sier det er helt normalt pga av at melka er tynnere på kveldtid, og ungen trenger mer for å bli mett. Syntes amminga var fryktelig slitsom, og er usikker på om jeg orker å amme nestemann... Hadde desverre ingen gode råd og komme med, men ønsker deg lykke til! Prøv forresten ammedebatten, der er det mange erfarne folk!
Galskapens overhode Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 og råd for det brystet han strever med å ta.. Har du prøvd andre ammestillinger? -tvillingstilling, ligge i sengen, ligge motsatt vei enn deg i sengen.. Øvelse gjør mester både for deg og den lille.. Min kan fortsatt finne på å streve litt med å klare å få et goidt diegrep på det vonde brystet enda, men han er myyye flinkere enn det han har vært..
Trebarnsmamma30 Skrevet 10. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. april 2008 Tror ikke det er så vått.. det lekker av dem på begge sider akkurat mens jeg ammer, men merker ikke noe særlig til det ellers.. Men takk for svar:)
Trebarnsmamma30 Skrevet 10. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. april 2008 Synes det er litt lettere å amme på det vonde brystet når jeg ligger i sengen, men kan jo ikke ligge i sengen alltid heller.. men jeg har sikkert lagt ham for mye til det høyre brystet selv (som ikke er vondt), fordi jeg var så sår.. er kanskje derfor han foretrekker det. Men det går litt lettere nå enn for noen dager siden, så får håpe det blir bedre etterhvert!
fjollefrua Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 Hei. Gutten min er 16 dager og jeg sliter også veldig med ammingen. Er veldig sår på den ene vorta, men biter meg i det og lar han hekte seg på. Etter å ha hekta på så går det bra, det er bare de første sugene som er ømme. Gutten min er også slik at på agen går ammingen veldig bra, han ble "mett" og ville ha mat kanskje etter 2 timer. På kvelden kunne jeg sitte med puppen fremme hele tiden, og netten var veldig slitsomme. Har du veid han og sjekket om han legger på seg? Det viste seg at gutten min ikke hadde lagt på seg noe spesielt, og når han lå ved puppen var det veldig mye "kose sutting". Måtte gå over til MME på tirsdag i tillegg til puppen først for at han skal legge på seg. Når jeg nå ammer han må jeg hele tiden hjelpe til med å klemme ut melk fordi han ikke er noe flink til å suge. suger i 5 minutter så sovner han fordi han koser seg ved puppen. Gir bege bryst og så flaske. Sjekk at han svelger, og evt hør med HS om tips og råd. Han er en helt annen gutt nå etter at vi begynte med MME. sover fint i 3 timer om gangen, hele dagen og kvelden og natta. Amming tar skikkelig på hvis man ikke får det ordentlig til, og man kan fort føle at det er lettere å bare gi opp og gå over til MME. Målet mitt nå er å få han opp i vekt og deretter håpe at han klarer å suge nok bare fra puppen..
Trebarnsmamma30 Skrevet 10. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. april 2008 Jeg var å veide han på helsestasjonen i går, og da hadde han gått opp 150 gram på 5 dager..Så han legger fint på seg. Han gikk ned endel etter fødselen pga jeg fikk melkeproduksjonen sent i gang, men vekta har heldigvis snudd nå. Helsesøster snakket om å komme en dag på hjemmebesøk neste uke, så får snakke litt med henne om ammingen da:)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 Hvordan oppfører han seg ved det andre brystet? Gutten vår hadde noen låsninger i nakke og rygg som gjorde at ammingen gikk rett vest. Fastlegen vår tok oss ikke alvorlig, så gutten har gått med smerter i 3,5 år. Nå blir han behandlet av manuellterapeut. Det var visst vanlig at ammingen gikk skeis for barn med dette fordi det var vondt for de og ligge i enkelte stillinger. Kanskje dere skulle tatt dere en tur til en manuellterapaut og bare undersøke han? (Skal være gratis for barn under 12 år). Har han noen andre ting? Mye gulping? Mye gråt? Hvordan sover han best?
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 På helsestasjonen kan dere få lånt brystpumpe så dere får tømt brystene, for brystbetennelse og tette melkeganger er ikke noe særlig. Også kan dere jo fryse ned til senere eller gi med kopp om du trenger avlaste puppen litt.. (kan også håndmelke).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå