Gå til innhold

De tør ikke lage middag til babyen selv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen av venninnene mine blir helt forskrekket når jeg sier at jeg lager all middagsmat til mini selv. (Han liker ikke de glassene.) De sier at det hadde se aldri tørt å gjøre, for de er redd for at ikke babyen skal få i seg nok og riktig næring. Men jeg har jo fått et hefte av HS med masse oppskrifter på spebernsmat, så da kan det vel ikke akkurat være "farlig" å lage den selv?

Noen synspunkter på dette? Hva er best ernæringsmessig av glass og hjemmelaget? (Jeg bruker da poteter, grønnsaker og div. kjøtt av storfe, svin, kylling, kalkun og fisk, sammen med olje og kokevann)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hahaha!!!!!!!!!!!!!

venninnene dine er noen tullinger.

Skrevet

Det er vel så vidt jeg vet kjøtt, grønnsaker, olje og vann i ferdigkjøpt babymat også!!!! Forstår ikke helt hvorfor noen skulle være bekymret over om det inneholder næring osv.... Det er faktisk sånn at små barn er mennesker de også og spiser vanlig mat som andre folk... det eneste man skal være forsiktig med er salt, noen typer grønnsaker og evt allergier.... Hvorfor i ALLE dager skulle dette være farlig??????? Høres ut som venninnene dine er en smule hysterisk....

Skrevet

en må jo sitte seg godt inn i oppskriftene,slik at en er sikker på at gullet får allt nødvendig...skal lage maten, etter eksamen...men da må eg være sikker på at eg gjør det "riktig" syntes det er flott at du lager maten selv..

Skrevet

Ja, jeg mener dette er en smule hysterisk selv også, og ler vel egentlig av dem.

Det er jo også gjort en undersøkelse på matvaner på barn, og de fant ut at de barna som hadde spist hjemmelaget mat fra begynnelsen ikke ble så vanskelige i kosten som de som får middagsglass til de har passert året.

Mini legger fint på seg, er blid og fornøyd, og ligger langt fremme når det gjelder utvikling, så jeg tror ikke maten min er noe verre enn ferdigmat.

Skrevet

Dette er HI, forresten....hehe

Skrevet

Jeg ser bare positivt at man lager maten selv. Det har jeg ALLTID gjort, og mine barn spiser alt de får servert, og de elsker det. Ser på andre som har gitt disse kjøpte glassene til ungene, de er så kresne. Tror at om man lager maten selv, så får de "smakt" mer på hver ting. Jeg føler at maten man kjøper på glass til ungene, smaker helt likt, uansett hva som egentlig skal være i dem.

Så ikke hør på disse venninnene dine du! Stå på!

Skrevet

Tror nok det beste er hjemmelaget, dette fordi man slipper alle tilsettningstoffene. Men glassmaten er nok absolutt ikke usunn den heller altså!

Her gir vi litt begge deler. Men vanskelig med hjemmlaget da lillemor ikke liker most mat med klumper i, ei heller most potet (må være noe med konsistensen). Så hun får som regel en av disse få middagsglassene som ikke inneholder hverken potet eller klumper, hehe. Eller så får hun hele små biter av vår mat som hun spiser selv.

Skrevet

Lagde all mat til nr 1 selv.. kjøpte et og annet glass en sjelden gang om eg hadde glemt å ta med når vi var på tur/besøk. Kommer til å lage maten til mini også.. hjemmelaged mat smaker jo bedre enn kjøpe maten, min mening

Skrevet

Hehe, hjemmelaget mat er det nok mer næringsstoffer i ja, iallfall flere bevart. Men det er ikke middagsmaten som er viktigst å holde på med en stund, det er faktisk grøten! De fleste anbefaler kjøpegrøt, pga at den er tilsatt masse vitaminer og mineraler som de små trenger. Spiser poden to grøtmåltider og tar tran og drikker mm eller mme hver dag, så trenger du ikke bekymre deg for at han ikke får i seg det han skal ha.

Lykke til med fortsatt matlaging! Syns det er koselig også jeg da, artig å se at han liker den maten jeg lager. Og nå får han stort sett det samme som vi spiser, med unntak av salte og veldig krydrede ting - og han spiser alt.

Skrevet

Det er rart at barn før i tiden som bare fikk hjemmelaget mat overlevde... :) De har ikke tenkt over hva som er i de glassene som gjør at de er holdbare i 2 år i romtemperatur? Kanskje det ikke er så bra for barna??

Skrevet

Jeg lager nesten aldri middagen til småtten selv... Det er fordi jeg rett å slett ikke tør! Hihi. Redd for å gjøre noe feil osv. + at han elsker middagsglassene man får kjøpt.. Så det er det beste her hvertfal..:-)

Skrevet

Jeg synes det er tragisk at folk ikke tør å lage maten selv. Har selv fått "skryt" av at jeg var modig som ga ungen avocado.

Selv gir jeg ofte glass, men lager også en del middagsmat selv. Jeg har også tenkt på om barnet får i seg alt han skal. Men det som er viktigst er å tenke på jern (og C-vitamin). Så hvis man passer på å gi jernrik mat, så skal man nok ha sitt på det tørre.

Kjøtt, spesielt rødt kjøtt, er en veldig god jernkilde. Jeg har lest at når man lager maten selv, så kan man godt ha i litt mer kjøtt enn det som er i glassene. Og gjør man det, så blir jo hjemmelaget litt bedre enn glass, i allefall hvis man tenker på jerninnhold. (Uten at det dermed er krise å gi glass.)

Dette med at man ikke tør å lage mat til babyen har vel noe å gjøre med at mange tror det er noe hokus pokus involvert. Mange lager jo ikke sin egen mat fra bunnen av, så da er det ikke rart de ikke stoler på seg selv når de skal lage mat til ungen.

Skrevet

Det er ikke konserveringmidler i barnematen hvis det er det du tenker på. Grunnen til at de holder seg lenge er jo at maten er hermetisert!

Skrevet

Jaja, da er jeg vell tragisk da:-)

Men at folk skal lage diskusjoner om at noen ikke tør å lage mat selv til barna sine er vell ganske tragisk det også? Så da er jeg vell ikke alene om å være det:-)

Skrevet

Huff, jeg mente ikke at du eller noen andre er tragiske! Men mer at det er tragisk at vi lever i et samfunn hvor kunnskap om matlaging nærmest er i ferd med å forsvinne. Det går ikke så mye på den enkelte, men er noe som skjer i vår kultur, tror jeg.

Skrevet

Sånn og forstå:-) Jada, er enig med deg der... Kunne virkelig ønske jeg hadde turt, men er så redd for å gjøre feil. Prøvd noen ganger, men da har han ikke likt maten min så har kanskje mye med det å gjøre også:-) hehe.

Skrevet

Hehe, ja ikke noe morsomt når lillemann sitter og brekker seg av det man hadde trodd skulle bli et herlig måltid!

Skrevet

hehehe nei! Måtte jo bare le. Barnefar satt jo å lo seg ihjæl.. Jeg som trodde han kom til å eeelske min deeilige barnemat:-P

Skrevet

Menneskeheten har faktisk overlevd i flere hundre tusen år før middagsglass kom på markedet. Du får spørre venninnene dine om hvordan de tror folk klarte seg "i gamle dager", før det fantes indistriframstilt barnemat.

Hjemmelaget er selvsagt minst like bra som glass. Det er ikke noe hokus pokus, bare sunn fornuft og unngå salt!

Skrevet

Det er ikke lov med tilsetningsstoffer i barnemat i Norge. Det er også ganske nylig gjort undersøkelser på at dette blir etterfulgt og det blir det.

Gir forøvrig min gutt begge deler.

Skrevet

Jeg laver alt selv og har stor tro på at det er bedre end mad fra glas. Jeg mener ikke, at mad fra glas er dårligt men er selv lidt fanatisk med at mad skal laves fra grunden. Men når det så er sagt er jeg totalt forvirret for anbefalingerne i Danmark er helt modsat anbefalinger i Norge. f.eks anbefales det at give sødmælk fra de er seks måneder hvor det jo nærmest er bandlyst i Norge før de er mindst 10 måneder og sådan kunne jeg fortsætte.

Jeg finder også mange regler som der ikke er forklaret eller begrundet og som jeg derfor er uforstående overfor. Man må f.eks ikke stege maden (hvad med de løg der så kommer i suppen?) eller hvorfor skal man putte mm eller mme i grøden? samtidig anbefaler heftet fra HS at man fryser morsmælk i fryseposer, hvilket er farligt da det optager giftstoffer fra plasten.. så kort sagt er det en skov af forvirrende og nogle gange forkerte oplysninger.

Jeg kan derfor godt forstå hvis man bliver forvirret og i stedet føler sig tryggere ved glas - for der ved man jo i det mindste at det er godkendte ting der er i. Synes der skulle en klar og begrundet oplysning til evt en plakat som man kunne hænge i køkkenet så det var til at finde rundt i.

Jeg fortsætter med det hjemmelavede og krydser fingrene for at jeg gør det rigtigt. Er der andre med samme forvirring?

det blev lidt langt men kom af med en del frustration!:)

Skrevet

Jeg deler din forvirring, kyllerylle. Det er mange motsigelser her i Norge også. For eks så sier mange at man ikke skal gi babyene fisk før de er 1 år. Men i det heftet, "Mat for spebarn" som jeg fikk av HS, så står det oppskrifter på fiskemiddager fra 6 måneders alder.

Jeg kommer også til å fortsette med hjemmelaget mat, og så får andre gjøre det de synes er tryggest og best.

HI

Skrevet

Sønnen min spiser samme middag som meg såfremt det ikke er sterk mat eller noe han absolutt ikke skla ha i forhold til at man kan få allergier. Ser ikke noe galt i det, han vil ikke ha most mat da, han spiser biter:)

Skrevet

Jeg har også venninner som ikke tør, men jeg tror nok det koker ned til latskap. Hos noen av dem ihvertfall :)

Jeg bruker 50/50 hjemmelaget og glass. Jeg syns det er kjempeartig å se at han liker maten jeg lager. Jeg syns det smaker mye bedre selv også.

Som nevnt over her, så har jeg oppi mer kjøtt enn det som er i glassene. I tillegg får han prøvd smaker som ikke finnes i glassene, f.eks hvitløk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...