Gå til innhold

Hvordan vet dere at baby vil ha smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det høres kanskje dumt ut men hvordan vet dere at baby vil ha smokk? Jeg har en datter som er 2 år om 3 måneder og hun har aldri brukt smokk. Jeg har aldri tilbydd henne smokk. Dere som har smokkbarn, hvorfor og når gav dere smokk til deres barn og hvorfor er det nødvendig? Venter barn nr 2 og har ikke tenkt å gi han smokk heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det første fornuftige jeg kunne tenke meg til å svare var å vente til ungen er stor nok til å svare på det selv..altså om han ønsker smokk eller ikke...

men helt særiøst så er nok smokk noe vi prøver når vi føler behovet er der. selv hadde jeg en unge med et stort sugebehov..da hadde jeg valget mellom å la han bruke puppen min som smokk eller dra nå kjøpe smokk til han..valgte da naturligvis det sist ;-)

behovene varierer veldig fra unge til unge..og grunnene kan være mange for å prøve ut smokk..har sett unger som har nektet å ta smokken og endt opp med å bruke armene sine som smokke..og tro meg det er ingen ting pent med en unge med sugemerker opp gjennom armene sine..men slik er det for noen..

selv ser jeg det som en mye greiere ting at ungen får smokk enn at h*n suger på andre ting..er litt vanskelig å fjerne tommelen eller armen når ungen blir større og burde vennes av med det hele ;-)

Skrevet

Vi ga våre barn smokk når vi merket at sugebehovet ble veldig stort. Alt skulle inn i munnen, suges på, fingrene var inni hvis de ikke hadde noe annet de kunne putte inni. Og vi ville heller ha smokkebarn enn tottebarn :)

Eldste var ca 5 mnd da han begynte med smokk, nr 2 var vel ca 4 mnd da han startet.

Skrevet

kommer jo ann på sutte behovet..... jeg gadd ikke at unga skulle bruke puppen som smokk, derfor......smokk

Skrevet

Glemte å legge til at vi har merket hos begge de to første at de har blitt mye mer tilfreds når de har tatt smokken, det har dekket et behov tydligvis, så søvn og hvile har blitt mye bedre når smokken har kommet i munnen. Minste er 2 og bruker smokken enda, eldste sluttet helt av seg selv da han var 2 1/2, da trengte han den ikke mer.

Skrevet

Takk for gode svar! Selvfølgelig alle barn er forskjellige:-) Jeg ser ofte at noen barn har smokk når de er bare 3-4 dager gamle, så tenkte at det var foreldre som bare gir smokk uten å vente og se om det er behov for det. Det er kanskje lurt å vente litt så ikke sikkert ungen trenger det... Min datter hadde ikke behov for å sutte så det gikk greit uten smokk.

Skrevet

Første min brukte ikke smokk. Men når nummer to ble født måtte han ha en natt på nyfødt intensiven og da var det jordmødrene der som ga han smokk, for at han skulle vere rolig mellom måltidene. Og den smokken fikk ikke jeg med meg hjem, så nå skal jeg ha med egne smokker i tilfelle behovet kommer.

Skrevet

jeg prøvde å få snuppa til å smokk da hun var baby, men hun ville ikke ha den. jeg skal prøve hardere denne gangen for å få lillebroren til å ta smokken. det er jo bare så utrolig mye enklere når man kan putte smokken i munnen deres når de f.esk skal sove... om de blir urolige osv. med datteren vår så måtte jeg alltid puppe henne i søvn i starten... hun hadde et stort sutte behov og det ble til at hun brukte puppen som smokk. nektet å ta smokk....

så denne gangen SKAL jeg ha en baby som bruker smokk, tar flaske og bruker koseklut/bamse..;)

Skrevet

Vi hadde ikkje så mykje val. Sjukehuspersonellet ga han smokk når han var nokre timar gamal.

Bør vel legge til at han og pappaen vart sendt i luftambulanse til Haukeland pga komplikasjonar, og eg låg att på Stord til neste dag. Gutten fekk mat gjennom sonde, så kanskje det var for å stimulere sugerefleksen til han var klar for amming 4 dagar gamal. Eg spurte aldri kvifor dei gav han smukk.

Skrevet

Er jo også mange som velger å prøve og gi babyen smokk så tidlig som mulig fordi det kan redusere faren for krybbedød...

Skrevet

Sønnen min var en uke gammel da han begynte med smokk. Han hadde et enormt sugebehov, og gråt når han ikke spiste. Fikk tips om å prøve smokk, og han tok den med en gang. Og sov tre timer i strekk, noe han ikke hadde gjort før smokken kom.

Han er nå snart to år og bruker smokken kun når han sover, slik har det vært siden han var et år gammel.

Skrevet

Jeg synes det er greit med smokk hvis baby trenger det men ikke så veldig fint når større barn går med smokk, det kan være vanskelig å få dem til å slutte, det blir en slags uvane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...