Gå til innhold

Er 370.000 i året grei lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes "alle andre" tjener så mye mer... eller er det bare skryt? Noen som har peiling på hva gjennomsnittsnordmannen ligger på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva gjennomsnittslønnen er, men jeg kommer opprinnelig fra et lavtlønnsyrke i det offentlige (sykepleier) og fikk en jobb i det private. Der tjener jeg 400.000 og er strålende fornøyd.. Noe drit at jeg kanskje må tilbake i det offentlige pga bosted..sukk..

Skrevet

tente 298 tusen før skatt...jobbet over 100 prosent,amngenseinvakter og lørdags dager...vel 370 tusen er veldig bra...

Skrevet

mangen sein vakter....

Skrevet

Det kommer helt an på type jobb, bransje, utdannelse, erfaring, ansvarsområder osv.

For meg i min jobb er ikke 370 tusen bra, mens andre nok vil være strålende fornøyd med den lønna. Gjennomsnittet er på litt over 300 tusen (ssb.no).

Skrevet

Kommer jo helt an på jobb og bransje, det.

Jeg gikk fra offentlig til privat nå nettopp, gikk opp i lønn fra 360 000 til 375 000. 6 års høyere utdannelse, 10 års erfaring. Ikke så mye å skryte av med andre ord, men en bransje som jeg vil jobbe i og som rett og slett er dårlig betalt. Så da blir det sånn. Klarer meg greit, mannen min tjener mindre :-)

Skrevet

Noen som kan legge ut på skravle for meg?

Skrevet

Jeg syns jeg tjener ok, og jeg har 354 000,- Så ja, 370 000,- er en bra lønn i mine øyne, men ser jo her at gjennomsnittslønna på DiB må være høy !! Jeg har høyskoleutdannelse og jobber i finansnæringen.

Når ssb opererer med en gjennomsnittslønn på vel 300 000,- må jo det bety at svært mange tjener under 300 000,- da, siden oppfatningen er at det ikke er bra før en er på 400 000,- ++

hmmm........ merkelig sak.

Men nå er det mange yrkesgrupper som er håpløst dårlig betalt i forhold til den verdien jobben deres faktisk har, da særlig sliter-yrker og omsorgs-yrker. Noe jeg syns er trist.

Skrevet

Jeg er relativt nyutdannet ingeniør og fersk i "voksen"-arbeidslivet og startet på 360 000. Fikk melding av sjefen min at jeg har gått opp i lønn til 375, og jeg er strålende fornøyd med det:) Kunne sikkert fått mer i privat bedrift, men trives så godt der jeg er.

Skrevet

Både min mann og jeg er offentlig ansatte, vi tjener omtrent det samme, ca 360 000-390 000, det varierer litt. Jeg synes det er helt greit, med tanke på at vi betjener lån på bolig, hytte og bil, klarer å spare et par tusen i måneden og ellers lever som vi har lyst til. Har ikke voldsomt stort forbruk og bruker ikke mye penger på reiser eller dyre ting, men jeg føler ikke at vi mangler noe.

Man kan fort bli litt misfornøyd hvis man skal sammenligne seg med andre - i en undersøkelse fikk de spurte to valg: 1) gå opp i lønn men vit at du ligger under gjennomsnittet. 2) Behold lønnen du har men vit at du ligger over gjennomsnittet. De fleste valgte alternativ 2 selv om de ville få bedre lønn i alternativ 1...

Vi har mange venner som tjener langt mer enn oss, men de jobber også mye mer og har neppe noe høyere livskvalitet - det måles nemlig ikke i penger ;)

Skrevet

370 000 er ganske nøyaktig det en gjennomsnittlig lønnsmottaker i full stilling tjener i Norge. Om det er bra eller ikke kommer vel an på bl.a. om du får uttelling for høy utdannelse eller ikke. For en med vg skole eller laveregrad utdannelse er det bra lønn, men for en med hovedfag eller doktorgrad er det ikke så veldig bra.

Skrevet

Vi har forresten 6-7 års utdannelse begge to, så i forhold til det er det ikke kjempebra, men som sagt, helt greit og vanlig i våre jobber.

Skrevet

SSB opererer med en gjennomsnittlønn på nesten 370 000 (2006).

Skrevet

370 er bra! Har 4 års høyere udanning, full jobb og tener litt over 300 000... jobber i det offentlige. kjipt!

Skrevet

det kommer an på hvem du sammenligner deg med det... Jeg tjener ca 370, har 5 årshøyskoleutdannelse og er på toppen av vår lønnsstige...

Da skattelistene lå ute sjekka jeg hvordan jeg lå ann i forhold til snittet. Jeg lå over snittet for mitt årskull (77), under snittet for fylket jeg bor i og ca på snittet for hele landet.

Skrevet

Jeg synes det høres bra ut. Hvis du tenker på mekanikere, omsorgsarbeider, barn-og ungdomsarbeider o.l. som ofte har ei grunnlønn på mellom 250 000 og 300 000.

Skrevet

Vet ikke hva en gjennomsnitts nordmann forventer jeg, men jeg syns den lønna var mer enn grei jeg. Jeg tjener mindre enn det jeg....

Skrevet

Det er ca det vi har til sammen begge 2 her i huset da..

Han er ikek utdannet og jeg er student i 64 % stilling

Skrevet

Har litt over 200 000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...