*Timulia* Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Jeg hadde vel i utg.pkt ikke tenkt å vaske mitt, men vet ikke helt hva som er anbefalt. Kjøpte en egen shampoo på baby-shop til lammeskinn (de tåler ikke milo som annen ull. Men mamma sier at man helt fint kan vaske de med god gammeldags sunlight-såpe (så de hadde det på rema). Da er det vel verre å putte det i maskin....
_mariann_ Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Jeg har ett langhåret lammeskinn som jeg vasket på ullprog. i maskinen med milo, d gikk helt fint. Gredde d med en stålkam mens d var vått og kjøpte sunlightsåpe og gnidde masse på baksiden av svinnet for at d ikke skulle stivne(også mens d er vått). Funket kjempefint!
Viktory87 Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Mitt tips er: Rull lammeskinnet inn i avispapir og teip det godt, så legger du det i fryseren i 2-3 dager:)
Viktory87 Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Nei. Men det var vel snakk om et nytt lammeskinn vel eller?. Trenger ikke å vaske et nytt lammeskinn, så lenge det ikke er skittent. Så om man legger det i fryseren i avispapir i ca. 2-3 dager, så blir det så rent og fint att:) Vi vasket lammeskinnet en gang tidligere i dusjen, og tørket/børstet det etterpå. Og det var nesten like fint igjen, men jeg var ikke helt fornøyd, så fikk høre fra en eldre dame att jeg kunne legge lammeskinnet i avispapir og la det ligge 2-3 dager. Det gjorde jeg, og det vart så fint og så mykt (det var som nytt igjen). Og i tillegg, så vet man att det er ihvertfall rent om det har ligget i fryseren!
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 De fra nøstebarn er vel strengt talt ikke nødvendig å vaske??? Spørs alt etter hvor du kjøper det hen,men egen shampoo fra baby shop er nok best,eller om en skal putte de i vaskemaskin spørs hva det står på at den tåler vel...
Supermamm Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 Kan ikke huske at vi vaska vårt da det var nytt, men kjørte det i maskinen etter endel gulp og diverse. Hadde på håndvask program og brukte shampo fra babyshop. Synes det var like fint etterpå: )
--niffi-- Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 Jeg vasker lammeskinn, langhåret og korthåret, i maskin på ullprogram med milo. Noen er spesialbehandlet så man kan putte i tørketrommel og de blir ekstra myke - det er deilig! Ellers bare tørker jeg over dusjstangen - har ikke tenkt på å gni med noe spesielt og de har blitt helt fine alle sammen. Vasker selvsagt ikke så ofte, da. Ull trengs ikke vaskes ofte - men jeg syns det er kjekt at det er rent og at smuss fra butikken og evt kjemikalier er vasket av før babyen skal ligge på det.
BitteLiten *har født* Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 Så lenge det er et ubehandlet saue/lammeskinn skal det ikk evaskes før bruk. Dette er fordi det da inneholder lanolin som er beskyttende. Og slik ull er egentlig litt selvrensende. Det er en grunn for at ulltøy ikke sakl vaskes like ofte som vanlig bomull o.l........ Men dersom det er behandlet eller bleket skinn bør det en runde i vasken. Dette for å fjerne overflødige kjemikalier..... Å fryse det tar livet av masse dyr og bakterier. Men fjerner ikke(!!!) kjemikalier fra skinnet! Det er anbefalt å fryse både lammeskinn, sengetøy o.l iallefall et par ganger i året for både voksne og barn. For å fjerne diverse utøy som bor i disse typer tekstiler.......
BitteLiten *har født* Skrevet 11. april 2008 #12 Skrevet 11. april 2008 ubehandlet skinn kan støvsuges og luftes før bruk.....
mai mammaen til to Skrevet 11. april 2008 #13 Skrevet 11. april 2008 jeg kommer ikke til å vaske det før bruk... men har vasket storesøster sitt skinn noen ganger. da vasker jeg det åp 30 grader med milo.. så har jeg tørket det noen min i tørketrommelen og deretter lagt det på varmekablene på badet for å tørke. da har det blitt like mykt som før..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå